Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
#944276
Tittade på en d2 kinetec,backkamra och 5000 mil firman ville 168000 kr med , en d3 4000 mil, momentum och drag , den firman ville ha199000 kr, hur verkar dessa priser?
Användarvisningsbild
av svergie2
#944285
volvofantast skrev:Tittade på en d2 kinetec,backkamra och 5000 mil firman ville 168000 kr med , en d3 4000 mil, momentum och drag , den firman ville ha199000 kr, hur verkar dessa priser?
Bara jag som tycker D3an är dyr? Kollade på en V60 D5 Summum aut med 8000 mil för 179, jättefin var den. Visst, den har gått dubbelt så långt, men hey.

För dom flesta så är momentum så långt ner man vill gå, Xenon t.ex. tycker jag är ett krav på såpass nya bilar. Tycker bilen ser hundra år äldre ut med halogen och stämplar den som snikbil ;)

Men det kanske du inte bryr dig om, inte jag som ska ha bilen Heller ;)
Användarvisningsbild
av crumpets
#944320
De femcylindriga är alltid ohemult dyra. Låter inte orimligt.
av Henkan
#944352
volvofantast skrev:Tittade på en d2 kinetec,backkamra och 5000 mil firman ville 168000 kr med , en d3 4000 mil, momentum och drag , den firman ville ha199000 kr, hur verkar dessa priser?
Pruta 15-20000 på D3. Jag köpte min D3 2014 Momentum, 2300 mil, nya v-hjul, ingen krok för 200000 i höstas.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
#944577
Har kört D2 ett tag nu och den fungerar bra. Passar min körning vilket mestadels är stadskörning.
Ett plus är att den är miljöbil och skattebefriad. Lite besviken att 8-ventilaren dricke mer än gamla D2 16-ventilaren i samma körning men annars bra.
Står valet mellan D2 och D3 så väljer jag lätt D3 då jag tycker det har ett mycket bra vridmoment som varken är för klent eller starkt. Mycket behaglig att köra. Går även att effektoptimera med Polestar!
av Aman
#944964
Hej
Till MY16 kommer både D2 och D3 att bytas ut till nya motorer . D2 lär vara ett derivat från dagens D4 som överlag fått bra omdömen. Effekten upp 5hk till totalt 120 hk på D2 position.
Användarvisningsbild
av Jahaja
#944975
Aman skrev:Hej
Till MY16 kommer både D2 och D3 att bytas ut till nya motorer . D2 lär vara ett derivat från dagens D4 som överlag fått bra omdömen. Effekten upp 5hk till totalt 120 hk på D2 position.
Ska man tolka det som att man kan chippa en D2 till en D4? Precis som man idag kan med T2->T4? :P
Användarvisningsbild
av V9097
#944977
Om jag inte minns fel skiljer sig kolvar, stakar och turboaggregat mellan D2 och D4 i VEA-serien. Någon som kan bekräfta?

Teorin lär vara att D2 ska ha lägre roterande massa för pressa förbrukningen nedåt.
Användarvisningsbild
av V9097
#944979
Jag hittade ett gammalt dokument jag läst, kollar man i tabellen en bit ner i dokumentet ser man att det skiljer tex i diameter på kolvbultar och typ av turboaggregat.

Dokumentet är inte jättenytt, så saker kan ha ändrats sen dess

http://www.springerprofessional.de/004- ... 09412.html

Klicka på VORSCHAU
Användarvisningsbild
av SvenB
#945027
iFortyCC skrev: Lite besviken att 8-ventilaren dricker mer än gamla D2 16-ventilaren..
Det finns ingen D2 med 16 ventilers motor, vad jag vet. :)
Baklykta yttre trasig

Du behöver ta bort stötfångaren f&[…]

Jag är tyvärr inte förvånad a[…]

Fy farao säger jag bara 😬.. Och jag som tyckt[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Detta är en bild på en eftermarknads f&[…]