Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scouhound
#943875
Går i tankar att köpa V40. Läste idag dock att D2 har en "gammal" motor (första kom för över 10 år sen) från Citroen/Peugeot/Ford. Har "samma" motor i den Citroen C4 jag har nu. Här kraschade svänghjulet efter 12'000 mil. Men eftersom det högst sannolikt är annan växellåda i V40n så borde väl svänghjulet va annorlunda å förhoppningsvis av bättre kvalitet. Annars e det ju en beprövad motor å borde va lätt å hitta delar till.
Nån som e så tekniskt bevandrad att den vet vilka skillnader det är på D2 motorn å den som sitter i citroen c4 å peugeot 307 förutom mjukvaran???

Finns det någon anledning att välja D3 istället för D2 annat än de 35 extra hk som man nog sällan kommer behöva??

VH / Peter
Användarvisningsbild
av SvenB
#943887
Frågar du mig, som har en D2 motor i min bil, säger jag nej. :) Men du kommer antagligen få annat svar av någon annan. :|
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
#943916
Är nog lika partisk som SvenB. Men har D3 i V40in och D2 i V50 och det enda som skiljer som man känner är kraften. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
#943920
Motorn är uppdaterad ett antal gånger. Även D3 har ett block som är RIKTIGT gammalt nu. Har väl rötter i 1992 eller nåt sånt. Sån är motorvärlden. Familjer lever länge, det man ändrar oftast är toppar, laddare, lite kolvgeometrier och lagermaterial m.m. Men själva grunden kan vara lastgammal.
D3 kommer ha mer drag än en D2 men dra lite mer soppa och kosta mer i skatt och försäkring. Om det är värt det kan bara du svara på. Men båda motorerna är trotsallt dimensionerade för att hålla hela bilens livslängd så du ska inte undvika D2 pga dålig kvalitet. Jag tycker aldrig jag läst nåt dåligt om den motorn förutom att den är slö.
Användarvisningsbild
av Kaikki
#943931
Du glömde att D3 är dyrare i inköp också.

JAg har en V40 D2 och är väldigt nöjd med den. Har kört D3 i V40 också.... Ja D3an är bra mycket piggare men jag anser att D2 fungerar väldigt bra till vardagskörning. Ska man börja dra släp etc. då kan man börja tänka i andra banor
av scouhound
#943937
Ok. Tack för bra svar. Nej jag misstänkte väl nästan att det antagligen va en hel del uppdateringar mellan c4 cittra å volvon. Tror jag satsar på en d2. Bor i norge å det finns klart flest av dem här å priserna e ok.
av Schmoyoho
#943957
Jag har inte kört någon av motorer men jag är lite nyfiken på resonemanget kring att D2:an "räcker". Känns som åsikterna går isär en del. Några menar att det är en snål motor som "räcker till vardagskörning", samt ovan då att det är en nyare motor medan andra menar det är en väldigt slö motor som ändå inte egentligen är så särskilt snål (tror jag läste i en annan tråd att D2:ans förbrukning i verkligheten ligger ett tiotal procent över vad Volvo själva påstår men jag minns inte om det då gällde aut, manuellt kanske den däremot är lika snål som det påstås?).

Jag var länge av uppfattningen att en D2-bil var gravt undermotoriserad men samtidigt verkar ju alla här som äger en D2:a vara nöjda medan de som inte gör det har en mer kritisk syn på den. Är den underskattad eller är det ni förare som vill ha ut olika saker av era bilar?
Användarvisningsbild
av crumpets
#943971
Jag tycker de flesta klagomål man ser på D2 är de som till vardags kör större motorer men haft dem som hyrbil, lånebil m.m.
De som från början gjort ett medvetet köp av D2 tycker jag aldrig verkar ha några klagomål här på forumet. Allt handlar ju om vilka prioriteringar man gör. Vissa kräver helt enkelt mycket hästar och då köper de sällan en D2. För normalbilisten funkar D2 extremt bra skulle jag vilja påstå. Tack vare vridet tror jag dessutom många uppfattar den som riktigt pigg.
av MB77
#944136
crumpets skrev:Jag tycker de flesta klagomål man ser på D2 är de som till vardags kör större motorer men haft dem som hyrbil, lånebil m.m.
De som från början gjort ett medvetet köp av D2 tycker jag aldrig verkar ha några klagomål här på forumet. Allt handlar ju om vilka prioriteringar man gör. Vissa kräver helt enkelt mycket hästar och då köper de sällan en D2. För normalbilisten funkar D2 extremt bra skulle jag vilja påstå. Tack vare vridet tror jag dessutom många uppfattar den som riktigt pigg.
Du har helt rätt, de som köper en D2 har ju provat den innan och vet hur den känns. D2:an utnyttjar hk/vird på ett väldigt bra sätt.
Användarvisningsbild
av Kaikki
#944169
Exakt!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]