Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1429192
Att dörrar fryser är ju inget nytt, det som däremot är nytt i samhället är att alla förväntar sig att allt skall fungera jämt och utan underhåll. För 20 år sedan ingick det i höstrutinerna att man smörjde lister och oljade låsen på bilen, det tror jag är extremt sällsynt att det görs i preventivt syfte idag. Sedan verkar ju framförallt bakdörrarnas konstruktion göra att vatten gärna rinner in i låsen på V40 vilket är olyckligt och gör dom ju mer frysbenägna än andra volvolås, men det kan motverkas lite av förebyggande smörjning med låsolja (inte wd-40 eller liknande).
Användarvisningsbild
av leiwi
#1429207
MartinS skrev:Att dörrar fryser är ju inget nytt, det som däremot är nytt i samhället är att alla förväntar sig att allt skall fungera jämt och utan underhåll. För 20 år sedan ingick det i höstrutinerna att man smörjde lister och oljade låsen på bilen, det tror jag är extremt sällsynt att det görs i preventivt syfte idag. Sedan verkar ju framförallt bakdörrarnas konstruktion göra att vatten gärna rinner in i låsen på V40 vilket är olyckligt och gör dom ju mer frysbenägna än andra volvolås, men det kan motverkas lite av förebyggande smörjning med låsolja (inte wd-40 eller liknande).
Precis detta har jag gjort på mina 4 sista Volvo bilar sedan 2013 och har aldrig råkat ut för att dörrar eller lås inte fungerar
av Stertman
#1429216
MartinS skrev:Att dörrar fryser är ju inget nytt, det som däremot är nytt i samhället är att alla förväntar sig att allt skall fungera jämt och utan underhåll. För 20 år sedan ingick det i höstrutinerna att man smörjde lister och oljade låsen på bilen, det tror jag är extremt sällsynt att det görs i preventivt syfte idag. Sedan verkar ju framförallt bakdörrarnas konstruktion göra att vatten gärna rinner in i låsen på V40 vilket är olyckligt och gör dom ju mer frysbenägna än andra volvolås, men det kan motverkas lite av förebyggande smörjning med låsolja (inte wd-40 eller liknande).
MItt problem var inte att låset hade frusit.. bara fastnat i låst läge av någon anledning. Problemet dök upp i höstas långt innan det blev kallt och har inte kunnat använda förrän igår när jag lyckades få upp dörren inifrån som på videon jag postade.
av EHB
#1429244
MartinS skrev: tor 11 feb 2021, 08:08 Att dörrar fryser är ju inget nytt, det som däremot är nytt i samhället är att alla förväntar sig att allt skall fungera jämt och utan underhåll. För 20 år sedan ingick det i höstrutinerna att man smörjde lister och oljade låsen på bilen, det tror jag är extremt sällsynt att det görs i preventivt syfte idag. Sedan verkar ju framförallt bakdörrarnas konstruktion göra att vatten gärna rinner in i låsen på V40 vilket är olyckligt och gör dom ju mer frysbenägna än andra volvolås, men det kan motverkas lite av förebyggande smörjning med låsolja (inte wd-40 eller liknande).
Som jag fått det förklarat för mig är det inte mekaniken som strular utan elektroniken. Kassa kretskort som tappar kontakten vid kyla.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1429264
Det finns säkert flera orsaker, en del vilka är modellberoende. Den här tråden verkar ju innefatta allt från brist på underhåll till konstruktionsfel.
Användarvisningsbild
av Funk
#1429422
MartinS skrev:Det finns säkert flera orsaker, en del vilka är modellberoende. Den här tråden verkar ju innefatta allt från brist på underhåll till konstruktionsfel.
Som gammal mekaniker och intresserad så har jag för vana att smörja lås och inte minst lister. På just V40 beror problemen både på vatten runt dörren och i låset, detta avhjälps oftast av det underhåll som jag ser som normalt... men sedan är det i handtagen på flera modeller microbrytare och fett som tyvärr inte alltid håller måttet. Om microbrytarna krånglar hjälper oftast inget, medan "fettproblemet" löses med värme. Förförra vintern medan jag väntade på verkstadstid för min V40 hade jag värmepistolen tillhands varje morgon. Min nya bil av annan modell hjälper inte ens det längre. Verkstadstid är bokad...

/Thomas
av CarlGustavsson
#1430098
Jag har fått byta tre låskistor, gick inte på garanti.
De sista två bytte jag själv för en månad sen.
Jag har smort dem regelbundet sedan första bytet men det har inte hjälpt, det är kistans konstruktion som är undermålig inget annat.
Helt j-a uselt av Volvo och har inget med dålig skötsel eller underhåll att göra!
Användarvisningsbild
av Funk
#1430201
Rejser99 skrev:
Vad använder du för fett?
Om du menar vad som används i själva låsmekanismen/låskistan, ingen aning....jag har haft garanti på alla mina bilar som haft problemet så det har verkstaden fått brottas med.

För att vintersmörja lås och gångjärn mm. kör jag med lithiumfett i små mängder och någon enstaka gång med penetrerande olja typ WD40.

/Thomas
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]