Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waspman
#996345
Funderar på att skaffa några extraljus på min v40, men jag dock aldrig sett en v40 med extraljus.
För visst borde man få ha vanliga extraljus på den? Eller...
av Tjocken
#996360
Det är ingenting som volvo rekommenderar och dom skulle aldrig sätta dit det på en verkstad. Men visst går det. Jag satte en led ramp på min V40 under regplåten. Det va där dom rekommenderade det på min verkstad. Finns inget fördraget heller tyvärr. Anledningen till att dom inte gjorde det sa dom på min verkstad va för att airbagen som blåses upp över framrutan vid kollision med fotgängare kanske inte skulle blåsa upp pga att sensorerna inte kände smällen eller något sånt.
Det enda som skulle kunna ställa till problem är väl om man har driversupport paketet. Men det får andra spekulera i! :)
Användarvisningsbild
av ersj
#996398
När jag var på Gotland i sommar såg jag en V40 CC med två extraljus framför griller och en ledramp under skylten och har tidigare sett minst två V40 med ramp under skylten. Vad hade du (Tjocken) för ledramp, hur monterade du den och kopplade den?
Användarvisningsbild
av Funk
#996419
Montera kan man ju alltid, men inte med stöd från Volvo i form av monteringssatser/anvisningar/kabelmattor...och bilen har inte heller ett fungerande fotgängarskydd efteråt. V40 skall alltså inte ha extraljus, just för att sensorerna till fotgängarbagen inte fungerar som avsett då.

/Thomas
av waspman
#996445
Ja hos den Volvohandlare jag var hos idag nämnde han just sensorerna till fotgängarbagen. Tycker faktiskt detta är riktigt dåligt av Volvo!
Sa till dem att jag inte tycker att det vanliga helljuset räcker till på mörka skogsvägar...
Ska åka till en annan handlare imorgon för att ställa samma fråga.
#996471
Xenonkonvertera helljuset bara. Spelar ingen roll om en annan handlare vill vara mer tillmötesgående och ljuger för dig. V40 passar inte bra med extraljus.
av Tjocken
#996487
ersj skrev:När jag var på Gotland i sommar såg jag en V40 CC med två extraljus framför griller och en ledramp under skylten och har tidigare sett minst två V40 med ramp under skylten. Vad hade du (Tjocken) för ledramp, hur monterade du den och kopplade den?
Jag hade en egen importerad ifrån Kina. Jobbar som elektriker så har kontakter på sånt. Köpte en utan märke på för 1/3 av priset, men samma innehåll. Betalade knappt 1000 spänn för en som kostar ca 3000 på marknaden.
Jag hoppade bara in och snodde ström ifrån kabeln till helljuset. Satte ett relä oxå. Fick elschemat faktiskt ifrån min verkstad. Även om dom inte rekommenderade det som sagt.
av perhall
#996491
Sverige är ju nästan enda landet i världen med extraljus så inte så konstigt i mixen av design, luftmotstånd, kylning, fotgängarskydd, krocksäkerhet och produktkostnad att extraljus får låg prioritet...
av waspman
#996618
Ja det lutar åt att man får xenonkonvertera helljuset. Undrar om Volvo installerar kitet åt en eller om man får låta en oberoende verkstad göra det. Kollade lite på xenonkungen och det finns två olika alternativ, 35w och 50w. Frågan är vilket man iaf ska välja.
av Tjocken
#996637
Kör på det starkaste, om det är samma märke, annars det som ger bäst ljus eftersom du efterfrågar ljus, och oftast är ju desto starkare desto bättre i detta fall! :)

Sorry om jag kapar tråden litegrann, men kan man ha extraljus om man har driversupport paketet? Eller blir det precis galet med sensorerna?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]