Sida 1 av 2

Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: mån 11 jan 2016, 09:51
av AramisKD
Hallå!

Jag har lite frågor kring den bensindrivna värmaren. Jag kört oftast kort sträcka till och från jobbet, 10min max tar det för mig att åka in. Kan jag ha på den överhuvudtaget utan att batteriet dör efter en vecka? Vore ju skönt att ha en varm bil på morgonen.

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: mån 11 jan 2016, 09:58
av MartinS
Jag VET egentligen inte, har inte mätt hur mycket ström den egentligen gör av med, eller hur mycket generatorn lyckas pumpa in i batteriet när den laddar. Men i ditt fall hade jag absolut sett till att ladda batteriet en gång i veckan med det körmönstret.

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: mån 11 jan 2016, 09:59
av AramisKD
En jävla korkad fråga då. Hur laddar jag batteriet? :P

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: mån 11 jan 2016, 10:03
av MartinS
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR

Som du kopplar mellan pluspol på batteriet och karossen (finns en jordpunkt ovanför säkringscentralen i motorutrymmet).

Eller så köper du en http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comf ... yelet%20M8 också och fastmonterar så slipper du massa klämmor.

Så kan det bli såhär i en V40, som jag har i min.

Bild

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: mån 11 jan 2016, 12:53
av T5forever
AramisKD skrev:Hallå!

Jag har lite frågor kring den bensindrivna värmaren. Jag kört oftast kort sträcka till och från jobbet, 10min max tar det för mig att åka in. Kan jag ha på den överhuvudtaget utan att batteriet dör efter en vecka? Vore ju skönt att ha en varm bil på morgonen.
Jag har max 10 minuter till jobb, använder bensinvärmare 5 dagar i veckan..morgon och kväll, och har gjort hela hösten.
En enda gång så har den avbrutit värmningen pga för lågt batteri, den sparar så det går att starta med råge.Och meddelar att den faktiskt gjort det.
Kör ca 5-10 mil på helgen, den enda laddning batteriet fått hittills, ska nog börja ladda upp batteriet på helgen om det blir många minusgrader igen.

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: mån 11 jan 2016, 13:22
av AramisKD
T5forever skrev:
AramisKD skrev:Hallå!

Jag har lite frågor kring den bensindrivna värmaren. Jag kört oftast kort sträcka till och från jobbet, 10min max tar det för mig att åka in. Kan jag ha på den överhuvudtaget utan att batteriet dör efter en vecka? Vore ju skönt att ha en varm bil på morgonen.
Jag har max 10 minuter till jobb, använder bensinvärmare 5 dagar i veckan..morgon och kväll, och har gjort hela hösten.
En enda gång så har den avbrutit värmningen pga för lågt batteri, den sparar så det går att starta med råge.Och meddelar att den faktiskt gjort det.
Kör ca 5-10 mil på helgen, den enda laddning batteriet fått hittills, ska nog börja ladda upp batteriet på helgen om det blir många minusgrader igen.
Det låter bra! Hur länge behöver man ha på den för att det ska bli hyfsat varmt?

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: tis 12 jan 2016, 12:26
av T5forever
AramisKD skrev:
T5forever skrev:
AramisKD skrev:Hallå!

Jag har lite frågor kring den bensindrivna värmaren. Jag kört oftast kort sträcka till och från jobbet, 10min max tar det för mig att åka in. Kan jag ha på den överhuvudtaget utan att batteriet dör efter en vecka? Vore ju skönt att ha en varm bil på morgonen.
Jag har max 10 minuter till jobb, använder bensinvärmare 5 dagar i veckan..morgon och kväll, och har gjort hela hösten.
En enda gång så har den avbrutit värmningen pga för lågt batteri, den sparar så det går att starta med råge.Och meddelar att den faktiskt gjort det.
Kör ca 5-10 mil på helgen, den enda laddning batteriet fått hittills, ska nog börja ladda upp batteriet på helgen om det blir många minusgrader igen.
Det låter bra! Hur länge behöver man ha på den för att det ska bli hyfsat varmt?
Vet faktiskt inte, har inte klockat den, men det kan ju du få göra och berätta för mig! :D
Man ställer ju bara tiden för när man vill att den ska vara varm och det fixar den ganska exakt.
Antar att den känner hur kallt det är ute och tar hänsyn till det, den startar ju inte alls på klockan om det är "för varmt ute"

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: tis 12 jan 2016, 16:02
av Schmoyoho
T5forever: Vågar jag gissa du pratar om din 2016 års V40? I sådana fall är nog "med råge" för att du har en ny bil med ett lika nytt batteri.

Tumregeln är väl iallafall att köra bilen lika länge som du kört värmaren för att batteriet ska hinna återhämta sig. Köp en CTEK, elektrisk motorvärmare eller åk ut och kör en längre sväng lite nu och då.

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: tis 12 jan 2016, 18:59
av AramisKD
Ja jag får ju min bil om en månad så får väl testa då. Jag känner inte så mycket för att krångla med att sätta in saker som ska ladda batteriet osv. Jag vill att det ska flyta på bara :p fan då var det nästan smidigare att ha en elektrisk motorvärmare.

Re: Bensindriven parkeringsvärmare

Postat: tis 12 jan 2016, 20:23
av MartinS
Har man tillgång till eluttag och mest kör korta sträckor är det inte fel med traditionell värmare, så är det. Men det kommer säkert fungera att köra mycket brännare, men du lär få byta batteri efter något år eller max två.