- lör 08 aug 2015, 23:13
#995312
Jag ville uppdatera mina DRL till de nyare med dimfunktion på min My13. Dessa kom på R-design och Cross country MY15.
Här dimmas DRL tillsammans med halvljuset på ett snyggt sätt. Notera att detta inte går att få via Volvos mjukvara "ljuslogik uppdatering" 31412889
Eftersom de nya DRL insatserna har 3 kontaktstift istället för två som återfinns på min bil, måste det till lite nya ledningsmattor. Alltså till ritbordet :D
Här nedan kan ni se skillnaden på kontaktstiften. My13 två poler och My15- tre poler.
DRL drivs utav CEM och när det gäller de nya tre poliga DRL insatserna så finns det två olika lägen men båda delar jord (GND). Två poler för spänning 12V Kruxet är att min bil släcker både drivspänning och GND när DRL ska vara släckt.
Jag är alltid mycket seriös i mina byggprojekt och vill aldrig klippa och modda i befintligt kablage i bilen. Jag försökte få reda på via min volvo återförsäljare om det går att köpa lösa kontaktdon och stift och bygga själv men det går givetvis inte. Dom trodde nog inte på mig när jag sa att jag ska bygga om.
Underleverantören av kontaktdon till Volvo heter TE connectivity och just kontakterna på bilden heter MCON.
Jag kom i kontakt med ett företag i USA för att kunna beställa kontakterna som jag behövde.
Själva ledningsmattan jag har byggt består av tre delar och där tredje delen är ett tillägg som jag kommer till längre fram.
Eftersom strålkastaren (xenon) ska vara tänd ihopa med DRL i dimmat läge, så är detta det mest logiska stället att ta ström ifrån. Dessutom vill jag ha full automatik på skiftet från dag till nattläge.
När strålkastaren är frånkopplad känner CEM detta och lägger jord på samtliga kontaktstift i ledningen fram till strålkastaren. DVS det går inte att mäta sig fram till var spänningen går till xenon utifrån bilen. Istället har jag fått mäta och skruva sönder en krockskadad strålkastare som jag hitta på skroten.
Funktioner som ABL, LED list och helljusvipp har gemensam jord men xenon och helljus har egna matningar och jord. Perfekt!
Jag byggde en mellankopplingskabel , hona hane där jag kan plocka ut drivspänningen från Xenon halvljuset till mina DRL utan att klippa i bilens original ledningsmatta. Sånt leder enbart till problem längre fram.
Nästa del av ledningsmattan är en reläsats som kopplar ifrån drivningen av original DRL och lägger in jord och spänning på nytt när halvljuset är till.
Allt eftersom jag inte vill ha Jord in i CEM då jag inte alls vet vad detta kan ställa till med. DRL behöver inte heller någon form av strömbegränsning utan här är det +12V och jord som gäller.
DRL byts enkelt genom att lossa en skruv och lyfta ut dom inifrån stötfångaren.
Bild från bytet.
Första testet.
Efter en veckas körning lite drygt märker ja att jag får felmeddelande. Jag får bara felmeddelandet när växlingen sker ifrån nattläget till dagläget, dvs ifrån dimmat DRL läge till starkt DRL ljus. Efter lite funderande inser jag att detta måste bero på att växlingen går för långsamt. Bilen mäter detta genom att känna resistansen (ohm) mellan två poler i DRL insatsen. Jag mätte ut kapacitansen i de gamla DRL insatserna med en multimeter. 960 kOhm.
Lösningen på detta blir kortsluta bilens original DRL matning med rätt resistans när bilen kör DRL i dimmat läge. Dock före där reläsatsen stänger ute original delen från den nya. Detta kan givetvis byggas in i befintlig kabelsats med jag väljer istället att bygga ett tillägg.
Efter monteringen kommer inga felmeddelande upp.
Slutbilder
Delar från volvo
Art 31395921 DRL Left
Art 31395922 DRL Right
SW Art 31412889 Ljuslogik Uppdatering mjukvara 13-14.
