Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#967113
Hej,

Sedan en vecka tillbaka har jag ett litet men irriterande missljud någonstans från instrumentpanelen. Kan inte riktigt lokalisera varifrån men skulle tippa att det kommer någonstans från mitten av panelen, ungefär vid skärmen för ljudanläggningen.

Någon som har haft samma problem eller kan veta vad det är?

Bifogar ljudinspelning där jag försöker återskapa det genom gaspådrag mellan 1500 - 2000 varv.

https://www.dropbox.com/s/jk3f1n4agyf2t ... 9.wav?dl=0
Bilagor
Missljud (wav fil)
(1.9 MiB) Nerladdad 313 gånger
#967497
Kolla om missljudet kan komma från handskfacket. Tryck handen mot luckan när ljudet kommer och om det blir tyst så, ja..
Hade ett liknande missljud i min V40 och det var handsfacket som spökade. Verkstaden fixade det med en bit gummiduk på ett av gångjärnen.
Lycka till!
#967523
Har också haft missljud från handskfacket. Fick åka tre rundor till verkstaden innan det var en tekniker som kunde höra det.
Men problemet fixades till slut.

Haft missljud även i förardörren. I handtaget mitt på dörren. Låg en stripes som vibrerade.
Just nu har jag antagligen fått tillbaka ett missljud från passagerarsidan någonstans. Svårt att lokalisera själv.
+ att panelen i taket har börjat vibrerar i tid och otid.

Tror Bilia börjar bli trötta på mig.
#967729
Jag får ställa mig till sällskapet som också har skrammel i instrumentbrädan. I mitt fall någonstans framför ratten, mycket störande då det inte alltid hörs vilket är ett problem då man ska visa det för serviceteknikern. Har också problem med handskfacket som precis tidigare postare säger tystnar när man trycker på luckan.
Skramlet från taket är dock fixat och min servicetekniker löste det genom att ta ner komponenten som har VOC-knapparna och larmsensorerna och lägga en bit häftmassa bakom denna.
#968636
Fick mitt skrammel i takets mittkonsol fixat idag. Tydligen vanligt problem med den svarta kåpan som sitter mot vindrutan. Fästena ska vara svåra att få på plats och där kan teknikern sätta på dämpande tejp.
#968934
Crumpets, är det inte rattjusteringsreglaget som vibrerar och skramlar på grov asfalt. Volvo har en journal om detta och min ska fixas i maj.
#1001921
Klassiskt Volvoskrammel. Ja åkte omkring i över ett år med ett par 50 öringar mellan instrumentbrädans överdel på min 854 Turbo, det var år 2004 :wink:
Rev ut allt från framstolarna och bakåt tills ja hittade ett klapprande ljud i skarven mellan baksätets ryggstöd. Någon tyst Volvo har jag aldrig haft eller åkt i.
#1198032
Någon som lyckats lösa detta?
Mitt har blivit värre de sista veckorna och det låter från bakom ratten nånstans, som en vibrerande sladd eller bricka. Idag tyckte jag det kom från rattspakarna, men det är svårt att lyssna då det bara låter när man kör, till å från.

Ljudet verkar studsa hejvilt så det går inte att lokalisera, ett exempel var när jag hade en vattenflaska i dörrfacket (på papper från macken), och ljudet från den (delvis) fastlimmade plasten runt om flaskan gav ett liknande ljud, bara att det lät som det kom fram från bilen istället för dörren. Av misstag när jag skulle hinka vatten så slutade det, gissa om man vart förvånad. Hade pågått i veckor dessutom, men har ju alltid den jädrans flaskan med mej.

Det som annars brukar skramla är luftutblåsen bak, men ställer man dom i en viss vinkel så kärvar dom, och håller tyst.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]