Sida 1 av 1
Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 09 mar 2018, 08:21
av NicklasP
Hej,
Problemet började för någon månad sedan. Fick upp ett meddelande "Bränsledriven värmare, service erfodras" på min Volvo V40 Cross Country 2013 D3.
Nu har bilen varit inne hos mekonomen 3 gånger, dom har fortfarande inte lyckats lösa problemet.
Första gången släckte dom bara felkoden och hoppades att det skulle hjälpa. Det gjorde det inte.
Andra gången kollade dom, kom fram till att det kan vara glödstiften. Dom beställde nya glödstift. Jag hämtade bilen och skulle komma tillbaka för byte.
Åkte tillbaka, 3 gången där. Då kollar dom och ser att glödstiften ser fina ut så dom gör egentligen ingenting mer än att släcker felkoden igen.
Varje gång den har varit där så har den fungerat direkt efter. Men sedan ställer jag värmaren att gå igång på morgonen. Vaknar och går ut och ser att den fungerar inte.
Nu idag kommer jag ut och får följande felmeddelande :"bränsledriven värmare stoppad batteri i sparläge".
Direkt efter får jag upp meddelandet " "Bränsledriven värmare, service erfodras" igen så nu är det tillbaka och jag kan inte starta värmaren.
Kan även tillägga att bilen har varit extremt svårstartad nu när det varit kallt. Har krävts flera försök då jag inte heller kunnat använda värmaren.
Kan detta problemet grunda sig i att jag behöver ett helt nytt batteri ?
Andra tips och idéer på vad det kan vara ?
Mvh
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 09 mar 2018, 10:15
av Rådlös
Det
kan bero på batteriet. Det går att mäta batteriet med en batteritestare. Mät inte bara med en multimeter. Den säger inget om batteriets kondition. Det här är en modell:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000035744/
Det finns andra också att fundera på.
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 09 mar 2018, 10:19
av TommyP86
Lämna mekonomen, gör en felsökning hos en märkesverkstad som ser och förstår felkoder. Skriver du var du bor får du säkert tips på verkstad och kanske tillomed tekniker.
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 09 mar 2018, 10:35
av NicklasP
Bor i Borås :)
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 09 mar 2018, 12:24
av NicklasP
Märkte nu att jag tyvärr lagt tråden på fel ställe om någon kan flytta då min bil är 13 och framåt.
Var iaf och mätte batteriet. Gav följande resultat.
Volt: 12,41v
Uppmätt: 571A EN
Ange Värde: 780A EN
Batterietyp: Standard
Välj Prov: I fordon.
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 09 mar 2018, 17:02
av grillchips
Tråd flyttad.
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: lör 10 mar 2018, 12:30
av FiddeUBC
. 417BAA14-241B-4DF9-B175-142F5940F2D7.jpeg (159.5 KiB) Visad 8727 gånger
Låter som det skulle kunna vara startbatteriet iom att bilen är svårtstartad. Det sitter en givare på minuspolen som också kan spöka. Den har jag fått byta efter att hela tiden fått upp felmeddelande att batteriet hade låg spänning.
Bränslevärmare består av flera olika delar.
Styrenhet.
Fläktmotor.
Flamvakt.
Tempgivare.
Glödstift.
Extern pump.
På våra bilar sitter det ebersprächer D5WS
Jag har bytt och servat min bränslevärmare själv. Har man tummen mitt i handen ska man inte ge sig på det. Volvo bytte värmare på min fars bil och lossade då motorn och flyttade den framåt för att komma åt. Detta var jag inte intresserad av att göra men det funkade ändå.
Med tiden bildas en koxad beläggning inuti brännarröret på värmaren och täpper till kanalerna i brännarröret. För att bli av med det måste man helt enkel bränna ur skiten med ett gasverk.
Flamvakten och glödstiftet sitter inmonterat tillsammans med fläkltmotorn. Denna fick jag byta eftersom lagret i motorn hafe gett upp.
Ny packning och glödstiftssil och värmaren går som en klocka igen.
Här följer lite bilder.
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: tis 07 jan 2025, 21:20
av dank
Bumpar denna gamla tråd!
Jag måste byta packning eller byta ut värmaren i min d2:a. Har försökt få en förståelse hur fan den sitter fast? Hur mycket behöver jag lossa för att få bort den? Sitter den bara med bulten på framsidan och sen bara slangar och bränsleledning samt anslutningskablen?
Hittar ingen instruktion på hur man får lös den
Provade slita i slangarna men sitter som berget, vågar inte bli stående med bilen.
Som jag ser det sitter bränsleledningen med en engångsklämma?
FiddeUBC skrev: ↑lör 10 mar 2018, 12:30
417BAA14-241B-4DF9-B175-142F5940F2D7.jpegLåter som det skulle kunna vara startbatteriet iom att bilen är svårtstartad. Det sitter en givare på minuspolen som också kan spöka. Den har jag fått byta efter att hela tiden fått upp felmeddelande att batteriet hade låg spänning.
Bränslevärmare består av flera olika delar.
Styrenhet.
Fläktmotor.
Flamvakt.
Tempgivare.
Glödstift.
Extern pump.
På våra bilar sitter det ebersprächer D5WS
Jag har bytt och servat min bränslevärmare själv. Har man tummen mitt i handen ska man inte ge sig på det. Volvo bytte värmare på min fars bil och lossade då motorn och flyttade den framåt för att komma åt. Detta var jag inte intresserad av att göra men det funkade ändå.
Med tiden bildas en koxad beläggning inuti brännarröret på värmaren och täpper till kanalerna i brännarröret. För att bli av med det måste man helt enkel bränna ur skiten med ett gasverk.
Flamvakten och glödstiftet sitter inmonterat tillsammans med fläkltmotorn. Denna fick jag byta eftersom lagret i motorn hafe gett upp.
Ny packning och glödstiftssil och värmaren går som en klocka igen.
Här följer lite bilder.
Re: Bränsledriven värmare , service erfodras
Postat: fre 06 jun 2025, 13:15
av Jallemet
Letar begagnad av samma anledning, vill inte bli stående under en arbetsvecka utan vill har bilen på rull inom 50h.
Är alla D5WS samma? Har hittat från lite olika lastbilar och andra fordon, behöver jag leta efter någon speciell beteckning?
Hos Laga.se vill dom ha runt 4000:- men finns att hitta på övriga nätet som t.ex. eBay för någon tusing mindre.
Tanken är att ta ur den som sitter och renovera och stoppa tillbaka, behöver det sitta någonting på platsen öht eller kan jag bara plugga anslutningarna?