Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimlindeborg
#1230174
Får ställa mig i ledet som alla andra med beskymmer. Började förra helgen med att jag inte fick upp någon dörr så fick krypa in via bakluckan. Efter det så gick det inte att låsa bilen alls, den larmade dock på så den såg låst ut. Trodde det berodde på att det hade frysigt för efter ett tag i varmgarage så funkade det galant.

Idag blev det lite kallare igen och nu får jag inte upp höger bakdörr... fantastiskt kul med bilar.
av mackan89
#1230245
Har en årsmodel 15 som bakluckan bråkar på.
Går endast att låsa upp med fjärr eller knappen i kupén.
Någon som har varit med om liknande? Eller har jag missat någon obskyr inställning?
Användarvisningsbild
av Dex
#1230265
mackan89 skrev:Har en årsmodel 15 som bakluckan bråkar på.
Går endast att låsa upp med fjärr eller knappen i kupén.
Någon som har varit med om liknande? Eller har jag missat någon obskyr inställning?
Jag tyckte att min backlucka inte hängde med i upplåsningen när man tog i handtaget och skulle låsa upp bilen.(V40CC)
När man tog tag i bakluckan så låste bilen upp sig och sedan höll luckan kvar i låset en sekund innan man fick upp den.
Trodde först att jag fått låsproblem som diskuteras i denna tråden.
Men så smörjde jag upp låshaken till bakluckan.
Så nu fungerar den perfekt.(lite smörja gjorde underverk)
Tar man i bakluckan nu så låses bilen upp och öppnas direkt.
Kanske ni skulle prova det på era dörrar innan ni åker till verkstaden det kanske hjälper någon?
av Torpa401
#1230306
leiwi skrev:Hej alla med dörrproblem och kinkiga verkstäder

Den QB ni skall åberopa är QB 89525
Denna ger 100% rabatt tom 48 månader efter första reg och 50 % efter det :D
Tjena.
Nu har jag varit inne på Volvo (Bilia) och hört efter om QB89525 är aktiv och det är den.
Enda grejen är att en QB enligt Bilia alltid är tidsbegränsad och i detta fall 5 år från första reg. Min bil är uttagen 130214 så QB89525 är aktiv till och med 180214 i mitt fall, tur att jag hade bokat tid den 13:de :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#1230311
Jag tror mycket kan bero på att det är fuktigt i dörrarna så de fryser. Hustrun hade en VAG-bil i början på 2000-talet. Där frös framdörrarna varje natt på vintern, till dess de smorde dörrlåsen med specialfett. Vi ställde alltid in en kupevärmare som riktades mot förardörren för att komma in.
av mackan89
#1230490
Dex skrev:
mackan89 skrev:Har en årsmodel 15 som bakluckan bråkar på.
Går endast att låsa upp med fjärr eller knappen i kupén.
Någon som har varit med om liknande? Eller har jag missat någon obskyr inställning?
Jag tyckte att min backlucka inte hängde med i upplåsningen när man tog i handtaget och skulle låsa upp bilen.(V40CC)
När man tog tag i bakluckan så låste bilen upp sig och sedan höll luckan kvar i låset en sekund innan man fick upp den.
Trodde först att jag fått låsproblem som diskuteras i denna tråden.
Men så smörjde jag upp låshaken till bakluckan.
Så nu fungerar den perfekt.(lite smörja gjorde underverk)
Tar man i bakluckan nu så låses bilen upp och öppnas direkt.
Kanske ni skulle prova det på era dörrar innan ni åker till verkstaden det kanske hjälper någon?
Är nog inte själva mekaniken, misstänker att det är knappen i själva gummihandtaget. Bilen går att låsa via knappen på bakluckan men själva öppningen fungerar bara med antingen knappen i bilen eller på fjärrkontrollen.
Tänkte jag skulle göra en närmare undersökning när vädret är lite gynnsammare och demontera handtaget då garantin gått ut vid det här laget.
