Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
#1400469
III skrev: tor 03 sep 2020, 13:50 Håller med alla ovanstående men med tanke på att dieslarna verkar ha en del problem med egr, egr ventil och med dess kylare samt även spruckna toppar och block. Även sot på avgasventiler med sämre komp som följd skulle jag nog välja bensin. Delvis utifrån egen erfarenhet med en D4 som hade problem med ryckningar som aldrig löstes. Fel på egr samt att toppen byttes på garanti pga sot på ventiler.
Köpte min bil med avsikten att köpa ny efter 3 år. Men är så nöjd att det kändes dumt att byta...
Har i princip inget att klaga på. T3 är en rent underbar bruksmotor. lagom mix mellan lite fart och bra ekonomi.

Behåller nog bilen tills det blir dags för en ren elbil. Serviceavtalet löper iaf 2,5 år till :)
av III
#1400515
SebSE skrev: sön 06 sep 2020, 22:42
III skrev: tor 03 sep 2020, 13:50 Håller med alla ovanstående men med tanke på att dieslarna verkar ha en del problem med egr, egr ventil och med dess kylare samt även spruckna toppar och block. Även sot på avgasventiler med sämre komp som följd skulle jag nog välja bensin. Delvis utifrån egen erfarenhet med en D4 som hade problem med ryckningar som aldrig löstes. Fel på egr samt att toppen byttes på garanti pga sot på ventiler.
Köpte min bil med avsikten att köpa ny efter 3 år. Men är så nöjd att det kändes dumt att byta...
Har i princip inget att klaga på. T3 är en rent underbar bruksmotor. lagom mix mellan lite fart och bra ekonomi.


Behåller nog bilen tills det blir dags för en ren elbil. Serviceavtalet löper iaf 2,5 år till :)

Jag har också t3 idag och fungerar klanderfritt i 5000 mil.
av Tompamannen
#1403945
Diesel eller bensin? Vad föredrar du, åka billigt och tråkigt eller dyrare och roligt? Jag har D3 Vea med automat och det är väl ingen kioskvältare direkt. Faktum är att det är en riktigt tråkig kombination, enda fördelen är att den rullar billigt. Jag ligger på 0,55 blandad körning. På 70/90-väg kan man åka under 0,4 om man kör försiktigt.

Utrustningsmässigt så är klimatpaket med VOC ett absolut krav. Helt underbart att alltid sätta sig i en varm bil med driftsvarm motor, gör underverk för både hälsan och livslängden på motorn. Använder den i princip alltid när det är under +15gr.

Blis är en funktion som man uppskattar när man sätter sig i en bil utan det, CTA är också väldigt bra när man ska ut från trånga p-platser.
LED är en nobrainer om man köper en 17 eller nyare, vem köper en bil med halogen om några år när det är dags att sälja?
Jag har laneassist och skyltigenkänning men det klarar man sig utan om man inte är fejsbåckfanatiker utan håller ögonen på vägen.
Automatlåda är nog ett krav, en bil med manuell låda kommer vara lagervärmare i framtiden, vilket dom är idag tom. med tanke på utbudet.
av Xeen
#1477465
Och 2 dagar senare köpte jag en d2 -13. Summon med VoC. Stora skärm, stora ljud, självstyrande fickparkering osv. rullat 21k för 80k (Väldigt nöjd med den efter att ha kört den i 3 veckor)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]