Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stander
#1293266
Då var det dags igen.

Fick precis ett samtal från sambon som skulle åka hem från göteborg, efter hon hade öppnat höger bakdörr gick den ej att stänga igen, låset hakade inte fast.
Testade hon att flytta på själva låshaken för hand med dörren öppen gick det bra. Och tillslut lyckades hon få den stängd efter många försök.

Är väl som föregående postare sade, att antagligen dålig smörjning på delarna, så efter att hon hade gjort ett par öppningar och låsningar manuellt kom grejerna igång igen. Blir nog att leta upp ett garage och plocka ner de här dörrarna. Behövs nog både smörj här och där.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1293364
Hjälper det inte ens med låsspray? Jag hade en altandörr som trilskades nu (krävdes nästan våld för att få i lås) och ett tryck i respektive rörlig del med låsspray så gick det hur lätt som helst att stänga.

Låsspry kan jag verkligen rekommendera som en del av bilkittet :)
Användarvisningsbild
av Funk
#1293511
Enligt vad jag kommit fram till verkar problemet tvådelat. Det finns vissa bilar som framförallt vid kyla har problem med att de oftast inte går att öppna alls. Många av dessa bör vara åtgärdade på garantin, då felet ofta till sist kan bli permanent och visa sig även i varmt väder. Detta kan gälla alla dörrar.
Det andra är känsligheten för fukt, vilket oftast gör att man inte kan få dörren att låsa efter öppning, det verkar drabba i stort sett bara bakdörrar.. Det händer oftast direkt efter första rejäla kölden eller självklart efter tvätt i kallt väder. WD40 och/eller en värmepistol brukar lösa detta på någon halvminut.


Efter att nu haft fem V40 så börjar man nästan räkna med nummer två då och då, medan nummer ett verkar vara borta på bilar som är senare byggda. Skiftar det mellan plus och minus och bilen år blöt eller jag tvättar när det är kallt ute så håller jag problemet borta genom att torka med värmepistol då och då, vilket inte direkt känns som världsklass...
Å' andra sidan gör att man slipper svordomarna när man skall åka !

/Thomas

EDIT: Vid något tillfälle har problemet löst akut genom att jag sprutat deicer (avisningsspray för rutor) i alla öppningar kring låset.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1359688
Hej. är det någon som har den här QB89525 att tillgå och läsa där vad den exakta åtgärden är i denna service?

Har de nya låskistorna nya artikelnummer?
Är det skillnad på kistor om man har standardhandtag eller keyless?

Vad jag kan se så nyare låskistor är helsvarta medans äldre är svartvita. (vita plastdetaljer)
av Jonas_latt
#1361510
Brorsan har fått problemet med att bakdörren inte går öppna på sin v40 13..

Finns det något knep hur man ska få upp dörren själv? Det går väl inte ta bort dörrklädseln med dörren stängd.?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1361932
Jag haft samma problem. Verkstaden sa att man inte kan byta låset utan att ha sönder dörrsidan om de har gått i baklås. Men jag har gjort detta och med tålamod och tid så går det.

Dörrsidorna sitter fastsatta med 3 skruvar, varav en i gaveln mot b stolpen. Alltså mer eller mindre omöjligt att få bort utan att bräcka sönder dörrsidan.
Jag tog bort klädseln på b stolpen och lyckades med ett torxbits och en tång skruva ut skruven. Efter att panelen var borta så fick jag till slut upp dörren genom att dra i vajern flertal gånger från insidan.

När det gäller låskistorna har jag luskat i det här med kvalitetsåtgärden från volvo. Det finns nya kistor som ser annorlunda ut men med helt andra artikelnummer. Jag kommer lägga ut detta här lite senare med bilder.
Kvalitetsbulletinen från volvo har utgått 2017 och går inte längre att läsa.
Senast redigerad av 1 FiddeUBC, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1362058
Nu har jag bytt ut kistorna i samtliga dörrar.

De nya kistorna verkar sitta på både bilar med keyless drive och bilar med vanliga standard handtag.
Skillnaden rent utseendemässigt är att de är helsvarta och inte svartvita som tidigare samt en fjäder på vajern till handtagsöppning utifrån. Notera på bilden där jag pekar på det gamla låset.
Låskista fjäder

I Vida kan man inte hitta artikelnummren på de gamla låsen då de förmodligen är ersatta av dessa som jag monterat.
31440391 VF
31440392 HF
31440393 VB
31440394 HB
Skillnad på Lås

Riv ner dörrsidan, 3 skruvar, två under handtaget på insidan och en skruv under lock på gaveln som vätter mot b stolpen.
Kör sedan ner rutan fullt tills du ser låsningen av rutan igenom luckan, ritad i rött på bilden.
Bild sida
Jag tryckte bara tillbaka glaset och tejpade fast det så att det inte skulle glida ner i dörren när man väl grejar. en sprucken rutan är ju inget man är så sugen på direkt.
Sedan skruvar man bort alla skruvar runt om märkta i grönt. Sedan till det luriga, hela fönsterhissmekanismen sitter fast i hållaren till låskistorna och yttre handtaget. för att inte ha i sönder något lyfte jag ut allt i ett stycke.
För att ta bort handtaget på utsidan så skruvar du ut skruven som finns under den svarta gummilisten fem varv när HANDTAGET ÄR FULLT UTGRAGET.
Då stannar det i utfällt läge.