Om det är någon som vet om demonteringsanvisningar finns på handtaget så tas den infon tacksamt emot. Tittade på accessories på volvo, tänkte jag kunde titta på monteringsanvisningen för backkamera. Men tji fick jag, fans ingen sådan. :(
Användarvisningsbild
av Dex
#1230670
mackan89 skrev:
Dex skrev:
mackan89 skrev:Har en årsmodel 15 som bakluckan bråkar på.
Går endast att låsa upp med fjärr eller knappen i kupén.
Någon som har varit med om liknande? Eller har jag missat någon obskyr inställning?
Jag tyckte att min backlucka inte hängde med i upplåsningen när man tog i handtaget och skulle låsa upp bilen.(V40CC)
När man tog tag i bakluckan så låste bilen upp sig och sedan höll luckan kvar i låset en sekund innan man fick upp den.
Trodde först att jag fått låsproblem som diskuteras i denna tråden.
Men så smörjde jag upp låshaken till bakluckan.
Så nu fungerar den perfekt.(lite smörja gjorde underverk)
Tar man i bakluckan nu så låses bilen upp och öppnas direkt.
Kanske ni skulle prova det på era dörrar innan ni åker till verkstaden det kanske hjälper någon?
Är nog inte själva mekaniken, misstänker att det är knappen i själva gummihandtaget. Bilen går att låsa via knappen på bakluckan men själva öppningen fungerar bara med antingen knappen i bilen eller på fjärrkontrollen.
Tänkte jag skulle göra en närmare undersökning när vädret är lite gynnsammare och demontera handtaget då garantin gått ut vid det här laget.
Om det är någon som vet om demonteringsanvisningar finns på handtaget så tas den infon tacksamt emot. Tittade på accessories på volvo, tänkte jag kunde titta på monteringsanvisningen för backkamera. Men tji fick jag, fans ingen sådan. :(
På min 2016 har jag inga gummiknappar i handtagen.
Vid låsning räcker det att ha handen några cm från handtaget så låser den hela bilen.
När man öppnar så är det bara ta i handtaget så öppnas alla dörrar.
Nu är det en 40CC Summum 2016, vet inte om det har någon betydelse.
Fungerat bra nu.
av bulletbeast
#1230911
Jag har precis lämnat min V40 (2014/11 model) hos Volvo. Det började för 2 veckor sedan, med att bakdörrar inte gick att stänga vid samma tillfälle utan bara studsat. Det gick till slut att stänga på något sätt. Sen blev det rejält kallt i helgen och båda bakdörrar går inte att öppna varken inifrån eller utifrån. Förardörren går ibland inte att öppna heller varken inifrån eller utifrån och imorses när jag skulle åka och lämna bilen på verkstad fick jag hoppa in i bilen genom passagerardörren som är den enda som verkar fungera felfritt. Bilen är inlämnad och jag väntar på ett besked.
Tycker det är inte kul att åka i en bil när jag inte vet om jag kan öppna dörrarna. Det är ju kallt men inte “norrlands kallt”. Det borde bara fungera. :???:
av Supes
#1231070
bulletbeast skrev:Jag har precis lämnat min V40 (2014/11 model) hos Volvo. Det började för 2 veckor sedan, med att bakdörrar inte gick att stänga vid samma tillfälle utan bara studsat. Det gick till slut att stänga på något sätt. Sen blev det rejält kallt i helgen och båda bakdörrar går inte att öppna varken inifrån eller utifrån. Förardörren går ibland inte att öppna heller varken inifrån eller utifrån och imorses när jag skulle åka och lämna bilen på verkstad fick jag hoppa in i bilen genom passagerardörren som är den enda som verkar fungera felfritt. Bilen är inlämnad och jag väntar på ett besked.
Tycker det är inte kul att åka i en bil när jag inte vet om jag kan öppna dörrarna. Det är ju kallt men inte “norrlands kallt”. Det borde bara fungera. :???:
Berätta gärna hur det gick till och vad du fick pröjsa för det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]