Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Jag förstår faktiskt ingenting av det du skriver i sista stycket.
Bara för att ett däck heter 235 (liktydligt med 235mm) behöver inte däcket ha exakt den totala bredden, slitbanan, det som är i kontakt med däcket ska ha ungefär den bredden enligt tillverkaren.
Fälgbredden har större betydelse, bakdäcken på min hot rod tex har dimensionen 295/50R15 och kan monteras på 8,5-11" breda fälgar.

Absolut bästa sättet är ju att provmontera, näst bästa är att lägga något plant på baksidan och mäta in till anläggningsytan, jämför måttet med dina egna så ser du hur mycket mer de breddar inåt och avgör om det finns så mycket frigång.
Mät därefter totalbredden på bägge dimensionerna så kan du ju därefter räkna fram hur mycket de bygger utåt.

Utslagsbegränsare har Volvo original för att de vill ha stora säkerhetsmarginaler, du kunde tex inte köpa chassiesänkningen och 18" till V50:n.

1,3-1,7% skillnad i omkrets lär du inte se, det är inte ens skillnaden mellan ett nytt däck och ett blankslitet!
Bilprovningen tillåter +/- 5% och det är oftast skillnaden mellan dina vinter och sommardäck, tex sommar 205/50R17, vinter 195/55R16..
av santander
P210 skrev:
Bara för att ett däck heter 235 (liktydligt med 235mm) behöver inte däcket ha exakt den totala bredden, slitbanan, det som är i kontakt med däcket ska ha ungefär den bredden enligt tillverkaren.
Fälgbredden har större betydelse, bakdäcken på min hot rod tex har dimensionen 295/50R15 och kan monteras på 8,5-11" breda fälgar.

Absolut bästa sättet är ju att provmontera, näst bästa är att lägga något plant på baksidan och mäta in till anläggningsytan, jämför måttet med dina egna så ser du hur mycket mer de breddar inåt och avgör om det finns så mycket frigång.
Mät därefter totalbredden på bägge dimensionerna så kan du ju därefter räkna fram hur mycket de bygger utåt.

Utslagsbegränsare har Volvo original för att de vill ha stora säkerhetsmarginaler, du kunde tex inte köpa chassiesänkningen och 18" till V50:n.

1,3-1,7% skillnad i omkrets lär du inte se, det är inte ens skillnaden mellan ett nytt däck och ett blankslitet!
Bilprovningen tillåter +/- 5% och det är oftast skillnaden mellan dina vinter och sommardäck, tex sommar 205/50R17, vinter 195/55R16..
Jag förstår inte mkt.
Jag har ingen möjlighet att provmontera. Jag får bestämma on jag ska köpa däcken eller inte (och de kostar ju ganska många tusenlappar) och sedan så får jag ju boka tid hos en däckfirma som monterar på dom då jag absolut inte kan göra det själv.

Men det måste väl kunna gå att se innan om de passar eller inte?
Användarvisningsbild
av P210
Det som bestämmer om fälgarna passar på din bil är mått A och B på bilden nedan.
Bild
Man mäter från anläggningsytan i centrum (insidan på fälgen) mot bromskivan.

Säg att dina fälgar har som på bilden, B=100mm, om de fälgar du vill köpa har tex B=150mm kan du nästan räkna ut att de kommer ta i någonstans i innerskärmarna.
Fråga säljaren om han kan mäta B och totalbrededden, enligt exemlet ovan kan du då räkna ut vad A blir. (140minus- Bmåttet = 40mm)

Om A måttet är mycket större än dina fälgars A-mått kommer de nya att ta i skärmkanten, detta mått kanske kan ökas 10-15mm mot original, kan inte säga exakt.
Skulle B måttet vara för stort kan man lägga distanser (spacers) mellan bil och fälg för att få ut hela fälgen (om A-måttet tillåter).