Lirka sedan ut delen bredvid ytterhandtaget och sedan för du handtaget bakåt. Lirka ut handtaget och koppla bort det från kontaktstycket.
Sedan skruvas en liten torx skruv bort där ytterhandtaget har suttit.

Därefter lossade jag låskistan som sitter med 3 stora torx och lyfte ut alltsammans. Kopplade bort låskisthållaren från fönsterhissmekanismen och sedan bytte ut låset och monterade tillbaka allt i omvänd ordning.

Detta verkligen inget för den som har tummen mitt i handen, jag har lagt två lördagar på att byta alla låsen nu och då är det gjort väldigt noggrant. I princip får hela dörren rensas på grejer. Låsen lirar med en helt annan finess nu än tidigare och jag upplever att keyless drive också fungerar bättre.

Jag hade gärna skrivit mer noggrant med bilder osv med det är alldeles för många moment att gå igenom här, har någon en fråga så skicka på pm så ska jag försöka svara.
av VolvoJohnDoe
#1365363
Har också fått samma problem med ena bakdörren på min V40 -13. En kompis ryckte i handtaget medan man låste upp bilen.
Efter att ha läst senaste inläggen från FiddeUBC så inser jag att det är en komplicerad deal att åtgärda detta själv.

Lämnade in bilen på Mechanum. Kostnad för ny "låsmodul" + arbete gick på 4100kr.
Inte helt onöjd med priset med tanke på att det verkar jobbigt och åtgärda själv.
av Claire
#1367175
Har samma problem båda bakdörrar har gått i baklås. går ej att öppna varken utifrån eller inifrån. fick del info om att Volvo har en Quality Bulletin QB 89525 de har aven en settlement policy på 100% parts and labour för bilar upp till 48 månader (ålder) och 50% för bilar mellan 49 och 60 månader. Vad jag vet så vill inte Volvo tar på sig detta för min bil är från 2013. var det 6300kr för en dörr eller båda. finns det risk att fram dörrarna också drabbas??
av joleth
#1367614
FiddeUBC skrev: lör 01 feb 2020, 19:01 Nu har jag bytt ut kistorna i samtliga dörrar.

De nya kistorna verkar sitta på både bilar med keyless drive och bilar med vanliga standard handtag.
Skillnaden rent utseendemässigt är att de är helsvarta och inte svartvita som tidigare samt en fjäder på vajern till handtagsöppning utifrån. Notera på bilden där jag pekar på det gamla låset.
Låskista fjäder

I Vida kan man inte hitta artikelnummren på de gamla låsen då de förmodligen är ersatta av dessa som jag monterat.
31440391 VF
31440392 HF
31440393 VB
31440394 HB
Skillnad på Lås

Riv ner dörrsidan, 3 skruvar, två under handtaget på insidan och en skruv under lock på gaveln som vätter mot b stolpen.
Kör sedan ner rutan fullt tills du ser låsningen av rutan igenom luckan, ritad i rött på bilden.
Bild sida
Jag tryckte bara tillbaka glaset och tejpade fast det så att det inte skulle glida ner i dörren när man väl grejar. en sprucken rutan är ju inget man är så sugen på direkt.
Sedan skruvar man bort alla skruvar runt om märkta i grönt. Sedan till det luriga, hela fönsterhissmekanismen sitter fast i hållaren till låskistorna och yttre handtaget. för att inte ha i sönder något lyfte jag ut allt i ett stycke.
För att ta bort handtaget på utsidan så skruvar du ut skruven som finns under den svarta gummilisten fem varv när HANDTAGET ÄR FULLT UTGRAGET.
Då stannar det i utfällt läge.

Lirka sedan ut delen bredvid ytterhandtaget och sedan för du handtaget bakåt. Lirka ut handtaget och koppla bort det från kontaktstycket.
Sedan skruvas en liten torx skruv bort där ytterhandtaget har suttit.

Därefter lossade jag låskistan som sitter med 3 stora torx och lyfte ut alltsammans. Kopplade bort låskisthållaren från fönsterhissmekanismen och sedan bytte ut låset och monterade tillbaka allt i omvänd ordning.

Detta verkligen inget för den som har tummen mitt i handen, jag har lagt två lördagar på att byta alla låsen nu och då är det gjort väldigt noggrant. I princip får hela dörren rensas på grejer. Låsen lirar med en helt annan finess nu än tidigare och jag upplever att keyless drive också fungerar bättre.

Jag hade gärna skrivit mer noggrant med bilder osv med det är alldeles för många moment att gå igenom här, har någon en fråga så skicka på pm så ska jag försöka svara.
Hej
Först och främst tack för en utförlig beskrivning.
Jag skulle vilja fråga dig var du köpte dom nya låsen och vad kostade dom?
Mvh J
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]