Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1460454
Herregud, båtfolket.

I vilket fall så kan du tanka vilken motor som helst på hvo. Alla motorer klarar det, från den äldsta påställda skördare till minsta downsizeade småbil.

Bör däremot hålla koll på att det finns sommar och vinterkvalitet, där sommarkvalitet blir seg och grumlig i allt för många minusgrader.
Och att bilar fortfarande kan gå sönder.
av dildari
#1461812
TommyP86 skrev:Herregud, båtfolket.

I vilket fall så kan du tanka vilken motor som helst på hvo. Alla motorer klarar det, från den äldsta påställda skördare till minsta downsizeade småbil.

Bör däremot hålla koll på att det finns sommar och vinterkvalitet, där sommarkvalitet blir seg och grumlig i allt för många minusgrader.
Och att bilar fortfarande kan gå sönder.
du förväxlar hvo med RME, finns ingen kvalitetsskillnad på sommar eller vinter.

Jag kan förövrigt berätta att jag kört HVO till och från i min v40 D3-13 utan några problem, möjligen något mindre bränsleförbrukning då den inte inehåller RME som vanlig diesel gör
av supertech
#1462848
Jag brukar oftast tanka HVO100 i min V40 D2 -13 har gjort så i flera år. Den har gått ca 22000 mil
Märker ingen skillnad över huvudtaget vare sig bränsleförbrukning eller motorgång, möjligtvis regenererar den lite mer sällan på HVO100 men inget jag kan säga med säkerhet. Tror inte det är någon skillnad på DV6c motorn om den sitter i en Fransk bil eller en Belgisktillverkad bil. Fransmännen har ju godkännt HVO100 till DV6c.
Användarvisningsbild
av bem
#1463388
Finns det nån som havererat en Volvodiesel, som inte finns med på Volvos godkända lista, som kört på HVO100? Risken att haverera motorn i sånt fall är väl ändå minimal?
Har en V70 D3 MY14 men den är inte godkänd av Volvo att köras på HVO100. Nu kör jag V90 T6 Recharge men har kvar min V70. Var nära många gånger tanka HVO100 i V70 men jag fega ur.
/Bo
av AdlerPonken
#1464522
Har så många gånger stått och velat vid pumpen, HVO eller diesel alltid fegat ur. Om nu produkterna är så lika, varför godkänner in Volvo det? Prata med mekaniken vid service, de har aldrig fått in någon Volvon med havererat bränslesystem om det inte varit för att någon har tankat bensin i en dieselbil och vice versa. Ändå vågar min verkstad inte knuffa mig över kanten att gå över kanten och byta….
av frippe64
#1464531
AdlerPonken skrev: sön 19 sep 2021, 09:13 Har så många gånger stått och velat vid pumpen, HVO eller diesel alltid fegat ur. Om nu produkterna är så lika, varför godkänner in Volvo det? Prata med mekaniken vid service, de har aldrig fått in någon Volvon med havererat bränslesystem om det inte varit för att någon har tankat bensin i en dieselbil och vice versa. Ändå vågar min verkstad inte knuffa mig över kanten att gå över kanten och byta….
Hur skulle Volvo bara kunna godkänna HVO100 i efterhand? Det finns inga krav på komponenter, inte heller är några tester utförda. Vad ska dom göra, köpa in ett gäng gamla bilar och börja testa dessa med HVO100?
Användarvisningsbild
av bem
#1464750
frippe64 skrev: sön 19 sep 2021, 10:09
AdlerPonken skrev: sön 19 sep 2021, 09:13 Har så många gånger stått och velat vid pumpen, HVO eller diesel alltid fegat ur. Om nu produkterna är så lika, varför godkänner in Volvo det? Prata med mekaniken vid service, de har aldrig fått in någon Volvon med havererat bränslesystem om det inte varit för att någon har tankat bensin i en dieselbil och vice versa. Ändå vågar min verkstad inte knuffa mig över kanten att gå över kanten och byta….
Hur skulle Volvo bara kunna godkänna HVO100 i efterhand? Det finns inga krav på komponenter, inte heller är några tester utförda. Vad ska dom göra, köpa in ett gäng gamla bilar och börja testa dessa med HVO100?
Man undrar hur andra tillverkare kunnat ge OK till HVO100 på Euro 5 miljöklassade motorer men inte Volvo. Har en Euro 5 miljöklassad V70 D3 MY14 men det går inte.
Volvos krav är snävare:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... volvobilar

/Bo

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?