Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NightlyVega
#1060070
Hej!

upptäckt en intressant grej på min bil gällande tanken.
manualen säger att tankstorleken är 62L.
innan jag tankade förra gången sa minvolvo att jag hade 7L kvar i tanken.
när jag sedan tankade fick jag inte i mer än 50L.
jag hade då kört ett par mil med bränslelampan lysandes.

är en del av dessa 62L någon reservtank ? eller börjar bränslelampan lysa med 15L kvar i tanken ?

någon med lite koll ? :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1060078
VoC appen verkar rätt snurrig... Jag skall också ha en 62L tank, men trots att jag vid det här laget har tankat den 12-13 gånger eller vad det kan bli har VoC appen aldrig visat att det är mer än 58L i bilen, när jag fyllt upp.
av NightlyVega
#1060081
MartinS skrev:VoC appen verkar rätt snurrig... Jag skall också ha en 62L tank, men trots att jag vid det här laget har tankat den 12-13 gånger eller vad det kan bli har VoC appen aldrig visat att det är mer än 58L i bilen, när jag fyllt upp.
Precis så för mig med.

Men det jag undrar över mest är hur det endast kan gå ner 50L i tanken när jag kört ca 2-3 mil med bränslelampan tänd... ?
detta skulle innebära att lampan börjat lysa med mer än 12L kvar i tanken ?... :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1060094
Vilket i sin tur betyder att om lampan tänds i Göteborg kan man tanka i Malmö... :lol:

Jag har aldrig kört så långt så att lampan tänds, för dieselvärmaren vill inte starta långt innan dess pga låg bränslenivå, vilket också är märkligt.. Cirka 90 mil brukar jag köra innan jag tankar. Kör jag uppemot 100 så vill inte värmaren starta sedan...
av Rådlös
#1060157
Det är säkert olika för jag har en V70 -08. Om jag t.ex sitter och väntar på en parkeringsplats och lyssnar på radion, så har det hänt att tankmätaren får fnatt. Den kan säga att jag bara har ca 10 liter kvar fast jag har kommit direkt från tankstationen till den aktuella parkeringsplatsen. Jag tror det beror på låg spänningsnivå för några gånger har även radion stängt av sig själv. När jag har kört en stund därefter återgår mätaren till sitt normala läge och funktion.
Nu är ju inte batteriet slut i och med detta. Det är bara som en sorts säkerhet (både hängslen och livrem) och varning att: "Om du fortsätter så här en stund till, så har du snart ingen startkraft i batteriet. Därför stänger vi av radion nu!" Och jag gissar att tankmätaren rättar sig efter liknande regler.

Värt att veta, eftersom jag har en 2.0F så har jag växelspänning i bränslepumpen och tankmätaren. Jag vet inte, men det kanske har någon inverkan?
av judas
#1060966
Jag reparerade min ruta på Bilia för någon vecka sedan. Då fick jag även en programvaruuppdatering som rättade till ett fel i bränsletanksmätningen.
av MickeL62
#1337058
Köpte nyligen en V40 T3 MY18 (uttagen - 17). Jag har noterat att när jag tankat helt fullt (har kollat att det verkligen är det) visar Volvo On Call att jag bara har 57 liter i tanken av 62 liter. Varje gång hittills. Mätaren på instrumentpanelen visar fullt, men den är ju lite grövre med bara åtta staplar som om det är linjärt borde motsvara 7,5 liter per stapel. Den släcker dock första stapeln när jag kört upp beräknat ca 4 liter. On Call räknar ned kontinuerligt, så det verkar inte vara att något fastnat. Gissar att sensorn till tankmätaren fallerar?
av NightlyVega
#1337128
vet inte, men är nu inne på min andra v40, en v40 d4 -17 och exakt samma fenomen här. tror aldrig jag tankat med ärn 52L ligger oftast mellan 49-51L när jag tankar och då lyser lampan att det är tomt.
av Tompamannen
#1341839
Samma fenomen på min D3-17. På hemsidan minvolvo så visar det mera korrekt. Dock har jag kört låångt när bränslelampan tänts och ändå inte fått i så många liter. Jag tror det är en extra säkerhetsnivå när lampan tänds. Man skriver i manualen att det återstår 7L men i själva verket är det 13-15L. Jag tror detta är för att man ska slippa assistansutryckningar för folk som ska åka på reserven ända in i kaklet.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]