Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av permikael
#1228303
Hejsan

Vi går just nu i bilbytar tankar för våran “andrabil”.
Idag kör vi en S60 -07:a och den har varit kanon på alla sett och vis, men nu med två barn som åker bakåtvänt och barnvagn som skall med osv, börjar den blir lite trång.
Det som vi upplever som mest irriterande är just nu ”brevlådan” till bagage vilket gör att man måste lirka in vagnen varje gång, även att bak dörren tar så mycket yta när man öppnar dörren och på så sett blir trång att få in barn nr 2 där bak.

Vi har kollar runt lite halv seriöst då det absolut inte är brådis, mest på V60/v70, åker vi längre sträckor eller så åker vi i XC60:in.
Men nu fick jag möjlighet att förvärva en fin V40 d2 automat från 2016, tänkte först att den är för liten, men när jag börja googla lite mått osv så borde vi nog få plats?

Vet att V40:in absolut inte är större än S60:in men upplever den ändå som smidigare, med tanke på bakluckan och bakdörren.

Är det någon här inne som har två bakåtvända bilstolar ”efter varandra” samt barn vagn, vi har idag en Brio Go next och enligt mina mätningar borde den få plats i bagaget, upplever även dynan på baksätet som ganska djup vilket borde underlätta för att få plats med två stolar, S60:in är ju långt ifrån stor i baksätet.

Skulle uppskatta lite input från er med erfarenhet, tanken är att åka till ÅF med måttband nu i helgen.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1228467
Om man tar bort hatthyllan i bagaget och istället monterar galler eller nät kommer nog bagaget upplevas som ok, och kanske tillräckligt även om det är väldigt litet.

Tänk på att det finns två olika höjder på bagaget i V40, ett "normalt" och ett "förhöjt" så det ligger i linje med fällda ryggstöd. Du måste nog se till att få det låga normala lastgolvet.
av permikael
#1230693
Hej,
Vi var iväg förra veckan och mätte lite.
Är ju lite svårt att få exakta mått, men ungefärliga gick bra gällande bilstolarna.
Mätte våran XC60 vi har idag och kom fram till att dynan bak på V40:n är djupare vilket gör det exemplariskt att ha två barnstolar bakom varandra.
Även barnvagnen går in, hatthyllan kan nog vara kvar den kanske ”hoppar” upp lite när man stänger, alternativt tar vi bort den.
Har det enkla golvet i bilen vi är intresserade utav.

Nu väntar vi bara på att vi skall få se bilen som just nu är inne på rekond :)
av permikael
#1235030
Nu har vi fått bilen.
Vi är verkligen jätte nöjda, bilen skall agera ”andra” bil, min spontana känsla är att det är en trevlig pigg rolig bil att köra, automaten +D2(vea) är alldeles lagom för bilen.
Det viktigaste då? Får familjen plats?
”Jajamen”, vagnen får plats bra där bak, dock fick jag ta bort ”hatthyllan” vagnen passar egentligen under hyllan men blir smidigare att lägga i vagnen om inte hyllan är på plats.
Två bakåt vända barnstolar var absolut inga problem att få i, dock skall jag se om jag kan få ner stolen på passagerare sidan, just nu ser man inte höger backspegel, vare sig det sitter ett barn i stolen eller ej.

Bättre plats än i våran gamla S60 har den på alla sätt och vis.

Nu skall vi bara lura dit 7” skärmen, den ”stora” hastighetsmätaren sitter där redan.

Det enda negativa jag kan komma på är att ERS inte verkar fungera på V40 fastän vi har en VEA med automat, ERS hade varit perfekt för min fru när dom skall till förskolan som inte är mer än 4minuters körning, istället för att köra enbart värmaren med risk att batteriet dräneras.

Kort summering:
V40:in passar alldeles utmärkt som andra bil till en familj med två mindre barn där båda åker bakåtvänt!
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]