Sida 1 av 1

Underhåll/ service V 40

Postat: tis 23 sep 2014, 20:38
av Ewald
Hej!

Jag skulle vilja diskutera vilka underhållsarbeten en ny V 40 kräver. Jag skulle även vilja järmföra alla nödvändiga underhållsarbeten mellan en dieseldriven och bensindriven V 40 (altså D2 och T2).

Så långt att jag har förstått behöver man inte fylla på ngn DPF-vätska om man köper en ny dieseldriven V 40. Volvo har ett underhållsfritt system vad jag vet.
Men man måste fylla på DEF-vätska? Om jag inte har fel nu?

Det är ju så att man stannar om man inte genomför dessa underhållsarbeten. Det berättade i alla fall en kompis som har en dieseldriven Seat Alhambra.

Jag kör för tillfället ca. 50 000 km/ 5 000 mil om året. Då skulle det kanske löna sig med en dieseldriven V 40.

I fall att jag väljer en bensindriven V 40, sipper jag alla funderingar kring DPF-vätska och DEF-vätska osv. ? Vilka underhållsarbeten (förutom byta olja, luftfilter, oljefiltern, tändstift osv.) kräver en bensindriven V 40? Kan man säga att den kräver mindre underhåll?

Re: Underhåll/ service V 40

Postat: tis 23 sep 2014, 21:38
av Droopy
Nu vet jag inet hundra vad bilarna kräver i underhåll men ett serviceavtal är ju så pass billigt idag att det knappast är lönt att serva själv längre.

Tar du dessutom en del av finansieringen av dem nya bilen hos Volviafinans får du ju teckna serviceavtal för 99sek/mån på en 3års period.

Re: Underhåll/ service V 40

Postat: tis 23 sep 2014, 22:01
av crumpets
Det är väl på ett ut ungefär numera. Ingen av dem har något blodigare än lite kamrem och luftfilter och sånt. Inga planerade DPF-byten, ingen eolysvätska heller. Bara tuta och köra. Ska du köra 5000 mil/år är nog en diesel värt det. Annars är ju prispåslaget så löjligt högt att jag tror det blir svårt. Titta bara på hur billig T2 är!

Re: Underhåll/ service V 40

Postat: ons 24 sep 2014, 09:19
av ~Kalle~
V40 D2 har serviceintervall 2000km, T2an har 3000km

V40 D2 serviceavtal, 2500km/år, 53kr/månad (fri serv 3 år upp till 1500km/år, mellanskillnaden får man betala) ord pris 228kr/månad.

Re: Underhåll/ service V 40

Postat: ons 24 sep 2014, 11:17
av Lövet
Tror det är läge att göra en noggrann kalkyl mellan alternativen. Tar man hänsyn till ökat inköpspris (högre värderminskning i kronor) och högre servicekostnader kanske inte dieseln är lönsam trots lägre förbrukning. Man får inte glömma heller att D2an inte är i närheten av angiven förbrukning i verkligheten.

Re: Underhåll/ service V 40

Postat: ons 24 sep 2014, 19:20
av Ewald
crumpets skrev:Det är väl på ett ut ungefär numera. Ingen av dem har något blodigare än lite kamrem och luftfilter och sånt. Inga planerade DPF-byten, ingen eolysvätska heller. Bara tuta och köra. Ska du köra 5000 mil/år är nog en diesel värt det. Annars är ju prispåslaget så löjligt högt att jag tror det blir svårt. Titta bara på hur billig T2 är!
Då jag bor i Österrike ska bilen även registreras där. Den billigaste Volvo V 40 kostar 19 990 EUR (ca. 180 000 Kronor) enligt listan. En Volvo V 40 D2 (dieseldriven bil) kostar 20 990 EUR (ca. 190 000 Kronor). I så fall skulle det väl löna sig med en diesel (om den sen inte kräver mer underhåll). Ofta får man rabatt också, vet dock inte om det är ett kampanjpris.

I Sverige är prisskillnaden ca. 13 000 SEK.

http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... ffers.aspx

Sen konstaterade jag att diesel ungefär är lika dyr som bensin i Sverige.

Tror för mig skulle det löna sig med en V 40 D2. Men som sagt, det är även underhållskostnaderna (service osv.) som är viktiga.
Men om det är bara att tuta och köra blir det bra :-).

Re: Underhåll/ service V 40

Postat: ons 24 sep 2014, 22:12
av Ewald
Droopy skrev:Nu vet jag inet hundra vad bilarna kräver i underhåll men ett serviceavtal är ju så pass billigt idag att det knappast är lönt att serva själv längre.

Tar du dessutom en del av finansieringen av dem nya bilen hos Volviafinans får du ju teckna serviceavtal för 99sek/mån på en 3års period.
99 SEK per månad låter bra!

Teoretiskt skulle man kunna köpa bilen i Sverige och sen registrera där, där man bor. Man måste bara betala momsen (och i mitt fall den såkallade NOVA) i detta land där bilen kommer att registreras. Men då betalar man inte svensk moms (som är 25 %) .... vet inte om priserna är desamma i hela Europa eller inte. På Volvo verkar priserna inte skilja sig åt så mycket. Man bör förhandla och förhandla ....

Hos vissa märken är det vanligt med såkallade EU-importer. Det Finns flera företag som "importerar" dvs. inför nya bilar från andra EU-länder (t.ex. Ungern), men det verkar inte vara vanligt när det exempelvis gäller Volvo- och Mitsubishi bilar.

Att bara kryssa ett svenskt serviceavtal för 99 SEK/mån för en bil som man har köpt utomlands och även använder ( till den största delen) utomlands skulle jag göra genast ;-// . Det låter inte alls farligt. Men jag tror inte att Volvo gör det ??:-/ .... Tror inte man får ett "full service" för 1200 SEK på t.ex. DENZEL.