Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1395620
Lövet skrev:
SebSE skrev:
starkfredrik skrev:Jag är på jakt efter en V40 Cross Country... Jag ska absolut ha 3 extraljus på den har alltid haft det på mina bilar....
Då får du nog se dig om efter en annan bil att göra det med :)
Det är ju bara att fotgängarskyddet får problem och de flesta bilar har inget fotgängarskydd alls. Alltså blir bilen "bara" lika dålig som allt annat.
Det kan låta knasigt... med skyddet är bilen bättre än lägstakravet för personskydd, utan är den sämre och hade troligen inte levt upp till kraven. Kort sagt, det är en bra men ganska dyr lösning som sitter där för att den anses behövas. Det har bl.a att göra med liten frigång mellan huven och den hårda toppen på motorn samt torkardiket vilket löses då huven lyfts av airbagen om man träffar en fotgängare. Och airbagen i sig är ju inte så dum den heller.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SebSE
#1395683
Funk skrev: sön 09 aug 2020, 08:58
Lövet skrev:
SebSE skrev: Då får du nog se dig om efter en annan bil att göra det med :)
Det är ju bara att fotgängarskyddet får problem och de flesta bilar har inget fotgängarskydd alls. Alltså blir bilen "bara" lika dålig som allt annat.
Det kan låta knasigt... med skyddet är bilen bättre än lägstakravet för personskydd, utan är den sämre och hade troligen inte levt upp till kraven. Kort sagt, det är en bra men ganska dyr lösning som sitter där för att den anses behövas. Det har bl.a att göra med liten frigång mellan huven och den hårda toppen på motorn samt torkardiket vilket löses då huven lyfts av airbagen om man träffar en fotgängare. Och airbagen i sig är ju inte så dum den heller.

/Thomas
Och hade det varit så enkelt att komma förbi så hade man sett V40 med extraljus.
Jag som ändå bor på landet där folk gärna har "ljusorglar" på sina bilar har sett många V40 men inte en enda med extraljus.

(Och hade det gått att enkelt få dit det hade jag haft egna. Som tur är så är LEDen "ok")
av Comnian
#1419357
Samma fundering om man har Led.
I manualen är säkring 74 under handskfack för helljus men mäter man på den ligger alltid spänning på så det stämmer nog inte.
Ett annat alternativ jag sett är en box som plockar upp CAN signalen och ger ut +12V på ett stift men det verkar inte heller vara utan problem.
Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]