Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237643
Hej,

Problemet började för någon månad sedan. Fick upp ett meddelande "Bränsledriven värmare, service erfodras" på min Volvo V40 Cross Country 2013 D3.
Nu har bilen varit inne hos mekonomen 3 gånger, dom har fortfarande inte lyckats lösa problemet.
Första gången släckte dom bara felkoden och hoppades att det skulle hjälpa. Det gjorde det inte.
Andra gången kollade dom, kom fram till att det kan vara glödstiften. Dom beställde nya glödstift. Jag hämtade bilen och skulle komma tillbaka för byte.
Åkte tillbaka, 3 gången där. Då kollar dom och ser att glödstiften ser fina ut så dom gör egentligen ingenting mer än att släcker felkoden igen.

Varje gång den har varit där så har den fungerat direkt efter. Men sedan ställer jag värmaren att gå igång på morgonen. Vaknar och går ut och ser att den fungerar inte.

Nu idag kommer jag ut och får följande felmeddelande :"bränsledriven värmare stoppad batteri i sparläge".
Direkt efter får jag upp meddelandet " "Bränsledriven värmare, service erfodras" igen så nu är det tillbaka och jag kan inte starta värmaren.

Kan även tillägga att bilen har varit extremt svårstartad nu när det varit kallt. Har krävts flera försök då jag inte heller kunnat använda värmaren.

Kan detta problemet grunda sig i att jag behöver ett helt nytt batteri ?
Andra tips och idéer på vad det kan vara ?

Mvh
#1237692
Märkte nu att jag tyvärr lagt tråden på fel ställe om någon kan flytta då min bil är 13 och framåt.

Var iaf och mätte batteriet. Gav följande resultat.
Volt: 12,41v
Uppmätt: 571A EN
Ange Värde: 780A EN

Batterietyp: Standard
Välj Prov: I fordon.
#1237936
417BAA14-241B-4DF9-B175-142F5940F2D7.jpeg
.
417BAA14-241B-4DF9-B175-142F5940F2D7.jpeg (159.5 KiB) Visad 5993 gånger
Låter som det skulle kunna vara startbatteriet iom att bilen är svårtstartad. Det sitter en givare på minuspolen som också kan spöka. Den har jag fått byta efter att hela tiden fått upp felmeddelande att batteriet hade låg spänning.

Bränslevärmare består av flera olika delar.
Styrenhet.
Fläktmotor.
Flamvakt.
Tempgivare.
Glödstift.
Extern pump.

På våra bilar sitter det ebersprächer D5WS

Jag har bytt och servat min bränslevärmare själv. Har man tummen mitt i handen ska man inte ge sig på det. Volvo bytte värmare på min fars bil och lossade då motorn och flyttade den framåt för att komma åt. Detta var jag inte intresserad av att göra men det funkade ändå.
Med tiden bildas en koxad beläggning inuti brännarröret på värmaren och täpper till kanalerna i brännarröret. För att bli av med det måste man helt enkel bränna ur skiten med ett gasverk.
Flamvakten och glödstiftet sitter inmonterat tillsammans med fläkltmotorn. Denna fick jag byta eftersom lagret i motorn hafe gett upp.
Ny packning och glödstiftssil och värmaren går som en klocka igen.

Här följer lite bilder.
Bilagor
8D18013A-3FC3-4982-9119-1B6F30ACD382.jpeg
Glödstift med sil (grön oring) flamvaktssensor den utan oring.
8D18013A-3FC3-4982-9119-1B6F30ACD382.jpeg (1.91 MiB) Visad 5987 gånger
8038CF02-5461-4426-A718-D7638142E93B.jpeg
8038CF02-5461-4426-A718-D7638142E93B.jpeg (1.69 MiB) Visad 5987 gånger
26F48884-3066-4555-9385-D23233909584.jpeg
26F48884-3066-4555-9385-D23233909584.jpeg (578.16 KiB) Visad 5985 gånger
2740CF5B-7C34-4BA0-A93B-AD3F3E46B425.jpeg
Urbränt brännarrör.
2740CF5B-7C34-4BA0-A93B-AD3F3E46B425.jpeg (589.95 KiB) Visad 5983 gånger
A4D36ECE-583A-4245-8DB4-A1E66346222D.jpeg
Beläggning av kox i brännarröret
A4D36ECE-583A-4245-8DB4-A1E66346222D.jpeg (1.91 MiB) Visad 5987 gånger
3E19691B-27C1-4387-99EB-4389FE057A6A.jpeg
Servicesats. Packning, ny gldstiftssil och oring
3E19691B-27C1-4387-99EB-4389FE057A6A.jpeg (1.96 MiB) Visad 5985 gånger
#1599021
Bumpar denna gamla tråd!

Jag måste byta packning eller byta ut värmaren i min d2:a. Har försökt få en förståelse hur fan den sitter fast? Hur mycket behöver jag lossa för att få bort den? Sitter den bara med bulten på framsidan och sen bara slangar och bränsleledning samt anslutningskablen?

Hittar ingen instruktion på hur man får lös den

Provade slita i slangarna men sitter som berget, vågar inte bli stående med bilen.

Som jag ser det sitter bränsleledningen med en engångsklämma?
FiddeUBC skrev: lör 10 mar 2018, 12:30 417BAA14-241B-4DF9-B175-142F5940F2D7.jpegLåter som det skulle kunna vara startbatteriet iom att bilen är svårtstartad. Det sitter en givare på minuspolen som också kan spöka. Den har jag fått byta efter att hela tiden fått upp felmeddelande att batteriet hade låg spänning.

Bränslevärmare består av flera olika delar.
Styrenhet.
Fläktmotor.
Flamvakt.
Tempgivare.
Glödstift.
Extern pump.

På våra bilar sitter det ebersprächer D5WS

Jag har bytt och servat min bränslevärmare själv. Har man tummen mitt i handen ska man inte ge sig på det. Volvo bytte värmare på min fars bil och lossade då motorn och flyttade den framåt för att komma åt. Detta var jag inte intresserad av att göra men det funkade ändå.
Med tiden bildas en koxad beläggning inuti brännarröret på värmaren och täpper till kanalerna i brännarröret. För att bli av med det måste man helt enkel bränna ur skiten med ett gasverk.
Flamvakten och glödstiftet sitter inmonterat tillsammans med fläkltmotorn. Denna fick jag byta eftersom lagret i motorn hafe gett upp.
Ny packning och glödstiftssil och värmaren går som en klocka igen.

Här följer lite bilder.

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]