Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicdah
#1221114
Mina dörrproblem var exakt som dina Sliper. Förutom att det bara är bakdörrarna som strulat. Ibland gick de att öppna från insidan, ibland inte.
Jag var inne med min bil vid flera tillfällen innan garantitiden och då bytte dom ingenting för de kunde inte se något fel i loggarna. Trots att jag
varit där och visat upp bilen när dörrarna INTE gick att öppna så var det tydligen inget fel på bilen !!! Jo en gång hade tydligen wiren till handtaget
hoppat av och den satte dom dit. Jag påpekade att vad händer om låsen börjar strula igen efter det att garantin gått ut. Ja då gäller den 3-åriga reklamationsrätten fick jag till svar. Mycket riktigt, efter 2 1/2 år började dörrarna strula igen och då åkte jag till min personliga servicetekniker. Han beställde nya lås och bytte på båda bakdörrarna. Sedan dess har det inte varit några problem peppar peppar. Det är tråkigt att behöva drabbas av detta tycker jag. Och jag har läst på nätet att det är många som haft samma problem på just V40. Volvo borde verkligen ta sitt ansvar och se till att låsen fungerar.
av Sliper
#1221118
Tack för svaren!
6300kr per dörr blir otroligt dyrt. Min bil har inga Volvo garantier kvar då den var uttagen i mars 2014. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu. Jag har Volvia försäkringar, vet någon om detta skulle täckas via dom på nåt sätt eller är det endast maskinfel (motorn) dom täcker?

Verkstäderna verkar inte riktigt veta någonting om detta typfel. Mustang nämnde att det finns en QB på det här?! Han på Upplands Motor hittade inget när han kollade upp min bil lite snabbt på datorn. Jag har försökt hitta ett nummer direkt till Volvo i Sverige men kommer upp tomhänt. Någon som har ett nummer till deras kundservice eller liknande?

Här är engelska tråden förresten: http://www.volvov40club.com/forums/7-vo ... cking.html
av mustang64
#1221212
Jag använder Volvoverkstaden i Klippan och jag kan höra med dem om de kan hitta någon QB där för V40, det gick ju bra när jag fick min bil fixad.
Jag fick tipset av Tom här på forumet och verkstaden gjorde en koll av det och hittade en QB som visade på ett fel på låsen som byttes utan kostnad.
Ska kolla med dem efter helgen.


D3 Momentum Autom. My-13
Användarvisningsbild
av Funk
#1221337
Vi har haft 4 V40 i familjen , samt har kollegor som haft flera... på min första (MY-13) byttes två lås och ena kollegan hade ett byte på en tidig vagn resten har varit felfria så det är inte helt ovanligt i alla fall på tidiga vagnar..

/Thomas
av mustang64
#1222747
Sliper, jag har nu varit på Volvo i Klippan och pratat med verkstan som säger att du bör ta ett snack med din handlare och be att de kollar bättre. Den QB som finns på min bil ska enl. min verkst. också gälla för MY-14, det kan dock bero lite på uttagsdatum.

V40 D3 Momentum Aut. MY-13
av Ovlovv
#1222860
Igår uppstod samma problem på min V40 MY13.. Det började på förardörren, sen gav båda bakdörrarna också upp, fick klättra till förarplatsen över mittkonsolen.. Som tur var ”läkte” det dock och de gick att öppna igen efter några timmar. Idag kom dock problemet tillbaka på bakdörrarna.
Dags att boka tid på verkstan alltså.. :x Är det något som man kan få fixat utan kostnad, finns QB för problemet alltså? Bilen är ju 5 år men problemet verkar vara vanligt förekommande..
av mustang64
#1222873
Det fanns en QB på min i alla fall, den är MY13 den också. Jag fick dock påpeka för verkstan att de skulle kolla om det fanns en sådan. Låsen i bakdörrarna byttes utan kostnad. Du får göra som jag svarat Sliper tidigare idag, säga till verkstan att kolla noga om det finns en QB på din bil och vad det står där. Verkstaden är skyldiga att kolla om du står på dig. Jag vet dock inte hur många år den gäller.

V40 D3 Momentum Aut. MY13
Användarvisningsbild
av leiwi
#1223454
mustang64 skrev:Det fanns en QB på min i alla fall, den är MY13 den också. Jag fick dock påpeka för verkstan att de skulle kolla om det fanns en sådan. Låsen i bakdörrarna byttes utan kostnad. Du får göra som jag svarat Sliper tidigare idag, säga till verkstan att kolla noga om det finns en QB på din bil och vad det står där. Verkstaden är skyldiga att kolla om du står på dig. Jag vet dock inte hur många år den gäller.

V40 D3 Momentum Aut. MY13

Ja det finns QB för detta fel på bakdörrarna
Om bilen är yngre än 48 månader är bytet kostnadsfritt
Äldre än 48 månader är det 50% av kostnaden som bilägaren betalar (ca 2300kr)
Det är både höger och vänster föreläsarna som byts
av Stander
#1224068
Börjat strula på min bil nu också,, går inte öppna höger framdörrar utifrån, men har man öppnat en gång inneifrån så verkar det funka en stund, iaf tills det har frusit på lite igen..

Det är en My16 uttagen mitten av 2015.
Har Volvo select på den också.
av nicdah
#1224126
Hade samma problem på mina framdörrar häromdagen då det var -10 ute. Kunde bara öppna framdörrarna från insidan. Bakdörrarna där låsen byttes förra året gick däremot att öppna. Undrar också om den ovan nämnda QB:n bara gäller bakdörrarna. Har en V40 D2 My 2015 uttagen hösten 2014.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]