av kiddanUK - tis 19 okt 2021, 20:21
- tis 19 okt 2021, 20:21
#1470133
Har sökt och läst olika trådar här om kylarsystem, termostater, luftbubblor m.m. Men lyckas inte få svar eller rätsida på mina frågor.
FÖRVIRRAD!! Nybörjare som bytt kylarvätska i min V40 D2 med hjälp av kylarvätskapåfyllare för att det ska bli lättare och minimera risken att få ˝luftfickor˝ i kylsystemet. Osäker om jag gjort rätt....
Jag har monterat elektrisk motorvärmare och tömde systemet i både pluggen för där värmaren sitter samt i främre ventilen under kylaren. Jag tömde glykolen då motorn va kall, så termostaten va inte öppen. Enligt bruksanvisningen ska PSA D4162T motorn ha hela 10L kylarvätska. Lite väl mycket om man jämför...eller?Men jag fick bara ut 5L och kunde bara fylla på 5L.
Efter att jag stängt ventilen samt monterat värmaren så körde jag ett lufttryck-test med hjälp av vätskepåfyllaren. Resultatet är positivt, den fyller systemet med luft och får stå i ca 5-10 minuter och den håller trycket, systemet är tätt. Testet klart så nu kan jag fylla på vätskan, 5L.
Men nu är jag osäker. Ska de va 10 liter? Varför va de bara 5? Eftersom jag tömde systemet då motorn va kall så kan ju inte termostaten va öppen? Kan de finnas mer kylarvätska inne i systemet? Jag försökte köra motorn varm efter att jag fyllt systemet men hade inte tid att köra tills nålen gick upp till halv på markeringen där den brukar ligga. Mätaren hamnade strax under. Och sen när jag stod still med motorn igång så sjönk värmemätaren (gör mig tvesam eftersom jag hört att det händer om det är ett problem.) Jag kan lägga till att jag körde värmen på fullt när jag körde bilen och det blev varmt i kupén.
Jag märker inte av några bubblor då jag tittar på kärlet då motorn är lite varm. Vätskan sjunker inte.
Så kan någon svara på om jag är på hal is? Eller har jag gjort rätt?
Imorn måste jag köra motorn varm så jag får se vad som händer.
Tacksam för input. Tack på förhand.
FÖRVIRRAD!! Nybörjare som bytt kylarvätska i min V40 D2 med hjälp av kylarvätskapåfyllare för att det ska bli lättare och minimera risken att få ˝luftfickor˝ i kylsystemet. Osäker om jag gjort rätt....
Jag har monterat elektrisk motorvärmare och tömde systemet i både pluggen för där värmaren sitter samt i främre ventilen under kylaren. Jag tömde glykolen då motorn va kall, så termostaten va inte öppen. Enligt bruksanvisningen ska PSA D4162T motorn ha hela 10L kylarvätska. Lite väl mycket om man jämför...eller?Men jag fick bara ut 5L och kunde bara fylla på 5L.
Efter att jag stängt ventilen samt monterat värmaren så körde jag ett lufttryck-test med hjälp av vätskepåfyllaren. Resultatet är positivt, den fyller systemet med luft och får stå i ca 5-10 minuter och den håller trycket, systemet är tätt. Testet klart så nu kan jag fylla på vätskan, 5L.
Men nu är jag osäker. Ska de va 10 liter? Varför va de bara 5? Eftersom jag tömde systemet då motorn va kall så kan ju inte termostaten va öppen? Kan de finnas mer kylarvätska inne i systemet? Jag försökte köra motorn varm efter att jag fyllt systemet men hade inte tid att köra tills nålen gick upp till halv på markeringen där den brukar ligga. Mätaren hamnade strax under. Och sen när jag stod still med motorn igång så sjönk värmemätaren (gör mig tvesam eftersom jag hört att det händer om det är ett problem.) Jag kan lägga till att jag körde värmen på fullt när jag körde bilen och det blev varmt i kupén.
Jag märker inte av några bubblor då jag tittar på kärlet då motorn är lite varm. Vätskan sjunker inte.
Så kan någon svara på om jag är på hal is? Eller har jag gjort rätt?
Imorn måste jag köra motorn varm så jag får se vad som händer.
Tacksam för input. Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 kiddanUK, redigerad totalt 0 gånger.
Min första Volvo: MY2014 V40 D2 Automat Powershift (1.6 115 Motor D4162T / Högerstyrd)