Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504022
Hej, har en sprucken damsker på min V40 T2 2015
Har ringt runt till lite verkstäder och det är både svårt att få tid inom kort och dessutom är det en dyr reparation (fått prisuppgifter i spannet 3500kr upp till 6000kr)
Har förstått att man måste plocka ner och isär drivaxeln för att kunna få på damasken över Drivknuten. Stämmer det eller finns det något enklare sätt att lösa detta på? Har tyvärr inte tillgång till en massa specialverktyg, är detta ett jobb man kan ge sig på själv och lösa utan specialverktyg?
#1504026
Om du plockar ut drivaxel och "skär bort" den gamla damasken så kan du "knacka loss" själva drivknuten, sätta på den nya damasken på axeln, sätta tillbaka den rengjorda och infettade drivknuten, fylla damasken med fett och trä över och klamra fast damasken igen. Låter enkelt när man skriver det, men det kan vara mycket jobb, och "kletigt". Jag hade köpt en rep.handbok och "läst på". Det verkar vara mycket pengar att tjäna på några timmars jobb.
#1504028
Man måste alltså plocka ut hela drivaxeln och knacka loss Drivknuten för att komma åt att byta damasken? Verkar lite läskigt att dels plocka ut drivaxeln ur växellådan och sedan knacka loss Drivknuten.

Sett ngn variant med ngn extra flexibel damasker som man med hjälp av ett verktyg kan spänna ut och trä över en drivknut som sitter monterad på drivaxeln.

Typ dessa:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000037950

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000030655

Men det kanske inte är ngt att ha? Ngn som provat sig på dessa?
#1504033
Visst, men du skrev att du inte ville köpa några specialverktyg. Sedan, dom damasker man kan "trä över" är av ett annat material (Silikon). Vet inte hur länge dom håller jämfört med "vanliga"
#1504073
På bilarna byggda runt millennieskiftet kan man enkelt trycka loss ytterknuten från drivaxeln när den sitter kvar i bilen genom att skruva i en centrumskruv som är ett par centimeter längre än den ordinarie. Men sen påstod någon att skruvhålet inte är genomgående på de nyare bilarna. Jag tycker det låter jättekonstigt, det blir förmodligen dyrare att gänga icke genomgående hål...
#1504270
Är lite sugen på att göra ett försök att fixa det själv. Men vill inte hamna i ett läge där jag står med en drivaxel i delar och inte får tillbaks den :-)
Om jag tolkar det rätt så krävs inte några specialverktyg (förutom momentnyckel typ, vilket jag redan har), men det kan komma krävas en hel del tålamod och envishet gissar jag. Har inte lyckats hitta ngn rep.handbok för V40 årsmodell 2013 och framåt, bara för äldre V40s.
#1504275
Byte på en Volvo v60 -12. Det var inte så svårt. Ingen specialverktyg men bra om du ha klämtång och köp bra damask. Köper man billiga damasker kommer dom gå sönder efter kort tid. Jag skruva hårt på skruven som håller fast till knutten och hjullagret och gick av köpte ny från Volvo. OBS jag byte komplett knutten inte bara damasken!
#1504362
Solomon skrev:Byte på en Volvo v60 -12. Det var inte så svårt. Ingen specialverktyg men bra om du ha klämtång och köp bra damask. Köper man billiga damasker kommer dom gå sönder efter kort tid. Jag skruva hårt på skruven som håller fast till knutten och hjullagret och gick av köpte ny från Volvo. OBS jag byte komplett knutten inte bara damasken!
Det lät ju positivt att det inte är alltför besvärligt. Tack för tipsen om verktyg som är bra att skaffa! Får se om jag ger mig på jobbet mot slutet på nästa vecka.
#1505086
Hissade idag upp bilen och kikade och damasken är sprucken hela vägen runt, så risken finns ju att jag har kört med trasig damask ett bra tag. Hur vet jag om drivknuten tagit skada och bör bytas? Jag kan inte minnas att jag hört ngt missljud vid körning.
#1505087
lennarte skrev: mån 04 jul 2022, 17:28 Om du plockar ut drivaxel och "skär bort" den gamla damasken så kan du "knacka loss" själva drivknuten, sätta på den nya damasken på axeln, sätta tillbaka den rengjorda och infettade drivknuten, fylla damasken med fett och trä över och klamra fast damasken igen. Låter enkelt när man skriver det, men det kan vara mycket jobb, och "kletigt". Jag hade köpt en rep.handbok och "läst på". Det verkar vara mycket pengar att tjäna på några timmars jobb.
Jag hittar inte ngn rep. handbok för V40 2015. De enda haynes handböcker jag kan hitta för V40 avser äldre modeller av V40. Någon som kan tipsa om vart jag kan finna rätt handbok för min bil (V40 T2 2015)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]