Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bulletbeast
#1234391
Supes skrev:
bulletbeast skrev:Jag har precis lämnat min V40 (2014/11 model) hos Volvo. Det började för 2 veckor sedan, med att bakdörrar inte gick att stänga vid samma tillfälle utan bara studsat. Det gick till slut att stänga på något sätt. Sen blev det rejält kallt i helgen och båda bakdörrar går inte att öppna varken inifrån eller utifrån. Förardörren går ibland inte att öppna heller varken inifrån eller utifrån och imorses när jag skulle åka och lämna bilen på verkstad fick jag hoppa in i bilen genom passagerardörren som är den enda som verkar fungera felfritt. Bilen är inlämnad och jag väntar på ett besked.
Tycker det är inte kul att åka i en bil när jag inte vet om jag kan öppna dörrarna. Det är ju kallt men inte “norrlands kallt”. Det borde bara fungera. :???:
Berätta gärna hur det gick till och vad du fick pröjsa för det.
Ok. Efter att jag har varit på Bilia sista gången fick jag en ny bokad tid eftersom de kunde konstatera att låset på bakdörr på vänster sida var trasig, troligtvis pga kylan enligt verkstaden. Att 3 utav 4 dörrar inte gick att öppna sa de att det var pga kyla, kondens, fukt och skit... och att det fanns inte så mycket att göra. De sa att de har haft bilen inne hela dagen och smörjt låsen och då gick allting att öppna igen. Väntade ca 3 veckor för ett lås som monterades idag. Som tur (eller otur) är sjönk temperaturen en hel del inatt och när jag åkt hemifrån till verkstaden gick inte förarsidan dörr att öppna. Inte bakdörrarna heller. Temperaturen var -6. Helt normal vintertemperatur. Precis som sista gången. Då kliver jag in i bilen genom passagerarsida och kan konstatera att dörren på förarsidan går inte ens att öppna inifrån. Det är inte kul att åka 3 mil i vintermörkret och veta att om jag kör av vägen kan det vara svårt att ta mig ur bilen på egen hand. Dödsfälla pratade någon om!!!
Väl framme på Bilia kliver jag ur bilen på passagerarsidan igen och lämnar in bilen och ber de att titta på allting igen. Gubben på verkstaden säger att de ska givetvis titta på det. När jag hämtar bilen på em var den trasiga låset bytt och allting fungerade som det ska. Gubben säger att de har haft bilen inne och torkat och smörjt igen. Dessutom tilläger han att det är ganska normalt att det är så när det är kallt och så.... jag blev helt mållös! Jag sa att jag tycker det är konstigt att detta är den enda lösning Volvo har men enligt gubben det finns inte mycket de kan göra. Betalat ingenting eftersom min begagnad garanti täckte låset.
Just nu är det -12 ute och jag är tveksamt att jag kommer att kunna öppna dörrarna imorgon bitti igen.
Vad gör jag nu? Har jag köpt en Volvo som jag har svårt att komma in på morgon om temperaturen sjunker under -5 grader? Ännu värre är om jag inte kan ta mig ur bilen i en nödsituation. Har jag köpt en bil för enbart inomhusbruk?!?!
Samtliga bilar jag har ägt var inte lika dyra eller påkostat som min Volvo V40, men alla gick att komma in och komma ur i alla temperaturer och väder förhållande.
Vad ska man göra nu?? Vad är lösning? Byta alla lås eller måste jag bara bli av med bilen?!
av nicdah
#1234424
Förstår att du är frustrerad !!! Min V40 MY15 har också strulat men det har blivit bättre sedan låsen i bakdörrarna byttes. Men för 2 veckor sedan när det var -16 ute gick bara 1 av 4 dörrar att öppna. Som tur gick förardörren att öppna från insidan så jag slapp kravla mig in via passargerarsidan. Dagen efter -11 och då gick alla att öppna igen. Verkar vara rena lotteriet ibland. Om det nu är fukten som stökar måste det vara ett konstruktionsfel. Jag har också haft bilar av olika märken där jag aldrig haft problem att öppna ens då det varit -25 ute. Jag har påtalat problemet vid ett flertal ggr till Volvo i deras enkäter mm men som sagt aldrig fått någon förklaring till problemet. Det är absolut en säkerhetsrisk om dörrarna INTE går att öppna från insidan ifall en olycka skulle vara framme. Jag springer inte och öppnar alla dörrar innan jag kör hemifrån. Det kan ju faktiskt vara så att man måste ta sig ut genom någon av de andra dörrarna i en krissituation. När jag varit som mest frustrerad brukar jag ändå skoja om att det måste vara sommar när jag säljer bilen :D :D

