Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2811volvo
#953416
Funderar på att sänka chassiet, någon som gjort? Blir bilen väldigt stötig? Valde sportchassie från början men säljaren sa att man inte märkte någon större skillnad, sen tyckte jag att 10mm sänkning inte gjorde bilen rättvisa rent estetiskt, så det valde jag bort. Har redan införskaffat Eibach fjädrar, ca -25-30mm :D .
Hade en Saab 9-3 08 innan men den krängde en hel del men upplevdes ändå som stötig, V40 känns lite stötig men kränger lite för mycket tycker jag (Nordiska vinterdäck Hankook 606 205/55 16 har inte kört på sommardäcken), bör tilläggas att jag kör aktivt och lite stötigare chassie kan jag stå ut med. Har fått pris på arbete på Volvo 4200sek +hjulinställning- Mekonomen 3200sek +hjulinställning för arbetet att byta fjädrarna, bör tilläggas att jag har förtroende för Mekonomen, servat där i flera år, Volvo har jag ingen erfarenhet av, är det värt 1000kr bara för det står Volvo på overallen?
Bilen är en V40 T3 VOR MY15.
Användarvisningsbild
av crumpets
#953418
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=113566
Den här medlemmen sänkte med riktigt grymt resultat :)
Även jag har beställt eibachfjädrar men jag tänkte vänta tills sommardäcken åker på så jag kan tyvärr inte ge dig mer info än så.
Jag fick typ 1500kr prisförslag på verkstan speedy. Det är inget jättejobb att byta fjädrarna själv. Jag hade tänkt göra det först men jobbet snålade in på mek-hallen vi hade så nu har jag inte riktigt möjlighet till det längre.

F.ö. håller jag med helt om att den kränger sjukligt mycket med 16-tummare. Nästan inte acceptabelt beteende med de små hjulen. Med 18 ligger den betydligt bättre på vägen!
av 2811volvo
#953422
crumpets skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=113566
Den här medlemmen sänkte med riktigt grymt resultat :)
Även jag har beställt eibachfjädrar men jag tänkte vänta tills sommardäcken åker på så jag kan tyvärr inte ge dig mer info än så.
Jag fick typ 1500kr prisförslag på verkstan speedy. Det är inget jättejobb att byta fjädrarna själv. Jag hade tänkt göra det först men jobbet snålade in på mek-hallen vi hade så nu har jag inte riktigt möjlighet till det längre.

F.ö. håller jag med helt om att den kränger sjukligt mycket med 16-tummare. Nästan inte acceptabelt beteende med de små hjulen. Med 18 ligger den betydligt bättre på vägen!

Är lite osäker om jag gör rätt när jag svarar dig, har aldrig varit med i något forum.
Tackar för infon, hoppas det finns nån som kan kan svar på om ev stötighetsfaktor vid sänkning.
1500sek för att byta fjädrarna låter sjukt billigt, är det papperslösa som jobbar där :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
#953440
Bak är det inget egentligt jobb att byta fjädrar :) De sitter inte på fjäderbenet så du bara lossar en skruv och byter ut fjädern. Så det är snarare volvo som gör en riktig ripoff som fakturerar dig 4000+ när det bara är framaxeln de kommer göra nåt faktiskt jobb på.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#953468
När ni betalar 3-4000kr för ett fjäderbyte, så ska ni veta att det tar bara 1.5h för ett proffs med lyft att byta dem...

.
av Weak
#953656
Skulle man kunna få en länk till de fjädrarna ni köpt till? Och någon som vet exakt vad skillnaden är mellan sportchassänkningen och inte. Mer än den 1cm skillnaden i höjd. Andra fjädrar?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#953668
Weak skrev:Skulle man kunna få en länk till de fjädrarna ni köpt till? Och någon som vet exakt vad skillnaden är mellan sportchassänkningen och inte. Mer än den 1cm skillnaden i höjd. Andra fjädrar?
Andra fjädrar och dämpare.

.
Användarvisningsbild
av crumpets
#953830
Weak skrev:Skulle man kunna få en länk till de fjädrarna ni köpt till? Och någon som vet exakt vad skillnaden är mellan sportchassänkningen och inte. Mer än den 1cm skillnaden i höjd. Andra fjädrar?
Eibach nummer E10-84-006-14-22. Finns "överallt" :)
av Weak
#953907
Tack Crumpets / ThomasT. Får överväga att köpa ett par fjädrar och sänka bilen med ;). Snyggt som attan.

Ett par spacers och en säkning på ca 3cm hade gjort bilen mer rättvisa. Men sen får det nog vara NOG.

Börjar bli dyrt nu =)
av Weak
#953974
En sak till jag kom att tänka på nu.

Hur ses det med att man sänker bilen med "ej original" fjädrar från volvo's sida tro?

Tänker på nybilsgarantin / försäkring om olyckan är framme..
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]