Klarnar det något?
Jag hade aldrig köpt fälgar utan att provmontera om inte säljaren haft dem på samma bilmodell, för mycket pengar för att chansa.
Även om centrumhål och alla mått stämmer kan de ändå ta i bromsok, styrleder, stötdämpartorn mm.
av santander
P210 skrev:Det som bestämmer om fälgarna passar på din bil är mått A och B på bilden nedan.
Bild
Man mäter från anläggningsytan i centrum (insidan på fälgen) mot bromskivan.

Säg att dina fälgar har som på bilden, B=100mm, om de fälgar du vill köpa har tex B=150mm kan du nästan räkna ut att de kommer ta i någonstans i innerskärmarna.
Fråga säljaren om han kan mäta B och totalbrededden, enligt exemlet ovan kan du då räkna ut vad A blir. (140minus- Bmåttet = 40mm)

Om A måttet är mycket större än dina fälgars A-mått kommer de nya att ta i skärmkanten, detta mått kanske kan ökas 10-15mm mot original, kan inte säga exakt.
Skulle B måttet vara för stort kan man lägga distanser (spacers) mellan bil och fälg för att få ut hela fälgen (om A-måttet tillåter).

Klarnar det något?
Jag hade aldrig köpt fälgar utan att provmontera om inte säljaren haft dem på samma bilmodell, för mycket pengar för att chansa.
Även om centrumhål och alla mått stämmer kan de ändå ta i bromsok, styrleder, stötdämpartorn mm.
Okej, det låter mkt mer avancerat än vad jag trodde.
Att be säljaren mäta varje gång man ska köpa fälgar funkar ju inte riktigt.

Det måste gå att lösa smidigare?
Fylla i måtten på en sida och få klartecken eller inte, går inte det?
Användarvisningsbild
av Guru
santander skrev:
Guru skrev:
santander skrev:Kan vi komma fram till något konkret i tråden?
Passar dom eller inte?
Vilken fälg satt orginal på din bil?
Är det en 7" bred 17" fälg du har behöver du montera utslagsbegänsare. Ganska dyr historia, inte begränsarna men det tar lång tid för meken + hjulinställning.
Har du 7,5" bred 17" fälg från fabrik sitter redan utslagsbegränsare.

Sen är det viktigaste inte vilken bredd däcket har som angiven dimension. Däckets bredd är inte samma som angiven bredd på slitytan. Vissa 235 däck är SMALARE än andra 225 när det gäller ifall de passar eller ej.
Jämför en V70/V60 R-Design tex. Samma fälg på båda men V70 rullar på 245/40-18" Pirelli PZero och V60 på 235/40-18" Continental ContiSport. Contidäcket är faktiskt bredare... Reagerade när jag såg två ligga bredvid varandra och det skilde i höjd.
Tack för ditt svar!
Idag sitter 7" bred 17" fälg.
Men behöver man verkligen styrutslagsbegränsare?
Jag har fått intrycket i tidigare trådar att det faktiskt inte behövs?

Tror du fälgarna passar?
Huruvida de behövs eller ej beror på vilken bil det är och hur viktigt man tycker att det är. Vissa bilar/varianter klarar sig utan trots att man enligt lagkrav ska ha och andra klarar sig inte trots att man har. I tex. Storbrittanien är det stora problem om man vid besiktningen har märken i innerskärmarna från itag. Ett par bilar av samma variant leder till recall för tillverkaren...

Ditt fall är svårt att svara på eftersom du inte kommer köra med standarddimentionen för 18" på V40. Så jag måste tyvärr säga samma som de andra, ut och mät!
Och för att göra det ännu krångligare... När du mäter så får du ändå inte med alla faktorer som påverkar, hjulets rörelse vid in/utfjädring, flex i däckets profil, flex i subframe/länkarmsbussningar etc. Nu ger inte dessa speciellt stor påverkan men det är faktorer som tillverkaren tar hänsyn till när de väljer utslagsbegränsarens vara eller icke vara till en viss hjul/däckkombination. Och i ditt fall har du redan från fabrik den största tillåtna hjul/däckkombinationen utan utslagsbegränsare.
av santander
Okej, det här var knepigt värre.

