Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1274455
Ca 4500kr kommer jag att ha betalat för service nu de tre första våren. Ca 5700mil. Det är med serviceavtal. Vissa har gratis service i några år.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1274481
Om du tycker en volvoservice är dyr skall du inte köpa något från VW koncernen, där snackar vi hutlösa servicepriser.

Kör man få mil blir varannan service riktigt billig, men den billiga gjordes nog vid förra servicetillfället misstänker jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1274482
Jag köpte min V40CC ny och har haft fri service nu de tre första åren och 10.000 milen. Men det var en kampanj de hade då. Det samma gällde min XC60, den hade fri service de fyra första åren.

När man köper bil får man göra lite research om man är intresserad av vad det faltiskt kostar att ha bilen. Sen kan man resonera som att några tusen upp eller ner per år i servixekostnad egentligen inte spelar någon roll då det ändå är en försvinnande liten del i totalen om man räknar in värdeminskningen.
av Stockbroke
#1274631
Tack för svaren. Då jag köpte bilen, lätt begagnad, av en privatperson, fanns inte möjligheten till serviceavtal..
”Borde kollat servicepriset innan” är en kommentar som både är rimlig och lite larvig!
Min reflektion var att en enkel tusenmilaservice är dyr då det rör sig om Volvos billigaste och minsta bil med en svag bensinmotor. Jag har haft både Bmw och Mercedes och vet att själva servicekostnaden kan vara betydligt högre än 4-5 tusen.
Servicekostnaden skulle inte fått mig att avstå från Volvoaffären då bilen passar mig bra till min planerade användning, men mycket möjligt att jag väljer någon annan verkstad efter den nu planerade servicen.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1274634
Service kostar ju. Man får tänka att i posten för "orginalservice" ingår oljebyte och filter med mera. Bara där är man uppe i 2000+ för de flesta bilar.
Iaf om verkstan stoppar i vettig olja, återinner den, samt byter alla filter som ska bytas i bilen.

Jag hade en Honda innan och då låg billigaste servicen på 3500 så det käns inte alls som Volvo är direkt dyra.
Det som jag stör mig på är att i Sthm är det oftast stora kedjor som Bilia som har flest serviceställen och servicenivån där mot en privatperson lämnar mycket att önska. Du står för en mycket liten del av deras affärer och bemötandet är tyvärr efter hur mycket du är värd som kund.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1274635
Stockbroke skrev: fre 12 okt 2018, 20:12 Tack för svar. Servicekostnaden blir rätt orimlig då man kör lite. Jag köpte den i maj och har inte bekostat service 1 själv, men om man gissar på 4000:- så innebär det att de första tusen milen kostar 9000 i enbart servicekostnad! 9 spänn per mil.
Blev varnad innan att Volvos service är riktigt dyr, jag får medge att det verkar stämma!
Du får tänka på att service som är rätt utförd nu ser till att din bil inte blir stående vid vägkanten med något större problem. Något som ofta hände förr i tiden då serviceprogram och intervall inte var framräknade.

Du kan naturligtvis slarva med servicen och väga det mot risken/kostnaden med att stå stilla och skämmas när alla andra kör förbi

Trodde att du hade rätt i att alla klagade på att du hade dålig koll på service men bilägande kostar.
Och om du tycker att service kostar så ska du inte tänka på vad värdeminskningen är även på en lågmilare. Kör du lite kostar dina mil väldigt mycket per mil :-D :-D :-D
av specos
#1274753
Det där med anpassad service är lite roligt. Jag har en V60 T3 och kör ca 1000 mil om året.
Pris original-service: 3 500 kr
Pris anpassad: 3 300 kr
6 000 mila-service (mil-tillägg): 3 900 kr.

Detta hos en Volvo-verkstad. Ingen prisskillnad överhuvudtaget i princip!

Man var lite bortskämd med sin flexifuel som klarade sig på ett oljebyte hos Volvo för 1 495 kr vartannat år. I likhet med övriga ska jag se vad "fulverkstäderna" tar.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1274895
specos skrev: sön 14 okt 2018, 21:13 Det där med anpassad service är lite roligt. Jag har en V60 T3 och kör ca 1000 mil om året.
Pris original-service: 3 500 kr
Pris anpassad: 3 300 kr
6 000 mila-service (mil-tillägg): 3 900 kr.

Detta hos en Volvo-verkstad. Ingen prisskillnad överhuvudtaget i princip!

Man var lite bortskämd med sin flexifuel som klarade sig på ett oljebyte hos Volvo för 1 495 kr vartannat år. I likhet med övriga ska jag se vad "fulverkstäderna" tar.
Stackars den som köpte den bilen efter dig om du slarvat så med service.... har du kollat om den är skrotad nu? ;)
av mikebike
#1274937
MartinS skrev:Om du tycker en volvoservice är dyr skall du inte köpa något från VW koncernen, där snackar vi hutlösa servicepriser.
Min gamla V70N AWD (2.4T) servade jag hos en (bra) Mekonomen. När det började dra ihop sig till byte stod det mellan en XC60 D5 eller en A4 2.0TDI.
Jag frågade min PST om servicen är dyrare eller billigare på en diesel? -Ungefär samma, blev svaret.
Är servicen dyrare för andra bilmärken? -Hurså, funderar du på att köpa en BMW?
Nä, men kanske en Audi. -Mycket dyrare.

Det blev en (begagnad) XC60 D5.
av specos
#1275050
SebSE skrev: mån 15 okt 2018, 22:01
specos skrev: sön 14 okt 2018, 21:13 Det där med anpassad service är lite roligt. Jag har en V60 T3 och kör ca 1000 mil om året.
Pris original-service: 3 500 kr
Pris anpassad: 3 300 kr
6 000 mila-service (mil-tillägg): 3 900 kr.

Detta hos en Volvo-verkstad. Ingen prisskillnad överhuvudtaget i princip!

Man var lite bortskämd med sin flexifuel som klarade sig på ett oljebyte hos Volvo för 1 495 kr vartannat år. I likhet med övriga ska jag se vad "fulverkstäderna" tar.
Stackars den som köpte den bilen efter dig om du slarvat så med service.... har du kollat om den är skrotad nu? ;)
Slarvat? Serviceplanen för 1,8F/2,0F var service en gång om året/2 000 mil med oljebyte var 1000:e mil och jag körde ganska exakt 1 000 mil om året. Således oljebyte vid ojämna tusental och vanlig service på jämna. Perfekt för oss som inte kör så mycket!
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]