Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1286484
Min D3’a Vea viner som bara den när man gasar. Jag uppfattar inte att det kommer från turbon för det hör jag separat. Detta vinandet låter som ett högtalarljud, som på en gammal 240 när man drar igång extraljusen och man får ett ljust vinande i högtalarna. Har läst en del om D4’ornas vinande från balansaxelpaketet, men enligt uppgift ska det inte finnas balansaxlar på D3 150hk i V40.
Jag har en Vag 2,0 tdi också och den är helt tyst, man hör inte ens turbon, så jag tycker spontant att detta vinande inte hör hemma i bilen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1286485
Han borde sitta på svaret ;-)
images.jpeg
images.jpeg (4.93 KiB) Visad 5886 gånger
av Tompamannen
#1286791
III skrev:Jag har uppfattat det som att alla tvålitare har balansaxlar men inte 1.5 litare med automat.
D3 i V40 iaf. har tunnare kolvar som minskar massan med 20% så den ska enligt uppgift inte ha balansaxlar. D3 har inte samma kompression som D4/D5. Motorn i min V40 heter D4204t9. Senare D3 heter D4204t16, samma spec förutom samma kompression som D4/D5 och den ska ha balansaxlarna.
Faktist anledningen till att jag hoppade D4 som var mitt förstaval.
http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
A one-piece aluminium housing for the counter-rotating balance shafts which operated on needle bearings. Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts;
Användarvisningsbild
av x74
#1287169
Tompamannen skrev:Min D3’a Vea viner som bara den när man gasar. Jag uppfattar inte att det kommer från turbon för det hör jag separat. Detta vinandet låter som ett högtalarljud, som på en gammal 240 när man drar igång extraljusen och man får ett ljust vinande i högtalarna. Har läst en del om D4’ornas vinande från balansaxelpaketet, men enligt uppgift ska det inte finnas balansaxlar på D3 150hk i V40.
Jag har en Vag 2,0 tdi också och den är helt tyst, man hör inte ens turbon, så jag tycker spontant att detta vinande inte hör hemma i bilen.
Har du möjlighet att spela in ljudet och posta det här, så ska jag ge dig ett utlåtande, jag har i nån mening blivit expert på missljuden från balansaxlarna hos vea. :-/
För det du lite snabbt beskriver tyder lite åt balansaxel hållet, dock så kan ju vinande missljud vara rätt brett.
av Tompamannen
#1287218
Jo jag har läst den andra tråden om D4’orna. Min låter inte helt olikt. Dock upplever jag det som varvtalsoberoende, det varken ökar eller minskar i frekvens eller liknande när varvtalet ändras. Men jag ska se om jag kan spela in ljudet vid tillfälle.
av Tompamannen
#1287356
Googlar man på volvo 31492533 d4204t4 så får man träffar. T4 är 150hk D3 i V60 Cc. Och den har axlarna. Men inte d4204t9 som sitter i V40 d3.
Användarvisningsbild
av x74
#1287986
Ok är säkert så, dock är jag av den åsikten att jag vill själv undersöka för att få det bekräftat, hade ändå vart intressant att höra missljudet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]