Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MB77
#943212
dissonans skrev:
Någon som har kört sin V40 D2 på specad förbrukning? Vi Bilägare lyckades ju inte direkt:
Inte helt enligt Volvos spec, men är ändå nöjd med förbrukningen. De gånger jag har mätt vid pumpen så har det inte skiljt mycket, nu när jag kör med värmaren 2ggr/dag så blir skillnaden större.

0,41 är blandad körning, utan långa sträckor längsta sträckan är 3-4mil. De allra flesta är till och från jobbet ca 1mil.
Bilagor
IMG_1660.JPG
IMG_1660.JPG (1.37 MiB) Visad 609 gånger
av Droopy
#943216
t2anm har kört bådas växelvis över ett par veckor, dieseln käns bara trött och vibbrerar och har sig, och drog närmare 0,9 fast färddatorn sa 0,5, bränslevärmaren gick en hel del, men den är ju till för att användas. T2an var förvånasvärt pigg, tyst och bränslesnål och billigare i inköp, servicekostnaden vet jag ingenting om, men bensinaren lär ju vara billigare i vanlig ordning.

Fins ingen anledning att köpa en D2a istället för en T2a då det gäller V40 iaf.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#943222
Hur kan en V40 d2 dra närmare 0,9 är ju helt otroligt mycket för biltypen, körde en C30 drive och den fick jag upp till 0,88 på färddatorn! Har kört mycket S60 D5 manuell -14 Den var i princip omöjlig att komma över 0,8 i verklig körning hur hårt man än gasa & körde med bilen!! Men det är klart, en bil med 2,4l slagvolym behöver inte dra mer än en 1,6 vid mycket belastning! Däremot så är D2an utmärkt vid ecodriving, men ska man gasa på är den känslig...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#943225
Nä.
av Droopy
#943707
volvofantast skrev:Var och provkörde en t2 2014,1500 mil och då där stod det d3 2013 med 4000 mil på mätarn och 15000 kr dyrare, d3 kändes klart bäst, nu är frågan bara om man ska ha en v40 eller v70.
T2 till D3 blir ju annat, trodde du menade en V40 och skillnaden mellan D2 och T2, till V70 fins inte T2 och ska du ha diesel kan du definitivt utesluta D2an, den är stendöd. V70 skulle jag skippat D3an och gått på en D4a.
av Nicco
#943732
Droopy skrev:... och drog närmare 0,9 fast färddatorn sa 0,5, bränslevärmaren gick en hel del, men den är ju till för att användas...
simonhalmstad skrev:...körde en C30 drive och den fick jag upp till 0,88 på färddatorn...
Måste bara flika in att det är helt fantastiskt vilka förbrukningar ni presterar. Över 40% mer än vad min BMW uppvisat kontinuerligt under de senaste åren (rullar i Stockholms innerstad med köer osv + motorväg) :shock:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#943734
Ja men den C30 var knapp hel efter den körningen. Luktade bränt gjorde den oxå. :roll:
Användarvisningsbild
av crumpets
#943740
Nicco skrev:
Droopy skrev:... och drog närmare 0,9 fast färddatorn sa 0,5, bränslevärmaren gick en hel del, men den är ju till för att användas...
simonhalmstad skrev:...körde en C30 drive och den fick jag upp till 0,88 på färddatorn...
Måste bara flika in att det är helt fantastiskt vilka förbrukningar ni presterar. Över 40% mer än vad min BMW uppvisat kontinuerligt under de senaste åren (rullar i Stockholms innerstad med köer osv + motorväg) :shock:
Din BMW har inte bränslevärmare gissar jag... :)
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]