Sida 1 av 3
BSR på V40 T2 VEA
Postat: sön 21 jan 2018, 21:26
av duttowisch
Hej,
Någon som har testat BSR trim till T2 motorn 2016-> (VEA)?
Den ska ju ge samma effekt i alla tre versionerna, dvs T2/T3/T4 ger 236hk och 360Nm.
Borde ge en pigg och trevlig bil. Har testat T2 innan men var inte imponerad. Tråkig men borde blir rolig nu kan jag tycka. :D
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3276/volv ... 8-b4204t38
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: sön 21 jan 2018, 21:46
av Derank
Skulle inte tveka en sec, lätt roligaste vinterbilen........och så har den handkryckan kvar

Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: mån 22 jan 2018, 09:40
av SebSE
duttowisch skrev:Hej,
Någon som har testat BSR trim till T2 motorn 2016-> (VEA)?
Den ska ju ge samma effekt i alla tre versionerna, dvs T2/T3/T4 ger 236hk och 360Nm.
Borde ge en pigg och trevlig bil. Har testat T2 innan men var inte imponerad. Tråkig men borde blir rolig nu kan jag tycka. :D
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3276/volv ... 8-b4204t38
Jag avvaktar med att trimma min tills nybilsgarantin gått ut.
Men det är en rätt tydlig "effektkapning" på T2&T3 som ger dem möjlighet att gå ut extremt stor effekthöjning.
Det är helt enkelt en strypt motor som sitter i. Och "trimningen" är att man tar bort strypningen och får en mer naturlig effektkurva
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: mån 22 jan 2018, 17:43
av MartinS
Jag har för mig jag läst att det är mycket klenare vevlager etc. i T2/D2 jämfört med dess kralligare syskon. Det skulle få mig att tveka lite...
Sen skulle jag aldrig låta någon runt hörnet trimmare lägga vantarna på en av mina bruksbilar, men det är ju bara jag med den erfarenheten jag har....
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: mån 22 jan 2018, 18:59
av TommyP86
T5 och T6 har större lager, T4 och nedåt mindre.
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: mån 22 jan 2018, 21:54
av duttowisch
TommyP86 skrev:T5 och T6 har större lager, T4 och nedåt mindre.
Låter vettigt.
Att T2 skulle ha klenare lager etc låter inte troligt. Att den hade haft en mindre turbo hade varit en annan sak. Turbon måste ju ladda typ 0.3Bar max. 122hk ur en 2.0L 16V motor med turbo är inte mycket...
Personligen hade jag nöjt mig med 220hk. Behöver inte ha det sista som sliter extra på grejerna.
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: mån 22 jan 2018, 22:04
av SebSE
duttowisch skrev:TommyP86 skrev:T5 och T6 har större lager, T4 och nedåt mindre.
Låter vettigt.
Att T2 skulle ha klenare lager etc låter inte troligt. Att den hade haft en mindre turbo hade varit en annan sak. Turbon måste ju ladda typ 0.3Bar max. 122hk ur en 2.0L 16V motor med turbo är inte mycket...
Personligen hade jag nöjt mig med 220hk. Behöver inte ha det sista som sliter extra på grejerna.
Samma som jag fått höra med. "prestandamotorerna" är en egen grupp och "konsumentmotorerna" i den andra.
Där är det i princip samma delar vad gäller bottenplatta i fordonet. Allt för att kapa kostnader och förenkla logistikflödena.
"VA ÄR DET BILLIGARE GÖRA SÅ???!!!"
Ja... Faktiskt. Färre delar att optimera lagerflödet för. Färre unika moment per motor och fordon.
Synd bara att traditionella fordonstillverkarna inte gör som Tesla "om du vill ha en bättre bil kan du låsa upp den om hårdvaran finns".
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: tis 23 jan 2018, 10:12
av Funk
Turbon måste ju ladda typ 0.3Bar max. 122hk ur en 2.0L 16V motor med turbo är inte mycket...
T2 - T3 - T4 laddar 1,2 - 1,45 -1,9 bar... laddet är mest för vridet på låga varv i de här fallen skulle jag gissa. Kompet är samma 11,3:1 (med automat och 1.5 liter är det helt andra data).
/Thomas
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: tis 23 jan 2018, 16:17
av frasse4
Är du helt säker på att det är relativt tryck och inte absoluttryck? Man fick ut 300 Nm vid 1500 rpm på min gamla 2.5T med 0,4 bar trots 9,8 i komp
Re: BSR på V40 T2 VEA
Postat: tis 23 jan 2018, 17:02
av Funk
frasse4 skrev:Är du helt säker på att det är relativt tryck och inte absoluttryck? Man fick ut 300 Nm vid 1500 rpm på min gamla 2.5T med 0,4 bar trots 9,8 i komp
Det står angivet i officiella data som 120 - 145 - 190Kpa... mer vet jag inte..
/Thomas