Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#945044
SvenB skrev:
iFortyCC skrev: Lite besviken att 8-ventilaren dricker mer än gamla D2 16-ventilaren..
Det finns ingen D2 med 16 ventilers motor, vad jag vet. :)
Misstänker att jag blandar ihop olika motorer nu (en 1,6l diesel var väl fransk för att senare bytas ut mot Volvos egna eller något sånt...?) men V70 MY10 1,6D DRIVe har samma slagvolym, -längd och -diameter som D2 (MY13-). Skillnaden är att D2 har 6 hk/30 Nm mer och 8v kontra 1,6D:s 16v.
Edit: såg nu att 1,6D DRIVe uppdaterades redan MY11 iaf i V70. Antar uppdateringen/motorbytet skedde med MY11 och sedan bytte namn till D2 till MY13?
Användarvisningsbild
av SvenB
#945045
Det stämmer. 8 ventilers motorn kom till MY11. I V50 kallades den D2 från början, men V70 hette nog DRIVEe ett år till.
av Hyundaii30
#1318795
Ska du ha bilen till pendling som mig, 100km per dag. Sätter du på farthållaren och p3 dokumentär och bara slappnar av. Då räcker D2 tillräckligt.
Kör du som en åsna och måste köra om alla bilar framför dig. Ta d3 eller d4.
av Malmstroem
#1318817
Härligt trådlyft. :-D

Jag är inget stort fan av 1,6 liters D2. Från 2016 årsmodell så är D2 en 2,0-liters VEA-motor. Den är i mitt tycke betydligt bättre. Den är faktiskt så bra att det inte finns någon större orsak att leta efter en större motor. Naturligtvis är D3 och speciellt D4 starkare, men vid vanlig körning går det förvånansvärt bra med D2.

Det blev i alla fall en D3 2017 för mig. Ca 2 sekunder snabbare 0 till 100 km/h än D2. Lite piggare och 320 Nm istället för 280 Nm som nyare D2 har.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1319098
Hyundaii30 skrev: mån 27 maj 2019, 21:37 Ska du ha bilen till pendling som mig, 100km per dag. Sätter du på farthållaren och p3 dokumentär och bara slappnar av. Då räcker D2 tillräckligt.
Kör du som en åsna och måste köra om alla bilar framför dig. Ta d3 eller d4.
Jag hoppas att ditt råd kom till pass. Om trådskaparen väntat i 4 år med sitt bilköp :D

Kollar nu Hyndaiens inläägg och ser att denna ofta svarar på gamla trådar. :-D
Storebror ser gravgrävaren :nerd:
Användarvisningsbild
av Dex
#1319170
Hyundaii30 skrev: mån 27 maj 2019, 21:37 Ska du ha bilen till pendling som mig, 100km per dag. Sätter du på farthållaren och p3 dokumentär och bara slappnar av. Då räcker D2 tillräckligt.
Kör du som en åsna och måste köra om alla bilar framför dig. Ta d3 eller d4.
Man ser direkt vilken grupp man tillhör. :-)
Men jag säger så här: Det är skillnad på åka bil eller köra bil.
Valet är alltid fritt. :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1319180
Det är nog mer relaterat till körsätt än motorstorleken, ganska många som skulle säga att en D4:a hör till kategorin åka bil
Användarvisningsbild
av SebSE
#1319984
OceanRacer skrev:Både sambon och äldste sonen har D2(2017). Helt ok i acceleration och förbrukning.
Man ska inte underskatta D2. Det är en fullgod bil för 95% av alla. En kollega har den och den är inte slö.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1320082
VEA D2 funkar utmärkt. Lite slö över 100km/h men annars inga problem. Jag har varvat mellan en sådan och en T6 med 315hk de senaste 3.5 åren och det har varit toppen.
Storlek på Skivor/bromsar?

Jag gjorde detta fast på Autodoc. Valde manu[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]