Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobias81
#1242662
Hej har sökt i flera dagar utan att riktigt få svar på denna fråga.
hoppas att någon här besitter mer kundskap och information än mig.

jag har en V40 -13 som saknar tel och Navi.

jag funderar på att köpa alla delar dvs:

1 st Iam2.1 Level 3 (navi/DVD, Bluetooth)
1 st 7" Disply.
1 st multimedia konsollen (den med alla knappar inklusive tel/navi knappar)
1 st rattknapp sats (för tel. höger sida)

med risk finns också att jag behöver köpa en ny takfena med bluetooth/GPS antenn.
kommer ju även behöva någon form av kablage till en mikrofon.?

skulle man kunna montera detta och sen åka till rejmes och få mjukvaran installerad ?

eller saknar man fortfarande något ? eller är det helt omöjligt ?
lär ju inte bli en billig peng räknar inte med något annat. men får överväga för och nakdelar.

tackar för alla tips jag kan få.
Tobias

Bilar:
Volvo V70 R -98
Volvo V40 D2 -13
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1242677
Alldeles för mycket besvär och kostnader för att det ska kännas som en bra lösning

Byt din bil istället. Det finns många fina vagnar (V40) ute till försäljning med den nämnda utrustningen och då får du kanske även andra "godsaker" med i köpet.

Vänligen
Henry
av Arne
#1242899
Om du bara vill ha handsfree i bilen finns det hur mycket som helst att köpa på eftermarknaden, men ska du ha alla finesser som finns på de mest utrustade bilarna så är det nog enklare att byta bil. På länken nedan ser du hur man kan eftermontera handsfree.

av Tobias81
#1242911
kan tycka ca 10000 KR för delar inte känns så farligt mycket. att byta bil till en med samma fina skick och låga mil med dom "gosaker" jag önskar skulle kosta mig iaf en 50tkr utöver det jag får för min.

jobbet i sig tycker jag inte är några problem tycker det är roligt och skruva lite i bilen.

men det jag frågar är om det är möjligt eller om det finns andra hinder som ställer till problem eller om jag saknar hårdvara.
Användarvisningsbild
av gripen
#1242939
Tycker också att det verkar som alldeles för mycket pengar att lägga ut och för mycket jobb också för en sån sak.

Däremot lider jag av samma problem. Är ägare till en ganska unik bil. D2 -13 Summum med Performance-stereo... ;)

Såvitt jag vet ingår det High Performance i Summumpaketet, så den måste aktivt valts bort av förste ägare av nån egendomlig anledning... För att få Bluetooth har jag en sån där lös grej i solskyddet Parrot Minikit tror jag att den heter. Funkar inte bra tyvärr.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av Malmstroem
#1242946
Hitta hårdvaran på skroten borde inte vara så dyrt.

Det återstår dock två STORA frågetecken:
- Finns alla kablar som behövs fördragna. Min gissning är nej, men jag vet inte. Finns inte kablarna får du mycket jobb att installera det hela. Byta kabelstammar eller dra extra kablar är inte omöjligt -- men nästan.
- Går det att få in mjukvaran. Även om kablarna finns så är det inte säkert att det på något enkelt sätt går att ladda mjukvaran. Det går alltid att få in mjukvara -- men det kan också vara näst intil omöjligt för vanliga dödliga.

Fråga på Volvoverkstan om det går, och vad det kostar. Har du tur kan du göra en del själv med begagnade delar. Min gissning är att det inte fungerar. Tyvärr.
av Tobias81
#1242978
StefanN skrev:Börja med att kolla om den ens går att ladda mjukvaran i din bil.
Jo då snacka med Rejmes och att ladda / installera mjukvaran för Navi bluetooth är inga problem. Dom kan stänga av så det går att köra på delar från andra bilar.
av Psyko
#1243085
Det går inte att ladda mjukvara för dom ändamålen i den bilen. Det finns ingen navigationsapplikation då det inte går att eftermontera navigation. Din bil är med största sannolikhet inte förberedd kabelmässigt för detta. Det kommer sluta med att du skruvar sönder bilen om du ens försöker, det är totalt bortkastad tid o pengar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
av Tobias81
#1243182
Malmstroem skrev:Hitta hårdvaran på skroten borde inte vara så dyrt.

Det återstår dock två STORA frågetecken:
- Finns alla kablar som behövs fördragna. Min gissning är nej, men jag vet inte. Finns inte kablarna får du mycket jobb att installera det hela. Byta kabelstammar eller dra extra kablar är inte omöjligt -- men nästan.
- Går det att få in mjukvaran. Även om kablarna finns så är det inte säkert att det på något enkelt sätt går att ladda mjukvaran. Det går alltid att få in mjukvara -- men det kan också vara näst intil omöjligt för vanliga dödliga.

Fråga på Volvoverkstan om det går, och vad det kostar. Har du tur kan du göra en del själv med begagnade delar. Min gissning är att det inte fungerar. Tyvärr.
Som sagt Kabeldragning arbete är inga problem. det går alltid att lösa.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]