Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaivsIvlivsCaesar
#858603
Hej

Detta är mitt första inlägg på jagrullar.se.

Funderar starkt på att köpa en ny V40 Cross Country (med en massa extrautrustning). Bilen finns att beskåda här (via "Bygg din Volvo") om någon är intresserad. Mina tidigare Volvo-bilar (tre st) har bara varit gamla och begagnade, så detta skulle alltså bli min första helt nya Volvo.

Mina frågor till detta forums samlade sakkunskap och erfarenhet är följande:


1. De bilar man ser i "Bygg din Volvo", är det 2015 års modeller? På sajten är man ganska otydlig om vad som gäller.

2. På vilket sätt skiljer sig kategorin "Tillbehörshjul" från "Fabriksmonterat" på Bygg din Volvo->Exteriör->Fälgar?
Om man vill ha något alternativ "Tillbehörshjul", måste man då också beställa "Fabriksmonterat"? Och om så är fallet, kan man få hjulen "Fabriksmonterat" med vinterdäck istället för sommardäck? Dvs man kör med vanliga sommardäck på "Tillbehörshjul" och så vinterdäck på "Fabriksmonterat"? (Annars måste man ju beställa tre par hjul: "Fabriksmonterat" + "Vinterhjul" + "Tillbehörshjul", vilket blir väldigt dyrt.)

3. Vilken återförsäljare är bäst i Stockholmstrakten? Jag har läst i en del inlägg i detta forum att Bilia är dåliga och bör undvikas. Så finns ju t.ex. Upplands motor, Bra Bil och Roslagsbil. Någon mer? Det viktiga är inte att priset blir lågt, utan att bilen är utrustad exakt enligt specifikation, att det som beställs levereras och att eventuella misstag åtgärdas omedelbart och utan någon som helst debatt om saken. Dvs jag är väl ute efter den mest pålitliga och seriösa återförsäljaren.

4. Detta (fråga 3) sagt, det är förstås ändå intressant hur stor prisvariationen kan vara mellan återförsäljare i jämförelse med det c:a-pris som visas i "Bygg din Volvo". Så ungefär hur mycket brukar det pris man får kunna avvika upp och ner från c:a-priset?

5. Hur fungerar det med försäkring då bilen i "grundutförande" kostar 248 000 kr men med allt "lull-lull" kostar 383 000? Vad ersätts av försäkringen vid skada och/eller stöld, ifall man är helförsäkrad?

6. Något speciellt man bör tänka på och/eller kolla med bil, återförsäljare, försäkringsbolag etc?


Mycket tacksam för alla svar. Skall givetvis också fråga Volvo själva, men enligt min erfarenhet av forum som detta torde det komma betydligt bättre och utförligare svar här!

Hälsning,
/C.I.C.
av JE Jr
#858618
Som svar på fråga 2 så; Ja, Bilen måste ju ha några "fabriksmonterade" hjul när den lämnar rullbandet, men iallafall Bilia har haft en kampanj förut med paketpris på att man köper tillbehörshjul med sommardäck samt får de fabriksmonterade skodda med vinterdäck. Vet ej om de har det fortfarande, fråga din återförsäljare.
Användarvisningsbild
av ErikV40
#858622
Hej,

bor ej i Sthlm-trakten och kan svara på de frågorna MEN egen erfarenhet kring Bilia.
Min nu beställda V40 fick jag med ett 14000:- billigare pris hos annan Volvohandlare. När jag jämför med Bilias affärsförslag så är deras priser dyrare på samtliga punkter. Såväl bilen som samtliga tillbehör.
Mitt förslag är att du sätter ihop en grovt förslag på bil du vill ha (behöver inte ha med allt lullull) och skickar till alla de återförsäljare du kan tänka dig. Om de är seriösa så får du affärsförslag tillbaka eller att de ringer upp dig. Funkar fint! Du får en grov bild på hur marknaden ser ut.

Alla Volvohandlare har haft kampanj med fria vinterdäck. Tog dock slut 7 april har jag för mig.

