Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xeen
#1463689
Hejsan! Nu närmar sig körkort för tjejen och därmed ska en ny bil inhandlas. Hon kommer att pendla till jobb ca 8 mil per dag och budgeten är ca 100.000 +- 20.000kr. Då det är hennes första bil anser jag att det känns rimligast med en manuell växellåda. Vi har kollat och provkört andra märken men nu har jag fått henne att förstå att det är skillnad i kvalité på bil och bil. Valet står nu mellan V40 och V60. Målet är att göra en så ekonomiskt bra affär som möjligt. Det verkar som att V60 generellt är lägre prissatta än V40 för tillfället, snarlik förbrukning osv. Hur ska vi tänka gällande årsmodell kontra milantal? Finns det någon årsmodell som bör undvikas? Något annat vi ska tänka på? Vill ta del av era tankar och förslag. Hoppas att jag har placerat tråden rätt. Väl mött!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1463714
Ska du köra den eller hon?

Låt henne njuta av automat som är lättare att köra eller veva runt som på 80-talet samt provköra både V40 och V60. Det blir småpengar ändå till slut som ni eller de flesta lägger ut på hämtmat ändå ;-)

Visst är det rätt bra bilar men kolla lite här med https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf
Te.x. en Honda Crv eller Accord hade jag också vägt in
av Xeen
#1463740
Väldigt bra idé att kolla försäkringsbolagens historik!

Det är nog 90% hon som kommer att köra den. Manuell just för att hon inte ska "glömma" hur man kör manuell, samt att de är billigare i inköp och även att de drar mindre (minimal skillnad).

Honda CRV är uteslutna pga av bränsleekonomin annars fina bilar. Bilar som drar över 0,55 l/mil är inte intressanta just pga av att den kommer rulla många mil.

Jag läste en gammal Vibilägares test gällande hur mycket det lät i kupén där det endast var Mercedes S-klass som slog V60n (tror det var år 2016 testet var gjort).

Men tack för din input! :))
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1463743
Kom o tänka på utrustning med. Att kunna ansluta mobilen är oftast självklart men värt att tänka på, gött att kunna lyssna på sin musik, poddar eller vad man nu lyssnar på ;-)

Hade nog spontant kollat närmare på T3 och D3 om man ändå mest kör på farthållaren.

Dum fråga men gör det något om man blir sämre på att köra manuell egentligen? ;-) Visst en manuell är säkert billigare att köpa men även att sälja

Undrar dock om den lilla förhöjda förbrukningen på en Honda inte ändå är försumbar, kanske om en Volvo generellt behöver lite mer verkstadstid vilket snabbt äter upp en lite högre milkostnad.

Hur som, lycka till
Användarvisningsbild
av MartinS
#1463855
En femcylindrig D3 eller D4 tror jag hade varit toppen! De går nog att hitta hyfsade exemplar för dom pengarna, motorn är ju vanligare i V60 än V40 så det kanske får styra?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1463917
D2 går bra i båda om man inte har brått eller släp.
En viktig del i köpet är att se till att ni kan teckna en maskinskadeförsäkring. Alltså inte för höga mil. Utan detta kan det verkligen bli kostsamt om något rasar. Mao mkt viktigare än vad bilen drar per mil.
av Marcusjj1
#1463939
W.A.P.E. skrev: ons 15 sep 2021, 20:14 D2 går bra i båda om man inte har brått eller släp.
En viktig del i köpet är att se till att ni kan teckna en maskinskadeförsäkring. Alltså inte för höga mil. Utan detta kan det verkligen bli kostsamt om något rasar. Mao mkt viktigare än vad bilen drar per mil.
Vi har en MY16 v40 D2. Denna är toppen att även dra släp med! Från 16 och framåt är det VEA motorn i D2 och då är det en 2 liters motor istället för 1.6 som tidigare modeller.

Vår går riktigt billigt ska väll tilläggas, 0,46l/mil blandad körning och 1200 i årsskatt
av Volvoold
#1464067
Jag provkörde 2 st V60 igår, och är inte imponerad av ljudnivån i bilen, map däckbuller, även om det satt 16-tummare på den ena.
Jag skulle nog rekommendera dig att tänka ett varv till, för även om tex Honda, eller andra bilar drar mer bränsle, så slipper du nog mycket krångel som Volvobilar nuförtiden verkar bjuda på.

På T4-2017 jag testade, (på mätaren under 10000 mil), så var både AC trasig, samt infotainment var markerad med o, i varudeklarationen. (osäker funktion) Dessutom så verkade kopplingen/växellådan vara på väg att ge sig, samt vinande balansaxlar.
På en annan S 60 jag testade årsmodell 2015, så gick dörrlås ej att öppna, samt att AC gick sönder under provkörningen (!)

Det kan bli dyrt, med en nyare Volvo. Förbrukningen är nog en rännil i jämförelse med andra ägarrelaterade kostnader.
Jag har kontaktat olika tekniker på Volvo, och de har problem med både manuellt växlade bilar (kopplingen), samt problem med geartronic, för att inte tala om powershift.

Jag skulle rekommendera Toyota Avensis, eller annan lämplig asiat.

Jag har själv varit inne på antingen V60 eller V70 innan, men vågar nog inte köpa nån med tanke på den faktiska kvaliteten.
av Malmstroem
#1464129
Jag köpte en V40 som andrabil för 2,5 år sedan. Det blev en manuell låda för att passa till ungarnas övningskörning. Det fungerar bra med manuell så länge jag slipper köer…

Hade jag fått en likvärdig V60 för samma pris hade jag utan tvivel valt den. För mig blev det rätt stor skillnad i ägandekostnad. Eftersom V40 räcker storleksmässigt blev det en sådan.

Jag har aldrig åkt i en asiat (Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Honda…) som varit tystare än motsvarande Volvo. Utöver det så passar deras stolar sällan mig. De kan mycket väl hålla bättre, men hållbarhet är inte allt.
av Xeen
#1465956
Malmstroem skrev:Jag köpte en V40 som andrabil för 2,5 år sedan. Det blev en manuell låda för att passa till ungarnas övningskörning. Det fungerar bra med manuell så länge jag slipper köer…

Hade jag fått en likvärdig V60 för samma pris hade jag utan tvivel valt den. För mig blev det rätt stor skillnad i ägandekostnad. Eftersom V40 räcker storleksmässigt blev det en sådan.

Jag har aldrig åkt i en asiat (Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Honda…) som varit tystare än motsvarande Volvo. Utöver det så passar deras stolar sällan mig. De kan mycket väl hålla bättre, men hållbarhet är inte allt.
Du säger att det blir stor skillnad i ägandekostnad. Menar du att det är lägre ägandekostnad för V40 eller V60? :)

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]