Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#950609
Hej Alla,

Efter att ha hängt här ett tag och läst på har jag äntligen köpt en v40! Känns otroligt roligt då det även är min första volvo jag äger!

Det mesta är klart och bilen är leveransklar nästa vecka! Men jag undrar hur det är att ha 18" fälgar på? Fördelar är väl det estetiska men vilka är nackdelarna? Någon som har 18" och vill dela med sig om hur det är? Jag har valt Ailos fälgarna på 18" sommardäck. Borde jag gå ner i storlek?

Tack på förhand!
#950611
Nackdelarna rent allmänt när man har större fälgar är väl att det blir stötigare och drar mer soppa. Men det blir nog fint med 18" på den.. Om du vill ta nackdelarna... Ligger man inte ständigt och långkör lär inte det behöva bli så jobbigt med stötigheten.
Och den drar inte så mkt från början så en liten höjning kanske inte gör nått?

Vad beställde du med för motor?
#950618
Tack för svar!

Jag köpte en MY13 vit Momentum D2. Det som gjorde att mitt val föll på den var att den hade väldigt mycket utrustning utöver momentum (teknikpaket, premium ljud, BLIS, keyless, park.ass fram m.m) samt att det även var utrustad med ett exteriört stylingpaket. Jag köpte bilen med 3000mil på nacken och prutade ner priset från 209tkr till 192tkr hos bilhandlaren (inklusive vinterdäck). När jag kollade fälgar igår i samband med bilköpet hade de ett par nya 18" Ailos med däck för 13 000. (gått 10mil) Dessa fälgar med däck kan jag välja till min bil för för 5 000 och då byter jag bort mina orginal sommar fälg (med däck som rullat två säsonger=

Jag tyckte det kändes som en bra deal med däcker? Men blev lite osäker när jag läst på om att man måste byta hjullager och annat i bilen för att de påfrestas mycket? Jag använder bilen mest till att pendla till o från jobbet. cirka 5mil t/r.
#950671
Standard 18-tummarna på V40 är bara 225 bredd så de drar knappt nämvärt mer soppa. När jag ligger och plöjer långfärd på motorvägen har jag märkt absolut noll skillnad mellan mina 225/40/18 och mina 195/65/16(eller vad de nu ligger på, nåt sånt). Skillnaden i ljudnivå är minimal. Skillnaden i spårkänslighet och styrkänsla är ENORM. Bilen ligger som en påse skit på vägen med 16-tummarna. Bara glider höger och vänster hela tiden så fort den går ner sig lite i nåt spår, känns som man flyter ovanpå stora gummibälgar (vilket man ju gör...). Med 18" blir väghållningen tusen resor bättre. Att Ailos dessutom är riktigt fin att titta på gör ditt val av fälg helt perfekt skulle jag vilja påstå.
Nästan inga försämringar av komfort eller soppa men enorm uppgradering i utseende och väghållning.

Jag har aldrig hört om nån som fått problem med hjullager pga fälgbyte. Åtminstone inte när det är två orginalfälgar det handlar om.
#950689
Tycker helt tvärtom vad gäller spårigheten.. Mina 195/55/16 (eller är dom 195/65/16?) på vinterdäcken jämfört med 245/45/17 på sommardäcken är det stor skillnad på.. Dom bredare däcken gör såan glider lite fram o tillbaka över vägen. Däremot känner jag ingen större skillnad i stötighet mellan dem.. På vanlig motorväg utan allt för mycket skador har det nog ingen betydelse.. Det har du rätt i.
#951454
Jag har 18" Ailos på min V40 och körde de första 20 milen med 205/55/16 Michelin Energy och tycker att bilen var i stort sett lika stötig och bullrig med 225/40/18 Michelin Pilot. Några andra nackdelar är att man måste vara väldigt försiktig med trottoarkanter, 18" däck slits oftast fortare än 16" och de är dyrare när de ska bytas.
Längtar tills Ailos fälgarna ska på igen, blir så mycket snyggare än 16" som sitter på vinterdäcken :)
#951521
Tack för era svar! Jag kör nog på 18" Ailos fälgarna. Har haft lite beslutångest men efter att ha fått låna en bil från Bilia och provkört 2-3 mil kan tycker jag inte heller att det är såå stor skillnad. Lite mer stötigt men inte så farligt. Längtar tills man kan få på sommarfälgarna!
#952475
crumpets skrev:Standard 18-tummarna på V40 är bara 225 bredd så de drar knappt nämvärt mer soppa. När jag ligger och plöjer långfärd på motorvägen har jag märkt absolut noll skillnad mellan mina 225/40/18 och mina 195/65/16(eller vad de nu ligger på, nåt sånt). Skillnaden i ljudnivå är minimal. Skillnaden i spårkänslighet och styrkänsla är ENORM. Bilen ligger som en påse skit på vägen med 16-tummarna. Bara glider höger och vänster hela tiden så fort den går ner sig lite i nåt spår, känns som man flyter ovanpå stora gummibälgar (vilket man ju gör...). Med 18" blir väghållningen tusen resor bättre. Att Ailos dessutom är riktigt fin att titta på gör ditt val av fälg helt perfekt skulle jag vilja påstå.
Nästan inga försämringar av komfort eller soppa men enorm uppgradering i utseende och väghållning.

Jag har aldrig hört om nån som fått problem med hjullager pga fälgbyte. Åtminstone inte när det är två orginalfälgar det handlar om.
Lustigt hur två olika bilar kan upplevas olika.

Som jag skrivit många gånger förr här så hade jag en V70 2.5T -04 förut. Den hade originaldimension på däcken, dvs 205/55-16 på vintern och 225/45-17 på sommaren. Med vinterdäcken gick den som på räls, men på sommaren var den helt vidrigt spårkänslig. Man ska fan inte behöva sitta och tvinga bilen att gå rakt bara för att det är lite spårigt?

Om dagens bilar är bättre på den punkten är det bara att gratulera. Men jag skulle ändå inte vilja kalla 16 tum på en relativt liten bil för "stora gummibälgar" :D
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]