/ Niclas
Användarvisningsbild
av SvenB
#1234457
Jag förstår att ni har problem. Jag har aldrig råkat ut för detta på en Volvo, men däremot på en VAG-bil som vi hade som andrabil och var parkerad utomhus. Där fick man hela vintern vara beredd på att få ta "alternativa" vägar in i bilen på morgonen. Det löste vi med att sätta en kupevärmare riktad mot förardörren så fukten torkade ur. Sedan var det bra en tid. ;-//
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
#1234492
Trodde problemet skulle komma tillbaka nu när kylan slog till igen, men icke! (Peppar, peppar) Bilen stod inomhus i ca 1 vecka när vissa detaljer lackades och det verkar ha löst mina problem iallafall.
av ferm84
#1235018
Ny på forumet efter flera års fluktande :)

Nu va jag tvungen att skriva ett inlägg också då min V40 MY15 och har stora dörrproblem nu denna vintern.

Värst är vänster bakdörr. Denna går inte öppna öht varken utifrån eller inifrån.
Höger bakdörr går oftast inte öppna utifrån men går att öppna inifrån.
Framdörrarna är oftast heller inget problem att öppna. Däremot gick det ej att låsa förardörren under en dag under förra veckan. Resten av dörrarna va ju låsta ändå :P Men förardörren låstes inte när man klickade på låset på nyckeln

Har kontaktat Bilia för en offert och om det finns nån QB på detta eller om Volvo kan ta detta på någon slags goodwill.

Detta är inte acceptabelt på en 2 år gammal bil!
av john.h
#1235021
Jag kan bjuda på en minimal statusuppdatering, angående detta.
Fick som sagt iskalla handen av Bilia Sisjön angående "QBn" , ringde till Volvo och blev slutligen kopplad till Kundrelationsansvarig på Bilia Sisjön.
Förklarade hela problemet och frågade om "QBn", han skulle återkomma till mig så fort han hade ett svar.
Det är nu 17 dagar sedan och ingen har återkopplat något till mig, så så bra var det att prata med relationsansvarig.......
av Supes
#1235052
Idag är det -12 där jag bor och som tur är så går det att öppna dörrarna där fram. Men bakdörrarna krånglar som bara den.
Ibland går det att öppna, ibland inte och nu verkar också appen krångla. Appen säger att bilen är olåst trots att dörrarna är låsta... Som många skriver, inte fan ska man ha problem med detta! Bilen ska in den 9:e och då får vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1235088
john.h skrev:Jag kan bjuda på en minimal statusuppdatering, angående detta.
Fick som sagt iskalla handen av Bilia Sisjön angående "QBn" , ringde till Volvo och blev slutligen kopplad till Kundrelationsansvarig på Bilia Sisjön.
Förklarade hela problemet och frågade om "QBn", han skulle återkomma till mig så fort han hade ett svar.
Det är nu 17 dagar sedan och ingen har återkopplat något till mig, så så bra var det att prata med relationsansvarig.......
Välkommen till Bilia. De verkar ha stora problem nu och har slutat svara på mail eller återkoppla överhuvudtaget på enkla, vänligt formulerade, frågor.

Så Skulle rekommendera att undvika denna återförsäljaren om möjligt.
av Kluster
#1235092
Så otroligt tråkigt att läsa om allas problem med dörrarna på så pass nya bilar!
Det anmärkningsvärda är ju att Volvo verkar envisas att köra samma gamla hopkok av smörjfett som fryser till. När jag hämtade ut min förra bil, en fabriksny V50 D3 Classic, gick det några månader innan vintern kom och problemen med framdörrarna. Det här var 2011.
Efter närmare undersökningar var detta ett "känt" problem och de smörjde in låsen med "ny" blandning av smörjfett.
av Supes
#1235590
Löjligaste är att när man säger till dem att det är fler som har samma problem och ändå så kan de inte hjälpa en. Som sagt så ska bilen in den 9:e, då får vi se hur det går.. Bilia kan man glömma iaf, otrevliga som fan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]