Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
By crumpets
#954135
Det kommer absolut inte vara hela världen. Det bara vrider sig lite i en ingenjörssjäl att tänka på att de stackars skruvförbanden som utsätts för såna extrema påfrestningsvariationer som just hjulupphängning inte skulle få gå med säkra beräknade laster. Men det säger ju sig självt att om detta hade varit ett absolut måste för okej livslängd så hade grejerna varit underdimensionerade från början...
Användarvisningsbild
By Robbex
#954188
Någon som har koll på detta? Jag har touringchassi och skulle vilja få den närmare backen. Funkar det att bara köpa fjädrar? eller måste jag även ha dämpare?
Användarvisningsbild
By crumpets
#954232
De lite snällare sänkfjädrarna är designade att funka med orginaldämparna. T.ex. Eibach Pro Kit.
Sportline däremot rekommenderar de nya dämpare för vill jag minnas, men då är du ändå på så låga och hårda fjädrar att det börjar bli tveksamt att ha på en vardagsbil.
H&R har en liknande setup men sägs vara ännu lite hårdare än Eibach, dock samma sänkning. Jag valde Eibach eftersom de fått såpass bra racensioner för bibehållen komfort.
Användarvisningsbild
By ThomasT
#954256
Weak skrev:Med andra ord ThomasT. Det är inte hela världen om det momentdras eller inte?
Det jag säger är att en erfaren mekaniker drar förhoppningsvis åt med ett moment som inte är helt galet. Hur många Svenssons momentdrar tex sina hjulmuttar? Jag skulle gissa att 95% av alla drar åt för hårt, de 110-140Nm som de brukar ska dras med är inte jätte mycket.

.
Användarvisningsbild
By crumpets
#954363
ThomasT skrev:
Weak skrev:Med andra ord ThomasT. Det är inte hela världen om det momentdras eller inte?
Det jag säger är att en erfaren mekaniker drar förhoppningsvis åt med ett moment som inte är helt galet. Hur många Svenssons momentdrar tex sina hjulmuttar? Jag skulle gissa att 95% av alla drar åt för hårt, de 110-140Nm som de brukar ska dras med är inte jätte mycket.

.
För att inte tala om alla verkstäder som bara matar på med mutterknacken på max. Senast jag skulle lossa hjul fastsatta på verkstad fick jag ta ett två meters förlängningsrör till fälgkorset och hänga mina 80kg i för att få loss den. Gick inte ens när den 130+kg kompis stod och hoppade på fälgkorset...
Weak skrev:Okok, jag börjar få en uppfattning om detta nu! Tack.

Så Crumpets, jag som har en d4 och redan valt en sänkt bil från fabrik, borde gå de andra kittet då?

Tex dessa http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei ... 2020p.html
Pro kit ska funka med alla dämpare. Vill du prova de ännu lägre fjädrarna funkar det säkert också om du har andra dämpare än orginal, men pro kit ska sänka 30-40mm(mot orginal då, blir väl 20-30 för dig) redan de, tveksamt om det inte blir jobbigt att ha bilen om du ska få den ännu lägre än så.
By Weak
#960771
Hej igen!

Sitter och läser på den sidan du länkade mig, Crumpets. Och försöker förstå skillnaden. Läst det du skrev en gång till
men hittar inte var du sett denna infon? För mig så kan jag bara se att det som skiljer sig är vikten på framdelen?
Inte sänkningen i sig? Eller har jag missat något ?
http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei ... 789c1.html
Och tittar på de två olika modellerna till v40 som finns från eibach.

Den första:

Eibach Pro-Kit Volvo V40 Schrägheck:
År: 03.12 -
Sänkning för: 30mm
Sänkning bak: 30mm
Vikt för: 1020kg
Vikt bak: 1010kg
Model: T3 GTDi, T4 GTDi, D2
Anteckningar: A, 18, 20
Pro-Kit Sport Suspension

Produkt Egenskaper:
- Sportig look med sänkning ca. 30-40 mm.
- Säker kördynamik.
- Progressive Suspension egenskaper - ökad styvhet vid belastning.
- Balanserad åkkomfort under normal körning, sportig, progressiv i gränsområdet.
- Hög dynamisk belastning
- Korrosionsskydd av hög kvalitet.
- Producerad i Tyskland
- Ebiach Sänkningsats

Auktoriserad återförsäljare av Eibach
-------------------------------------------------------------------------------
Andra är:
Eibach Pro-Kit Volvo V40 Schrägheck

År: 03.12 -
Sänkning för: 30mm
Sänkning bak: 30mm
Vikt för: 1140kg
Vikt bak: 1010kg
Model: D3, D4
Anteckningar: A, 18, 20
Pro-Kit Sport Suspension

Produkt Egenskaper:
- Sportig look med sänkning ca. 30-40 mm.
- Säker kördynamik.
- Progressive Suspension egenskaper - ökad styvhet vid belastning.
- Balanserad åkkomfort under normal körning, sportig, progressiv i gränsområdet.
- Hög dynamisk belastning
- Korrosionsskydd av hög kvalitet.
- Producerad i Tyskland
- Ebiach Sänkningsats

Auktoriserad återförsäljare av Eibach
Användarvisningsbild
By ThomasT
#960805
Weak skrev:Hej igen!

Sitter och läser på den sidan du länkade mig, Crumpets. Och försöker förstå skillnaden. Läst det du skrev en gång till
men hittar inte var du sett denna infon? För mig så kan jag bara se att det som skiljer sig är vikten på framdelen?
Inte sänkningen i sig? Eller har jag missat något ?
http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei ... 789c1.html
Och tittar på de två olika modellerna till v40 som finns från eibach.
De har två olika kitt för att de ska passa till bilar med olika tunga motorer. Och som det står i informationen skall du ha kittet för bilar med "tunga" motorer.

.

Samma här, har svårt att se logiken i t[…]

Tack, ja jag har kollat vevhusventilation och spra[…]

Jag får läsa hela sen men en först[…]

Min kollega har en XC60 T5 AWD som drar kring 1,2 […]