Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbex
Tjena. Precis reggat mig. Behöver lite hjälp nu.

Är ute efter en V40 D2 Manuell R-Design Rebel blå med Teknikpaket och klimatpaket.
Samt även tonade rutor och stänkskydd fram och bak.

Vad tror ni om denna spec? Den ligger på 298.200kr på bygg din bil. Vad är rimligt att få ner en sådan bil? fått 5% på en offert, men låter lite.
Hur är volvos ljud i high performance?
Sen en fråga till. Passar v70 orginalfälgar från en 06-07a på en v40?
av Tjocken
Hm, låter som en riktigt nice bil! Dock skulle jag personligen välja en automatlåda till den fina bilen. Då automat passar bra med D2 tycker jag. Och är ingen större förbrukningsskillnad. Men det är ju vad man föredrar personligen.
Om jag får fråga, hur resonerar du? Manuell/automat?
Jag antar att du har valt klimatpaket med VOC?
Finns det inte Business edition eller Business edition PRO till R-Design?

Rimligt pris att få ner den till, skulle väl säga till 265-270 borde du nog kunna pressa säljaren till. Beroende på hur stor är ÅF - kedjan?

Riktigt fin bil faktiskt i övrigt!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Volvo har ingen kampanj på D2 med R-design men dom har med D3 motorn 150hk R-design med business edition och den utrustningen ovan som du byggde ihop. Den ligger på 291.200 nu när det är kampanj. 7 procent rabatt tycker jag man borde kunna få. Plus att det är en mycket härligare motor än D2 men den drar väl några cl mer också.
Användarvisningsbild
av Robbex
Spelar ingen roll med automat/manuell. har dock kört R36 nyligen och haft dsg låda. Men tycker 17000 för automat är saftigt.
Har ej valt VOC, då jag inte tror jag kommer utnyttja det så ofta.
Hade gärna valt D3, men vill ha miljöbil och skattefri 5 år. Ska på volvo och diskutera på onsdag.

Men ni har ingen aning om v70 fälgar lirar?
av Tjocken
Ok. Ska du köpa den privat eller företagsbil? Jag tänkte på varför du vill åt det skattefria, visst att det är typ 1100 om året i skillnad, men dels får du en betydligt roligare motor, och kan välja business edition som är riktigt bra utrustning för pengarna. Men köper ditt argument om miljöbil, det är skönt att slippa betala den.
Voc är en sak som jag aldrig skulle vilja vara utan, lätt att ha koll på bilen (brukar glömma låsa den, då får man notifiering om det) lätt att ställa in tidur. Plus massor med säkerhet, tex samtal direkt när larmet löser ut, samtal om airbag löses ut etc etc. Värt varenda krona det kostar!

Men finns ju alltid saker som den andra tycker mer om och vise versa!
Kolla med säljaren och se vad han rekommenderar. Skriv gärna här sen vad han sa!

Förresten, varför R-design? Ocean race finns ju nu oxå och det är ju väldigt trevligt det oxå! Du behöver inte lyssna på mig om du tycker jag är jobbig. Jag vet bara att jag bestämde mig fort med min V40, bytte nu ett halvår senare till V60. Ja som ni ser nedan! ;) så vill bara väcka lite tankar hos dig! :)
Användarvisningsbild
av Robbex
Jag ska köpa privat. Varför jag väljer D2, ptja, vill komma så billigt undan som möjligt, men ändå ha en sprillans ny bil.
Har kört R36 nyligen och en sån slukar minst 1L/mil och vill gärna halvera den förbrukningen.

VOC är säkert toppen, men jag kommer nog inte utnyttja det så pass mycket. Antar du använder bilen ofta och då är det säkert kanon. Men jag och frun använder inte bilen så ofta till vardags.

Sen att jag vill ha R-design är dock för färgen (Rebel blå), interiören och bodykittet. :)

Det jag mest är orolig för är utrymmet i bilen. Vi har en son på 8 månader. Men V40 är så grymt mycket snyggare än v60. Men tror nog vi kommer få plats.
av Tjocken
Ok. Ja jag förstår du vill åt designen i R-design paketet. Det är riktigt nice, även färgen du väljer!
Ja, jag kör väldigt mycket vintertid åtminstone och då är Voc kanon! Men det örnar olika som sagt.
Jag måste nog tyvärr säga att det blir svårt att få plats i en V40, barnvagn är nog tveksamt om det går in, om inte annat så kommer inget mera att gå in. Tyvärr, sen är inte baksätet enormt heller. Jag är ca 1.80, kör lite med tårna så sitter långt bak och långt ner visserligen. Och då är det väldigt lite baksätesutrymme. Men det går nog om man nu vill ha en V40.
Jag gillar plats har jag kommit fram till och därför bytte jag V40 mot V60.

Mitt tips, försök låna en V40 en eftermiddag, åk runt och packa i och ur och lasta i och ur ungen etc och se hur smidigt det går. Bestäm en sen! :)
Användarvisningsbild
av Robbex
jo, utrymmet är rätt litet i V40. Dock inte så litet som jag trodde. När jag satte till mig bekvämt i förarsätet (192) så satt min sambo bra bakom. Drog iofs fram sätet ytterst lite och då sitter även jag i backen och väldigt lutat ryggstöd.
Sen kör vi nästan aldrig några vänner i bilen.

Bagagen är helt klart minimal, men grabben sitter inte längre i någon kombivagn eller liknande, utan sitter mer i en vanlig liten. Sen gör inte vi så mycket resor. Åker i snitt 3-4 gånger till sthlm, men annars åker vi bara runt här i stan. Så bilen blir mer att frakta röven i än långresor. Men ska som sagt in på volvo på onsdag och ev lånar vi en bil en stund och testar mer. Ska ha med oss vagnen grabben sitter i och prova. Har kört en V40 nyligen, dock en CC. men borde vara densamma istortsett.
av Tjocken
Ok. Ja det är det bästa att testa! Hoppas på ett bra resultat! :)
Styrströms kortslutning

Ja men jäklar vilka lampor! :-o

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]