Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobias81
#1243183
Psyko skrev:Det går inte att ladda mjukvara för dom ändamålen i den bilen. Det finns ingen navigationsapplikation då det inte går att eftermontera navigation. Din bil är med största sannolikhet inte förberedd kabelmässigt för detta. Det kommer sluta med att du skruvar sönder bilen om du ens försöker, det är totalt bortkastad tid o pengar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
om jag byter ut enheten där navi sitter (vilket inte är specielt svårt) samt installerar en ny fenna med GPS kabeln borde jag ha allt jag behöver.

och rejmes kan installera navi applikationen som jag förstår det.

vad gör dig så säker på att det inte går ?
av Tobias81
#1243199
StefanN skrev:Vissa saker är ju låsta i configen och då spelar det ingen roll vad man försöker lägga in.
som jag förstod det på rejmes kan dom stänga av den. det är ju samma med hårdvara som är låsta till bilen som installeras på första gången det kan ju rejmes också stänga som jag förstår det och kod om till en ny bil.

jag tror ärligt inte det är några problem att få detta att funka men jag har väldigt lite erfarenhet av dessa system så det kan vara saker jag missar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243202
Tobias81 skrev: jag tror ärligt inte det är några problem att få detta att funka men jag har väldigt lite erfarenhet av dessa system så det kan vara saker jag missar.
Eftersom du, enligt egen utsago, har "väldigt liten erfarenhet" av dylika system, bör du kanske låta bli. :|
Användarvisningsbild
av SebSE
#1243222
Tobias81 skrev:
StefanN skrev:Börja med att kolla om den ens går att ladda mjukvaran i din bil.
Jo då snacka med Rejmes och att ladda / installera mjukvaran för Navi bluetooth är inga problem. Dom kan stänga av så det går att köra på delar från andra bilar.
Säkert det?
För när jag googlade detta och läste på andra forum verkar Volvos skydd mot "blanda delar från olika bilar" vara väldigt effektivt att stoppa just dylika uppgraderingar.

Detta verkar skapa stora problem främst för byte till större display men även backkamera.

Plus då lilla biten att alla kabelstammar är specade precis för den utrustning bilen har.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1243223
Tobias81 skrev:
StefanN skrev:Vissa saker är ju låsta i configen och då spelar det ingen roll vad man försöker lägga in.
som jag förstod det på rejmes kan dom stänga av den. det är ju samma med hårdvara som är låsta till bilen som installeras på första gången det kan ju rejmes också stänga som jag förstår det och kod om till en ny bil.

jag tror ärligt inte det är några problem att få detta att funka men jag har väldigt lite erfarenhet av dessa system så det kan vara saker jag missar.
Jag tror du förminskar problemen du kan stöta på

"kablar. inga problem"
"mjukvarulås mot andra delar. inga problem"

Samtidigt som andra som verkar försökt sig på samma sak så får ingen det att fungera.

Som nån sa tidigare i tråden. Det är enklare köpa en bil som redan har det. Antagligen billigare i längden med.
av Tobias81
#1243284
SvenB skrev:
Tobias81 skrev: jag tror ärligt inte det är några problem att få detta att funka men jag har väldigt lite erfarenhet av dessa system så det kan vara saker jag missar.
Eftersom du, enligt egen utsago, har "väldigt liten erfarenhet" av dylika system, bör du kanske låta bli. :|
Ja det låter kanske lite som jag har tummen mitt i handen men det har jag inte. och vet precis hur allt ser ut och hur jag ska göra.
så jag har det tekniska klart, jag söker bara information från någon som vet. och som sitter på fakta.
av Tobias81
#1243287
SebSE skrev:
Tobias81 skrev:
StefanN skrev:Börja med att kolla om den ens går att ladda mjukvaran i din bil.
Jo då snacka med Rejmes och att ladda / installera mjukvaran för Navi bluetooth är inga problem. Dom kan stänga av så det går att köra på delar från andra bilar.
Säkert det?
För när jag googlade detta och läste på andra forum verkar Volvos skydd mot "blanda delar från olika bilar" vara väldigt effektivt att stoppa just dylika uppgraderingar.

Detta verkar skapa stora problem främst för byte till större display men även backkamera.

Plus då lilla biten att alla kabelstammar är specade precis för den utrustning bilen har.
Det systemet kan rejmes låsa upp ja det har jag fått informationen från en Volvo tekniker så.
anledning till som jag tror att det finns ett lås på dom är ju för att minimera stöldrisken samt att folk ska inte göra det själva men om volvo gör det så kan dom nog koda om. eller om dom låter systemet vara avstäng.

dock har jag hört att volvo inte låter några bilar lämna verkstäderna med det systemet avstängt. men det är också bara saker jag läst om.

men helt klart finns det säkert problem på vägen.

enda som saknas i kabelstammen bör ju vara gps kabeln till takfennan och den bör man ju som sagt va kunna dra själv.då den inte sitter ihop med det stora klustret. kan jag inte tänka mig. den går genom golvet. och den i takfennan går i taket.

men jag kan ha fel. och det skulle ju isf vara katastrof :D
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1243442
Tobias81 skrev: Det systemet kan rejmes låsa upp ja det har jag fått informationen från en Volvo tekniker så.
anledning till som jag tror att det finns ett lås på dom är ju för att minimera stöldrisken samt att folk ska inte göra det själva men om volvo gör det så kan dom nog koda om. eller om dom låter systemet vara avstäng.

dock har jag hört att volvo inte låter några bilar lämna verkstäderna med det systemet avstängt. men det är också bara saker jag läst om.

men helt klart finns det säkert problem på vägen.

enda som saknas i kabelstammen bör ju vara gps kabeln till takfennan och den bör man ju som sagt va kunna dra själv.då den inte sitter ihop med det stora klustret. kan jag inte tänka mig. den går genom golvet. och den i takfennan går i taket.

men jag kan ha fel. och det skulle ju isf vara katastrof :D
Dock är det inte riktigt samma sak.
Du får skilja på möjligheten att gifta i/ur enheten och om det är möjligt att lägga till funktioner som bilen inte haft innan.
av Tobias81
#1243476
AndreasThn skrev:
Tobias81 skrev: Det systemet kan rejmes låsa upp ja det har jag fått informationen från en Volvo tekniker så.
anledning till som jag tror att det finns ett lås på dom är ju för att minimera stöldrisken samt att folk ska inte göra det själva men om volvo gör det så kan dom nog koda om. eller om dom låter systemet vara avstäng.

dock har jag hört att volvo inte låter några bilar lämna verkstäderna med det systemet avstängt. men det är också bara saker jag läst om.

men helt klart finns det säkert problem på vägen.

enda som saknas i kabelstammen bör ju vara gps kabeln till takfennan och den bör man ju som sagt va kunna dra själv.då den inte sitter ihop med det stora klustret. kan jag inte tänka mig. den går genom golvet. och den i takfennan går i taket.

men jag kan ha fel. och det skulle ju isf vara katastrof :D
Dock är det inte riktigt samma sak.
Du får skilja på möjligheten att gifta i/ur enheten och om det är möjligt att lägga till funktioner som bilen inte haft innan.

men hela sensus systemet sitter ju i samma box som cd eller då navi/DVD om jag förstått det rätt. (Iam2.1 level 3)
så byter man ut den så är ju allt som saknas mjukvara och kablage.

hade sensus suttit i annan del av bilen hade jag kunnat förstå att det skulle skapa problem. men i detta fall så sätter man ju in alla delar som en bil som fått det från fabrik.

jag vet att frågan har varit uppe förut med folk som fått problem men, exakt va det är för problem är det ingen som kan säga.
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]