Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#954025
Står inget om detta i försäkringsvillkoren vad jag kan se. Garantin lär fara och flyga på stötdämpare, eventuellt lite bussningar och om de är riktigt jävla snåla lär de bråka om hjullager. Men hur ofta går såna detaljer sönder inom 2 år från produktion ändå? Sedan tar ju ändå maskinskadeförsäkringen den stora smällen ekonomiskt.
av Weak
#954063
Nä, så sant som det är sagt. Dämpare och det andra du nämner skall inte gå sönder på 2 år. Och efter det så kvittar det. Då får man ändå stå för det ekonomiska själv.

Vad rekommenderar ni när det kommer till att byta dem? Vågar man lita på en säg.. utlänsk lite mindre firma eller är det Volvo som gäller? Tänker mig att du nämner att det är ett rätt lätt jobb?
Användarvisningsbild
av crumpets
#954079
Jag hade tagit en tillräckligt stor aktör för att de ska ha nya volvomanualer så att de vet alla åtdragningsmoment vilket är ett stort antal och de måste vara hyfsat rätt, så kanske inte allra minsta påhörnetverkstan men det är ju LÅNGT ifrån rocket science detta och troligen klarar grejerna sig finfint även utan exakt moment, dämpare har ju funnits i evighet och bytts på småverkstäder lika lång tid. Själv tänkte jag som sagt köra på Speedy i Stockholm, de har som inriktning att göra allt så fort som möjligt till en billig peng, långtifrån Bilia men hyfsat stor kedja så de borde ha riktiga manualer.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#954092
crumpets skrev:Jag hade tagit en tillräckligt stor aktör för att de ska ha nya volvomanualer så att de vet alla åtdragningsmoment vilket är ett stort antal och de måste vara hyfsat rätt, så kanske inte allra minsta påhörnetverkstan men det är ju LÅNGT ifrån rocket science detta och troligen klarar grejerna sig finfint även utan exakt moment, dämpare har ju funnits i evighet och bytts på småverkstäder lika lång tid. Själv tänkte jag som sagt köra på Speedy i Stockholm, de har som inriktning att göra allt så fort som möjligt till en billig peng, långtifrån Bilia men hyfsat stor kedja så de borde ha riktiga manualer.
Att tro att Volvo verkstaden kommer momentdra dessa prylar är nog tyvärr naivt, jag har då aldrig sett någon volvomeck använda någon momentnyckel till dylika saker...
Jag är dessutom lite tveksam i detta fall till behovet av momentnyckel hos en erfaren meck(om han drar för hand).

.
Användarvisningsbild
av crumpets
#954135
Det kommer absolut inte vara hela världen. Det bara vrider sig lite i en ingenjörssjäl att tänka på att de stackars skruvförbanden som utsätts för såna extrema påfrestningsvariationer som just hjulupphängning inte skulle få gå med säkra beräknade laster. Men det säger ju sig självt att om detta hade varit ett absolut måste för okej livslängd så hade grejerna varit underdimensionerade från början...
Användarvisningsbild
av Robbex
#954188
Någon som har koll på detta? Jag har touringchassi och skulle vilja få den närmare backen. Funkar det att bara köpa fjädrar? eller måste jag även ha dämpare?
Användarvisningsbild
av crumpets
#954232
De lite snällare sänkfjädrarna är designade att funka med orginaldämparna. T.ex. Eibach Pro Kit.
Sportline däremot rekommenderar de nya dämpare för vill jag minnas, men då är du ändå på så låga och hårda fjädrar att det börjar bli tveksamt att ha på en vardagsbil.
H&R har en liknande setup men sägs vara ännu lite hårdare än Eibach, dock samma sänkning. Jag valde Eibach eftersom de fått såpass bra racensioner för bibehållen komfort.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#954256
Weak skrev:Med andra ord ThomasT. Det är inte hela världen om det momentdras eller inte?
Det jag säger är att en erfaren mekaniker drar förhoppningsvis åt med ett moment som inte är helt galet. Hur många Svenssons momentdrar tex sina hjulmuttar? Jag skulle gissa att 95% av alla drar åt för hårt, de 110-140Nm som de brukar ska dras med är inte jätte mycket.

.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]