Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pumba1
#1422884
Har till och från problem med dörrarna på min V40 -2016 med, framförallt passagerardörren fram och höger bakdörr, bakdörren hakar inte i när man stänger och framdörren går inte öppna utifrån när det blir minusgrader.
Jag börjar med bli trött på alla konstiga saker, motor och växellåda har inte krånglat men listan på märkliga problem och återkallelse börjar bli lång, framförallt blir man ju förvånad när man köper en bil som varit i produktion i flera år och det fortfarande är massa konstigheter.

Senaste roliga var nu när de blev kallt ute och trillade innerbackspegelglaset ner på golvet, de vill man ju inte ens veta vad de kostar, verkar vara rent hopplöst att hitta någon butik online som säljer delar till V40, väldigt begränsat utbud hos många nätbutiker på delar till nyare Volvo.
av yuphin
#1423754
Hej
I morse när det var 10 minus gick inga dörrar att öppna på min frus V40.
Hur gick ni till väga för att komma in i bilen?
Eller är det bärgning som gäller?
av OskarL
#1423868
Hände precis samma här idag på morgonen när frugan skulle till jobbet och jag redan åkt iväg till mitt. Slutade med att sonen, som var hemma, fick krypa in från bagageutrymmet (som var det enda som gick att öppna utifrån) och öppna förardörren, vilken gick att öppna inifrån utan problem.
Efter låsning och upplåsning ett antal gånger funkar det nu att öppna alla dörrar, utom vänster bakdörr som varken går att öppna inifrån eller utifrån...
Dessutom verkar inte bilen längre gå att låsa, den larmas bara på när man försöker låsa den.
Underbart...
av yuphin
#1423877
Samma här går ej att låsa med fjärren. Voc appen säger bilen är olåst...hoppas det löser sig när det blir mildare, evt åker jag in i ett varmgarage ett par timmar
av CalleE91
#1423888
Har en V40 från 2017 och har haft den sen den var ny.
Nu har mina dörrar börjat strula.

Min förardörr gick inte att öppna förra veckan, utan jag fick hoppa in genom höger passagerarsida.

Idag vid lunchtiden så skulle jag hämta min sambo och ingen av dörrarna gick att öppna på bilen.
Fick använda nyckeln på förardörren och då kom jag in.
Men ingen av dem andra 3 dörrarna gick att öppna vare sig inifrån eller utifrån.

Ringer Bilia i Västerås och frågar om dem vet något om problemet, men han visste inget om några strulande dörrar på V40.
Börjar googla på problemet och hittar snabbt en massa information om dörrar på V40 som går i baklås.
Låter som struntprat vad mekanikern sa till mig att det inte var ett känt problem.

Känns helt sjukt att Volvo inte står för att åtgärda det här problemet då det är tydligt ett fabriksfel.
Ska prata med mekanikern igen på måndag och kräva att dem åtgärdar problemet kostnadsfritt. Känns sådär att åka runt med en ny bil vars dörrar inte fungerar när det blir blött och kallt ute.

Ställde den i varmgarage ca 3 h, sen funkade alla dörrar igen.
av ErikV402015
#1423981
Bytte båda låsen på bakdörrarna under garantitiden. Trodde att Volvo satt in uppdaterade fryssäkra lås då eftersom det var ett väl känt problem redan då (4 år sedan). Blev nog vilseledd för nyss i år började bakdörrarna sluta kuna öppnas igen. Alltså gör Volvo ingen förbättring utan sätter in samma typ av skitlås igen och blundar och håller tummarna... Betala 12k för rep och troligtvis få problem i framtiden igen eller sluta använda bilen vid minusgrader. Kul...
av yuphin
#1423994
Idag var det runt 0 och problemet försvann för mig. SÅ helt klart problem vid minusgrader som många, många andra har berättat.
Volvo borde ju återkallat alla V40 och fixat detta.
Är det andra lås på alla andra Volvo modeller? Jag har även en V60 och där har jag inte märkt något...
av ThereseS
#1424037
Ställer mig i ledet med er andra som har problem med dörrarna.
Jag har en V40 T3 -13 som igår började krångla med dörrarna. -10 grader ute och förardörren gick inte att öppna. Öppnade vänster bakdörr och kunde därefter öppna förardörren inifrån.
Bakdörren gick då inte att stänga utan studsade bara tillbaka. Fick tillslut stängt den genom att trycka mot dörren samtidigt som jag låste via kontrollen. Nu går den dörren inte att öppna utifrån längre. Förardörren låstes inte heller utan fick stå olåst över natten.
Idag har jag tinat bilen i varmgarage och den fungerar nu att låsa men vänster bakdörr går fortfarande inte att öppna utifrån.
Är det ny låskista som gäller? Riktigt trist problem då det verkar vara fel från fabrik...
Användarvisningsbild
av Funk
#1424118
Vi har haft fem olika V40 nu, och alla har strulat låsmässigt vid kyla. Men det är två olika problem, ett med låskistor som ger upp, oftast permanent till sist. Och det andra att framförallt bakdörrarna har problem med nedisning av lås/låshakar. Det kan även drabba framdörrarna, men är inte riktigt lika vanligt. Sedan finns dessutom givetvis problemet med att dörrens lister helt enkelt frusit fast.
Min egen analys. Om bilen är blöt då det fryser kan det vara vad som helst, men oftast löses det med upptining och WD40 i låsmekanismen.
Om det är sker när det är varmt, eller åtminstone ett par plus så är det byte av låskistor som gäller. Sker det till och med i sommar värme ibland, ingen tvekan.

Om andra Volvobilar är bättre, nja min gamla S60 -01 byttes det lås på. Min nya S60, och företagets båda V60 har normalt inga problem med låsen men vid skiftande tö och kyla ihop med regn eller fukt fryser det till och ger problem någon enstaka gång. Samma sak med dotterns S80, generellt sett inga problem där heller, men i skiftande väderlek händer samma sak ibland..

Summarum: Vissa V40 har dåliga lås, men framförallt så är det ett designproblem (vilket är lika trist då det händer), men avhjälps oftast om man håller lite torrt och smörjer låsen då och då.
Det är inte utan att man saknar dropplisterna från förr.. :-)

/Thomas
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]