Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkan
#1109283
Kaph skrev:Nu börjar det bli mörkt ute så jag drar upp den här tråden igen:

Funderar på att montera ledramp eller Xenonkonvertera helljuset på en V40 CC 2013, är det någon som gjort detta och vill dela med sig av erfarenheter, bilder etc vore jag mycket tacksam.

Jag konverterade helljuset i min V40 2014 för två år sedan när jag köpte bilen. Jag köpte 55W Quickstarter H7 från humanhabit.se för att få starkt ljus och snabb upptändning vilket man ju vill ha på helljus. Det blir bra ljus även om ljusbilden är lite spretig, det lyser mycket upp i trädtopparna så det hade ju varit bra om man kunde justera höjden på heljuset. Hur som helst så är det bra mycket bättre än halogenhelljuset i original.
av Kaph
#1111104
Henkan skrev:

Jag konverterade helljuset i min V40 2014 för två år sedan när jag köpte bilen. Jag köpte 55W Quickstarter H7 från humanhabit.se för att få starkt ljus och snabb upptändning vilket man ju vill ha på helljus. Det blir bra ljus även om ljusbilden är lite spretig, det lyser mycket upp i trädtopparna så det hade ju varit bra om man kunde justera höjden på heljuset. Hur som helst så är det bra mycket bättre än halogenhelljuset i original.
Tack för svar! Jag har nu bestämt mig för Xenonkonvertering och just fått hem ett sådant kit som du använt. Har du möjligtvis några tips och/eller bilder på installationen? Tex gällande ballasternas placering etc.
#1111117
Kaph skrev: Tack för svar! Jag har nu bestämt mig för Xenonkonvertering och just fått hem ett sådant kit som du använt. Har du möjligtvis några tips och/eller bilder på installationen? Tex gällande ballasternas placering etc.
Jag har tyvärr inga bilder men som jag kommer ihåg det så gick det på höger sida att lägga ballasten ovanpå spolarbehållaren, det fanns ett lagom stort utrymme där. På vänster sida minns jag inte hur jag gjorde men det ger sig när du har strålkastaren borta, man får improvisera lite med några buntband. Inte mycket till hjälp...
#1111250
Henkan skrev: Jag har tyvärr inga bilder men som jag kommer ihåg det så gick det på höger sida att lägga ballasten ovanpå spolarbehållaren, det fanns ett lagom stort utrymme där. På vänster sida minns jag inte hur jag gjorde men det ger sig när du har strålkastaren borta, man får improvisera lite med några buntband. Inte mycket till hjälp...
Jodå, lite hjälp ger det nog allt :) Hur gjorde du med själva genomföringen till respektive strålkastare samt plusmatning?
#1111280
Kaph skrev: Jodå, lite hjälp ger det nog allt :) Hur gjorde du med själva genomföringen till respektive strålkastare samt plusmatning?
Jag har reläkabel 140010 från humanhabit.se också, för att slippa dra all startström till ballasterna genom bilens tunna sladdar. Gummigenomföringarna klippte jag bort, istället har jag sågat ett uttag i nederkant på hålet när locket är borttaget. Jag tyckte det blev snyggare än att borra i locket men det kanske är bättre att försöka få tag på nya lock när man ska återställa bilen.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1395397
starkfredrik skrev:Jag är på jakt efter en V40 Cross Country... Jag ska absolut ha 3 extraljus på den har alltid haft det på mina bilar....
Då får du nog se dig om efter en annan bil att göra det med :)
av Lövet
#1395457
SebSE skrev:
starkfredrik skrev:Jag är på jakt efter en V40 Cross Country... Jag ska absolut ha 3 extraljus på den har alltid haft det på mina bilar....
Då får du nog se dig om efter en annan bil att göra det med :)
Det är ju bara att fotgängarskyddet får problem och de flesta bilar har inget fotgängarskydd alls. Alltså blir bilen "bara" lika dålig som allt annat.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]