Jag ville uppdatera mina DRL till de nyare med dimfunktion på min My13. Dessa kom på R-design och Cross country MY15.
Här dimmas DRL tillsammans med halvljuset på ett snyggt sätt. Notera att detta inte går att få via Volvos mjukvara "ljuslogik uppdatering" 31412889
Eftersom de nya DRL insatserna har 3 kontaktstift istället för två som återfinns på min bil, måste det till lite nya ledningsmattor. Alltså till ritbordet :D
Här nedan kan ni se skillnaden på kontaktstiften. My13 två poler och My15- tre poler.
DRL drivs utav CEM och när det gäller de nya tre poliga DRL insatserna så finns det två olika lägen men båda delar jord (GND). Två poler för spänning 12V Kruxet är att min bil släcker både drivspänning och GND när DRL ska vara släckt.
Jag är alltid mycket seriös i mina byggprojekt och vill aldrig klippa och modda i befintligt kablage i bilen. Jag försökte få reda på via min volvo återförsäljare om det går att köpa lösa kontaktdon och stift och bygga själv men det går givetvis inte. Dom trodde nog inte på mig när jag sa att jag ska bygga om.
Underleverantören av kontaktdon till Volvo heter TE connectivity och just kontakterna på bilden heter MCON.
Jag kom i kontakt med ett företag i USA för att kunna beställa kontakterna som jag behövde.
Själva ledningsmattan jag har byggt består av tre delar och där tredje delen är ett tillägg som jag kommer till längre fram.
Eftersom strålkastaren (xenon) ska vara tänd ihopa med DRL i dimmat läge, så är detta det mest logiska stället att ta ström ifrån. Dessutom vill jag ha full automatik på skiftet från dag till nattläge.
När strålkastaren är frånkopplad känner CEM detta och lägger jord på samtliga kontaktstift i ledningen fram till strålkastaren. DVS det går inte att mäta sig fram till var spänningen går till xenon utifrån bilen. Istället har jag fått mäta och skruva sönder en krockskadad strålkastare som jag hitta på skroten.
Funktioner som ABL, LED list och helljusvipp har gemensam jord men xenon och helljus har egna matningar och jord. Perfekt!
Jag byggde en mellankopplingskabel , hona hane där jag kan plocka ut drivspänningen från Xenon halvljuset till mina DRL utan att klippa i bilens original ledningsmatta. Sånt leder enbart till problem längre fram.
Nästa del av ledningsmattan är en reläsats som kopplar ifrån drivningen av original DRL och lägger in jord och spänning på nytt när halvljuset är till.
Allt eftersom jag inte vill ha Jord in i CEM då jag inte alls vet vad detta kan ställa till med. DRL behöver inte heller någon form av strömbegränsning utan här är det +12V och jord som gäller.
DRL byts enkelt genom att lossa en skruv och lyfta ut dom inifrån stötfångaren.
Bild från bytet.
Första testet.
Efter en veckas körning lite drygt märker ja att jag får felmeddelande. Jag får bara felmeddelandet när växlingen sker ifrån nattläget till dagläget, dvs ifrån dimmat DRL läge till starkt DRL ljus. Efter lite funderande inser jag att detta måste bero på att växlingen går för långsamt. Bilen mäter detta genom att känna resistansen (ohm) mellan två poler i DRL insatsen. Jag mätte ut kapacitansen i de gamla DRL insatserna med en multimeter. 960 kOhm.
Lösningen på detta blir kortsluta bilens original DRL matning med rätt resistans när bilen kör DRL i dimmat läge. Dock före där reläsatsen stänger ute original delen från den nya. Detta kan givetvis byggas in i befintlig kabelsats med jag väljer istället att bygga ett tillägg.
Efter monteringen kommer inga felmeddelande upp.
Slutbilder
Delar från volvo
Art 31395921 DRL Left
Art 31395922 DRL Right
SW Art 31412889 Ljuslogik Uppdatering mjukvara 13-14.
Senast redigerad av 1 FiddeUBC, redigerad totalt 0 gånger.