Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1475511
Tack Robkwi!

Då är det alltså så illa som jag misstänkte. Urusel lösning verkligen.

Är rosten illa på din? Är du enda ägaren på den - dvs är det enbart du som nött bort skyddet?

Man ”får” ju liksom inte använda de yttre lyftpunkterna fram såvida man inte lyfter med pelarlyft.

Man kan alltså inte byta däck på sin V40 själv utan att den börjar rosta inom två år…
Senast redigerad av 1 hullan, redigerad totalt 0 gånger.
av hullan
#1475512
Robkwi skrev: ons 24 nov 2021, 01:11 Har en V40 2015 och har noterat exakt samma problem. Rostskyddsmassan nöts bort vid lyft med garagedomkraften och nu senast jag bytte häromdagen (och efter 2 års användande av garagedomkraften) så har jag noterat lite rost :x

Så det blir väl att kleta på underredsmassan som jag köpte för nåt år sen men aldrig fick tummen ur att kleta på…

Dåligt av volvo att göra en sån lösning dock. På tjänstebilen, en V60 CC 2021, verkar det vara bättre då denna del är lackad så de kanske har gjort det bättre på de nya bilarna..?
Glömde citera dig - se mitt svar
av hullan
#1475797
Funderar samtidigt på om jag bara ska låta det vara. Vill ju inte riskera att spruta på fel produkt eller råka stänga inne någon fukt och skapa ett problem som inte finns idag.

Jag undrar sååå vad det är Volvo sprutat dit på fabriken. Är syftet att förhindra rost eller är det något annat?

Men det känns ju riktigt surt om än annars så fin bil - 2018 som bara gått 2000 skulle börja rosta på dessa punkter
#1475869
När jag köpte en ny MY16 så var det väldigt kladdigt under den första månaden, eller månaderna, men sedan stelnade det och jag har aldrig haft dom problemen du upplever nu. Däremot så har jag valt andra lyftpunkter när jag bytt däck och/eller bromsar.
av hullan
#1475875
Okej, nä jag skulle inte säga att det känns kladdigt. På dessa lyftpunkter är det ett ganska tunt lager - nästan som skinn. Och som sagt - det skavdes inte av utan det typ ”blev till ett” med gummi-plattan och bara följde med av
av III
#1476273
Gör det enkelt. Köp en sprayburk med rostskydd, spraya lite när det varit plusgrader och tort några dagar. Kolla nästa gång du byter däck igen, ett kort sprayande igen om nödvändigt. Så gör jag, funkat i alla år...

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...