Sida 1 av 1

xenon!

Postat: mån 31 mar 2014, 09:29
av Tjocken
Jag har funderat på att xenonkonvertera mitt helljus på bilen. Men borde det inte bara gå att byta ut hela lyktan så man får "äkta" xenon i både halv- och helljus. Då lyktan enbart sitter med en skruv och en plastpinne, sen en snabbkontakt som ger signalerna. Det är ju säkert inte lika billigt, men i min värld så skulle ju det vara en bättre investering än att xenonkonvertera.
Eller är det så att tekniken inte enbart sitter i själva lyktan utan att man måste byta mera saker i bilen för att få "äkta" xenon i lyktorna?
Om man nu kan byta ut hela lyktan så enkelt som jag beskriver det? Kan man då välja hur starka xenonlampor man ska ha? För xenonkonverterar man så kan man ju välja allt mellan typ 50w till 100W?
Hjälp mig snälla att reda ut dessa frågor! :-)

Re: xenon!

Postat: mån 31 mar 2014, 10:22
av crumpets
Det brukar tyvärr inte gå att bara byta hela lamphuset för att få xenon eftersom mjukvaran är annorlunda och det ska finnas nivåreglering, högtrycksspolning, m.m.
I standardutförande får man inte välja styrka på xenonlamporna som sitter i. Jag är tveksam till att du kan byta också, drivdonen som finns i bilen orginal trivs nog bäst med rätt watt-tal på lampan.

Re: xenon!

Postat: ons 02 apr 2014, 11:11
av drbrain
Finns ju ingen Volvo med xenon i helljuset så ända sättet att få xenon till helljus är att köpa ett eftermarknadskit och montera där.

Re: xenon!

Postat: fre 04 apr 2014, 22:03
av Perc
Enda bilen med xenon i helljuset original är väl VW Phaeton.

Alla andra har antingen en separat halogenlampa för helljus (min Octavia t.ex.) eller bi-xenon som "fäller upp" halvljusprojektorn litegrann för att få lite bättre räckvidd. Den sortens bi-xenon är ofta rent ut sagt livsfarligt, man får bara några få meter till jämfört med halvljuset vilket ger helt värdelös räckvidd på mörka vintervägar.

Sen finns det också den sortens bi-xenon som både fäller upp halvljuset OCH tänder en halogenlampa till, t.ex V70N. Det är väl bästa kombinationen.

Trist att ingen biltillverkare verkar satsa ordentligt på helljus. Bästa originalhelljuset jag nånsin haft på nån bil var min gamla Sierra, förutom H4-lampan så tändes det en H3:a bredvid. Sen dess har det bara blivit sämre. :)

Re: xenon!

Postat: mån 07 apr 2014, 22:48
av perhall
Håller med helt om att få satsar på helljus!

Phaeton och Bentley hade det, men har avskaffat det så nu är det bara två bi-xenon-lampor, inre strålkastaren består av en parkeringsljuslampa. Har inte koll på de dyraste Bentley-modellerna, men detta gäller COntinental (1980 000 kr).

Sierrans lösning kan ju knappast ha varit bättre än den som finns i V70N/V70II med xenon - i båda fallen en lampa som bländar på + ett par extra fjärrljus.

Bästa strålkastarlösningen tror jag Porsche står för (förutom Audis Matrix LED som är superbra - de flesta LED är knappast bättre än xenon).
I Porsche Intelligent Light System ingår:
bixenon som bländar på
ABL
två extra halogenfjärrljuslampor
statiska kurvljus
dimlju

Re: xenon!

Postat: sön 20 apr 2014, 20:26
av Perc
perhall skrev:Sierrans lösning kan ju knappast ha varit bättre än den som finns i V70N/V70II med xenon - i båda fallen en lampa som bländar på + ett par extra fjärrljus.
Knappast, men 1987 var det nog rätt bra. Xenon hade väl precis kommit som svindyrt tillval på BMW 7-serien, Mercedes S-klass hade fortfarande H4:or och Volvos toppmodell hette 780 Turbo. ;)

Re: xenon!

Postat: mån 21 apr 2014, 10:23
av perhall
Perc skrev:
perhall skrev:Sierrans lösning kan ju knappast ha varit bättre än den som finns i V70N/V70II med xenon - i båda fallen en lampa som bländar på + ett par extra fjärrljus.
Knappast, men 1987 var det nog rätt bra. Xenon hade väl precis kommit som svindyrt tillval på BMW 7-serien, Mercedes S-klass hade fortfarande H4:or och Volvos toppmodell hette 780 Turbo. ;)
Kom nog inte förrän ca 1992...
PH

Re: xenon!

Postat: mån 21 apr 2014, 10:25
av perhall
Xenon headlamps were introduced as an option on the BMW 7-series in 1991 for Europe, and in 1993 for US models. This first system used an unshielded, non-replaceable burner designated D1 – a designation that would be recycled years later for a wholly different type of burner. The AC ballast was about the size of a building brick. The first American-made effort at HID headlamps was on the 1996-98 Lincoln Mark VIII
Fortfarande i USA har ju max 5 procent av nya bilar xenon, lite märkligt kan man tycka...