Jag pratade med en bekant som har en V40 som beställdes med 16" från fabrik.
Han har monterat på 18" som är original till just V40 men där det står att styrutslagsbegränsare behövs, han kör dock utan och har inte märkt några problem.
Hur tolkar vi detta, kan problem uppstå för honom?
Dessa fälgar har han: V40 ixion 2, 18"
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464232

Jag har även tittat på dessa fälgar som är original till V40 cross country egentligen.
Bör de även passa en vanlig V40 som jag har?
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463417
Användarvisningsbild
av P210
Han har monterat på 18" som är original till just V40 men där det står att styrutslagsbegränsare behövs, han kör dock utan och har inte märkt några problem.
-Som sagt Volvo som biltillverkare vill ha bättre marginaler för att täcka alla tillverknings- och monteringstoleranser, funkar säkert i 99% av alla vardagssituationer. Bara otäckt den gången man kör i ett potthål i en kurva och hjulet nyper fast i hjulhuset.... piruett... ??:-/

V40XC Aluminiumfälg "Mefitis" 7,5 x 18"
Offset:50mm
Rek. däckdim. 225/45 R18
"Utslagsbegränsare behövs inte om bilen är levererad från fabrik med däckbredden 225 mm."

V40 Aluminiumfälg “Ixion II” 7,5 x 18”
Offset: 52,5 mm
Rek. däckdimension. 225/40 R18

Samma storlek på fälg och nästan samma ET = XC fälgen passar med stor sammolikhet på V40 om du kör med rek. däckdimension. 225/40 R18..
av santander
P210 skrev:
-Som sagt Volvo som biltillverkare vill ha bättre marginaler för att täcka alla tillverknings- och monteringstoleranser, funkar säkert i 99% av alla vardagssituationer. Bara otäckt den gången man kör i ett potthål i en kurva och hjulet nyper fast i hjulhuset.... piruett... ??:-/
Du rekommenderar att man åker in till Volvo och försöker fixa utslagsbegränsare?

P210 skrev: V40XC Aluminiumfälg "Mefitis" 7,5 x 18"
Offset:50mm
Rek. däckdim. 225/45 R18
"Utslagsbegränsare behövs inte om bilen är levererad från fabrik med däckbredden 225 mm."

V40 Aluminiumfälg “Ixion II” 7,5 x 18”
Offset: 52,5 mm
Rek. däckdimension. 225/40 R18

Samma storlek på fälg och nästan samma ET = XC fälgen passar med stor sammolikhet på V40 om du kör med rek. däckdimension. 225/40 R18..
Nu hänger jag inte med.
Kan man köpa XC-fälgen som är 225/45 R18 men ändå köpa till däck som är 225/40 R18?

Om jag köper dessa på blocket så medföljer ju däck som är just 225/40 R18, frågan är om de bör passa eller inte?

Ursäkta min okunskap :P
Användarvisningsbild
av P210
Nu hänger jag inte med.
Kan man köpa XC-fälgen som är 225/45 R18 men ändå köpa till däck som är 225/40 R18?

Om jag köper dessa på blocket så medföljer ju däck som är just 225/40 R18, frågan är om de bör passa eller inte
Visst - Fälgarna är identiska så när som på offset, den ena sitter 2,5mm längre ut i hjulhuset = försumbart!)
Däcken du får med dem skiljer dock, 225/45 R18 och 225/40 R18 är lika breda (225mm) men har olika höjd - 40 betyder 40% av 225mm i höjd (höjd/diameter 65cm) och 45 betyder 45% av 225mm i höjd (höjd/diameter 68cm), dvs 225/45 R18 ger en större höjd och omkrets som gör att det inte passar i V40:ns mindre hjulhus..

Det finns gott om tabeller på nätet, när man går upp i fälgstorlek hjul ska ytterdiametern vara inom +/- 5% ifrån originaldimensionen;
Bild

Liten däck/fälgskola; http://www.bythjul.com/information/page8/
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]