Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alexjaw69
Nyligen köpt en beg V40 T2 Kinetic 2016 som har gått dryga 10000mil. Fick med servicebok o kvitton från verkstäder. Med "ny" bil vill man vara ordentlig o försöka ha koll på service o bytesintervall. Ägt ett antal volvon genom åren och servat de på auktoriserade verkstäder, har inte kunskap eller möjlighet att göra det själv. Däremot vill jag ha koll på att bilen får den omvårdnad den behöver. Tyvärr är jag inte helt nöjd med vad man får när man lämnar in en bil på verkstad. Om man är som jag, okunnig men tekniskt intreserad, så skulle man vilja se en tabell med viktiga bildelar och utbytesintervall. Det är en sådan lista som skulle följa med bilen och ge så mycket bättre information jämfört med serviceboken. I detta dokument skulle det framgå tydligt att bilen har fått service men även att de delar som ska bytas vid olika intervall har verkligen blivit bytta. Men som det är idag upplever jag att det inte är självklart var man hittar utbytesintervall som gäller för en bilmodell.

Så min fråga: har ni länkar till utbytesintervall för min bilmodell? Använder ni penna o papper eller kalkylark för att hålla reda på när saker ska göras och när de blev utförda?
av UnleashFusion
alexjaw69 skrev: tis 04 feb 2025, 06:15 Nyligen köpt en beg V40 T2 Kinetic 2016 som har gått dryga 10000mil. Fick med servicebok o kvitton från verkstäder. Med "ny" bil vill man vara ordentlig o försöka ha koll på service o bytesintervall. Ägt ett antal volvon genom åren och servat de på auktoriserade verkstäder, har inte kunskap eller möjlighet att göra det själv. Däremot vill jag ha koll på att bilen får den omvårdnad den behöver. Tyvärr är jag inte helt nöjd med vad man får när man lämnar in en bil på verkstad. Om man är som jag, okunnig men tekniskt intreserad, så skulle man vilja se en tabell med viktiga bildelar och utbytesintervall. Det är en sådan lista som skulle följa med bilen och ge så mycket bättre information jämfört med serviceboken. I detta dokument skulle det framgå tydligt att bilen har fått service men även att de delar som ska bytas vid olika intervall har verkligen blivit bytta. Men som det är idag upplever jag att det inte är självklart var man hittar utbytesintervall som gäller för en bilmodell.

Så min fråga: har ni länkar till utbytesintervall för min bilmodell? Använder ni penna o papper eller kalkylark för att hålla reda på när saker ska göras och när de blev utförda?
Slitagedelar som bromsar, leder, bussningar m.fl finns det ingen intervall utan det byts när något är sönder eller påväg att gå sönder. samt hur det slits är individuellt.

Själva olje-, luftfilter görs varje 3000mil eller 1år (jag skulle inte köra 3000mil men låt säga byt antingen vid 1år eller 1500mil. Kupéfilter varannat år eller när du känner en skev lukt(som om du vore inne i soptippen). tändstift vars 6000mil och 24000mil/10år för kamrem och alla remmar som sitter med eller runt såsom multirem, hjälpaggregatrem och några namn till.
Orginal stereo

Hej, jag undrar om man kan efter montera stora lju[…]

Kollat! :-) Den runda grejen är hålla[…]

Scania köper Northvoltfabrik i Polen: ”[…]

Där är 2 st anslutningar på tä[…]