Finns två kampanjer annars just nu om du tar Billån inclusive. 1: Fri försäkring hos Volvia 2: Fri service

Min bil landade på 297000 på "Bygg din Volvo". Kostar hos återförsäljare 263000:-
av LabanLaban
#858722
När det gäller fråga 3: Fick ett mycket trevligt bemötande av Gustaf Lind på Upplands Motor i Akalla - rekommenderas!!

När det gäller fråga 4: Håller med ErikV40 - (de slutliga) offerterna brukar ligga omkring minus ca 10 procent jämfört med priset på "Bygg din Volvo". Du borde alltså kunna få en offert på ca 340.000:-

Förresten, fin bil!! :D
Användarvisningsbild
av CaivsIvlivsCaesar
#858825
Tack så mycket för alla tipsen!

I värsta fall får man väl byta sommardäcken från "Fabriksmonterat" till vinterdäck, men det är ju onekligen lite slöseri.

Har också fått intrycket att Upplands Motor är bra.

Hälsning,
/C.I.C.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#858833
Numera har ju iallafall Volvo paketpris på tillbehörshjulen. Har tidigare blivit tvingad att köpa både fälgar och däck löst vilket har kostat enormt mycket, bara för att ha lite mer unika Volvofälgar.

Men tyvärr kan man inte få vinterhjul från fabrik på de fabriksmonterade hjulen. Min säljare brukar dock vara schysst och ge ett bra inbytespris på de oanvända däcken som kommer från fabrik i utbyte mot vinterjul.
av LabanLaban
#858835
Fick som sagt ett mycket bra intryck av säljaren på Upplands Motor i Akalla, däremot inte av säljarna på Upplands Motor i Hammarby sjöstad... Gäller att hitta "rätt" säljare (hos Upplands Motor, Bilia eller någon av de andra...).
Lycka till!
Användarvisningsbild
av CaivsIvlivsCaesar
#859186
Om man bara får ett någorlunda bra inbytespris på "Fabriksmonterat" så borde det ju lösa sig ganska bra!

En allmän reflektion är att Volvos webbsdor "Bygg din bil" är fullständigt skyhögt mycket bättre än alla jämförbara biltillverkares. Jag har kollat på Lexus, Audi m.fl. och ingen kommer ens i närheten av Volvo. Det borde ju rimligen bidraga ganska mycket till försäljning att folk kan sitta och bygga ihop "sin" bil på ett sätt som dels fungerar bra, dels är ganska roligt. (Det blir mycket mera "lull-lull" på bilen än jag tänkte mig från början...)

Hälsning,
/C.I.C.
Användarvisningsbild
av ErikV40
#859247
ErikV40 skrev:Hej,

bor ej i Sthlm-trakten och kan svara på de frågorna MEN egen erfarenhet kring Bilia.
Min nu beställda V40 fick jag med ett 14000:- billigare pris hos annan Volvohandlare. När jag jämför med Bilias affärsförslag så är deras priser dyrare på samtliga punkter. Såväl bilen som samtliga tillbehör.
Mitt förslag är att du sätter ihop en grovt förslag på bil du vill ha (behöver inte ha med allt lullull) och skickar till alla de återförsäljare du kan tänka dig. Om de är seriösa så får du affärsförslag tillbaka eller att de ringer upp dig. Funkar fint! Du får en grov bild på hur marknaden ser ut.

Alla Volvohandlare har haft kampanj med fria vinterdäck. Tog dock slut 7 april har jag för mig.

Finns två kampanjer annars just nu om du tar Billån inclusive. 1: Fri försäkring hos Volvia 2: Fri service

Min bil landade på 297000 på "Bygg din Volvo". Kostar hos återförsäljare 263000:-
Kollade faktiskt upp vad bilen kostade på "Bygg din Volvo" igen. Där ligger den på 317000:-.
Räknade ut att slutpriset hamnar ungefär på 85-83% av "Bygg din Volvo"-priset
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#859281
Håller med om volvos bygg din bil sida är riktigt bra, den borde också finnas på alla dom andra marknaderna få den är riktig bra, många andra t.ex tyskland och usa har en annan variant som fungerar lite sämre. :)

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]

Det som hände tidigare står beskrivet […]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag koll[…]

En 99/00? Tror att gasspjället spökar is[…]