Sida 1 av 2

Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 01:21
av perhall
Då jag kör många olika bilar i tjänsten vill jag berätta något om en bil som gjorde intryck på mig, och som jag hann provköra under nästan 50 mil: V40 T5 AWD R-Design.
+
Mycket premiumkänsla. Bra kvalitet på interiören.
Bra drag för 254 hk. Men automatlådan är seg så motorns effekt och vridmoment funkar bäst över 160. Tror att motorn leverar mer än 254 hk.
Driver support bra, inkl.varning för kort avstånd till framförvarande bi (lätt att glömma...)
Snygg!
Stolarna sköna och klädseln snygg.
Styrning ok även om t ex BMW 1-serie är bättre.

-
Seg automatlåda, växlar "lynnigt"
Mycket törstig, jag hamnade på 1,3 l/mil vilket till en del beror på att jag körde snabbt men märk väl att det var mindre än 10% stadskörning
Den femcyl motorn låter rätt fint men den låter ansträngd på höga varv + seg gasrespons. Detta i kombination med automatlådan gör att drivlinan känns rätt passé
Högt vägljud, liksom alla andra bilar i "compact-klassen" med 18" Pirelli-däck...

/PH

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 05:46
av metal
Menar du en V40 Cross Country eller? (Fast den finns ju inte med R-Design) För den vanliga V40 finns ju inte med AWD.

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 10:01
av Funk
Det måste varit en V40 CC T5 om vi pratar årets modell eftersom V40 T5 har 245 hkr fyrcylindrig motor parat med den nya automatlådan som de flesta tycker är rätt bra..
Så någon R-design var det nog knappast..

/Thomas

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 15:50
av perhall
oj. måste ha missat nåt. R var det. Inte CC. SLM015 regnr...

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 19:00
av Lövet
Erfarenheterna låter mycket snarlika mina från S40N T5 AWD AUT. Trevligt ljud när man var sugen på det men "seg" i reaktionerna och med hiskelig bränsleförbrukning.

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 20:25
av TommyP86
Inte samma låda.

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: lör 06 sep 2014, 23:36
av crumpets
Gamla femväxlade var nog närmare besläktad med den sexväxlade än den nya åttväxlade är med dessa två. Skulle inte förvåna mig om 5 och 6-vxl kör hyfsat statiska växlingsmappar medan den åttväxlade är en modern modellbaserad med betydligt smartare växlingslogik. Har ingen insikt alls i smålådorna men det känns rimligt mtp på hur ny lådan är och hur gamla de andra är.

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: sön 07 sep 2014, 17:44
av W.A.P.E.
Kul att du delar med dig Perhall. Jag delar i stort sett helt din uppfattning från det lilla jag kört V40 CC T5 AWD.
Som vanligt (med volvo T5) bra flås när man är uppe i fart men bilen kunde (och skulle) varit en "gti" om den inte handikappats av lådan. Vet ej om nya VEA T5 rättat till detta.

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: sön 07 sep 2014, 20:46
av XC90_Executive
Då är det alltså V40 T5 (fwd) R-design du har kört?

Re: Utvärdering V40 T5 AWD R-Design

Postat: sön 07 sep 2014, 21:24
av simonhalmstad
Har inte kört någon V40 T5. Men min V70 T5 Automat 2007 tycker jag gick fint, visst förbrukningen är ungefär 3 dl mer än XC70in med samma sorts körning. Ok gasrespons med bra drag i motorn och mycket bra turbo, den kändes absolut inte ansträngd. Kanske är mindre turborör i V40 så den inte suger in lika mycket luft till motorn. Men är det någon drivlina som känns passé så är det V70 2,5FT Automat, ryckig automatlåda i kombination med ännu segare gasrespons och den känns mycket ansträngd som att den inte får in tillräckligt med luft till motorn. Ska man se skillnad på 5-cyl motorljud så var det stor skillnad på 2,5FT & T5.