Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nozen
#1424685
Tjena! ett tips som löste mitt problem förra vintern var att smörja låsen i dörrarna riktigt ordetligt. Sprutade in smörjmedel som tar bort fukt osv. Universal smörjmedel typ wd40 osv. Inget krångel sen dess och har även varit uppe i Åre i -25 i början av jan.

V40 2013
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1425499
Jag bytte alla mina lås till den nyare varianten och har inte haft problem alls sedan dess. Vi hade -11 grader som kallast en av dagarna.

Jag undrar just vad det är för lösning volvo har kommit fram till som de ska släppa i vår. Uselt att det tar 7år att hitta en lösning.
av EHB
#1427574
-10 idag och alla dörrarna på min V40 -17 hade gått i baklås. Efter en del trixande fick jag upp bakdörrarna och kunde klättra fram till förarsätet, men framdörrarna gick inte att öppna varken inifrån eller utifrån även efter en stunds körning. Endast fönsterhissen på passagerarsidan fungerade.

Detta är andra gången jag upplever problem med dörrarna, förra gången fick jag inte upp någon alls förrän solen kom fram och tinade bilen. Har nu fått tid på verkstan men verkar få bekosta det själv trots att de bekräftade att det är ett känt fel. Borde väl ändå klassas som säkerhetsrisk och åtgärdas kostnadsfritt?
av yuphin
#1427584
Låter ju som en absolut säkerhetsrisk....

EHB skrev: tor 04 feb 2021, 11:43 -10 idag och alla dörrarna på min V40 -17 hade gått i baklås. Efter en del trixande fick jag upp bakdörrarna och kunde klättra fram till förarsätet, men framdörrarna gick inte att öppna varken inifrån eller utifrån även efter en stunds körning. Endast fönsterhissen på passagerarsidan fungerade.

Detta är andra gången jag upplever problem med dörrarna, förra gången fick jag inte upp någon alls förrän solen kom fram och tinade bilen. Har nu fått tid på verkstan men verkar få bekosta det själv trots att de bekräftade att det är ett känt fel. Borde väl ändå klassas som säkerhetsrisk och åtgärdas kostnadsfritt?
av Civilpolisen
#1427811
Ja, man kan verkligen undra hur Volvo tänker genom att försöka mörka detta problem! Volvo har ju bevisligen erfarenhet av flera miljoner lås till dörrar...! Dessutom, problemet försvinner ju inte bara för man inte tar hand om det!
Det borde ligga i företagets intresse att inte fortsätta producera och sälja en variant av lås som inte hanterar fukt... Eller har alla chefer på Volvo tillgång till varmgarage!? Ja, man börjar nästan undra!
av EHB
#1428311
Dagen efter att mina dörrar gått i baklås tänkte jag att jag kanske kunde runda problemet genom att inte låsa bilen. Det lyckades så tillvida att dörrarna gick att öppna nästa morgon, däremot inte att stänga. Förardörren bara studsade.
Sambon har liknande problem med sin VW Passat, är det bara så illa att moderna bilar inte tål temperaturer under -10?
av Emli
#1428319
ThereseS skrev: lör 16 jan 2021, 19:30 Ställer mig i ledet med er andra som har problem med dörrarna.
Jag har en V40 T3 -13 som igår började krångla med dörrarna. -10 grader ute och förardörren gick inte att öppna. Öppnade vänster bakdörr och kunde därefter öppna förardörren inifrån.
Bakdörren gick då inte att stänga utan studsade bara tillbaka. Fick tillslut stängt den genom att trycka mot dörren samtidigt som jag låste via kontrollen. Nu går den dörren inte att öppna utifrån längre. Förardörren låstes inte heller utan fick stå olåst över natten.
Idag har jag tinat bilen i varmgarage och den fungerar nu att låsa men vänster bakdörr går fortfarande inte att öppna utifrån.
Är det ny låskista som gäller? Riktigt trist problem då det verkar vara fel från fabrik...
Exakt samma problem och scenario för min del, sambon hade problem med sin V40 -13, vänster bakdörr som inte vill gå igen.. La mig mot dörren och låste ifrån förarsätet, nu vill inte dörren öppnas utifrån, fungerar dock fin fint inifrån.. Löste du ditt problem? :-)
av EHB
#1428556
leiwi skrev: fre 26 jan 2018, 10:27 Hej alla med dörrproblem och kinkiga verkstäder

Den QB ni skall åberopa är QB 89525
Denna ger 100% rabatt tom 48 månader efter första reg och 50 % efter det :D
Någon som kan verifiera ovanstående info? Min Volvo-verkstad hävdar nämligen att denna QB inte gäller min bil (-17) utan bara vissa specifika chassi-nr.
av Stertman
#1429126
Hej alla!
Jag hittade denna video som gjorde att jag äntligen fick upp dörren på min V40 r 2015.
Sparade mig 7560kr så tänkte att jag skulle dela med mig av fyndet :-D



Lite slit och bök men helt klart värt det.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]