Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trigor
#1269614
Bilen är Volvo V40 CC 2017. Har gått drygt 7000 mil.

Från början hördes detta ljud vintertid när bilen var kall och jag skulle svänga ut från parkeringen.

Sedan kunde ljudet uppstå även vid rondelkörning både åt vänster och höger. Det konstiga är att bilen ibland skulle släppa det ljudet ifrån sig varje dag under en veckas tid för att sedan vara helt tyst i månader. Ljudet kommer från främre delen. Osäker om det är från styrningasystemet/servon eller hjulhusen.

Oljudet är gnisslande ljud som påminner om ljud som kan höras när lastbilen bromsar.
#1269737
Bromsar? Testa att lägga foten lätt på bromspedalen när det låter för att se om det tystnar.
#1269755
MartinS skrev:Bromsar? Testa att lägga foten lätt på bromspedalen när det låter för att se om det tystnar.
Nu när du säger det Martin har jag på något sätt känt att det skulle kunna vara bromsarna även om jag inte kan mycket om bilar. Ska testa det du säger.

Bromsarna bromsar bra och jämnt förresten och ger inget konstigt ljud ifrån sig när jag bromsar. Dessutom så märker jag inte att bilen går trögt eller självbromsar när ljudet kommer.

Om det skulle vara bromsar, varför tror du att de låter så? Vad är fel med dem?
#1270010
berrabus skrev:Kan det vara fläktremsljud?
Skulle man inte höra det vid andra tillfällen också? Det här ljudet hörs i princip bara i rondell, inte vid t.ex. krypköring eller t.ex. 90 graders sväng i låg hastighet.
#1270179
trigor skrev:Skulle man inte höra det vid andra tillfällen också? Det här ljudet hörs i princip bara i rondell, inte vid t.ex. krypköring eller t.ex. 90 graders sväng i låg hastighet.
Jo så är det säkert. Borde höras vid låga varv.
Tänkte på att du skrev "Från början hördes detta ljud vintertid när bilen var kall och jag skulle svänga ut från parkeringen.". Jag tolkade det som att det lät på låga varv då motorn är kall.
#1270207
berrabus skrev:
trigor skrev:Skulle man inte höra det vid andra tillfällen också? Det här ljudet hörs i princip bara i rondell, inte vid t.ex. krypköring eller t.ex. 90 graders sväng i låg hastighet.
Jo så är det säkert. Borde höras vid låga varv.
Tänkte på att du skrev "Från början hördes detta ljud vintertid när bilen var kall och jag skulle svänga ut från parkeringen.". Jag tolkade det som att det lät på låga varv då motorn är kall.
Tack för hjälpen.

Jag var lite otydlig där. Vad som hände var att jag skulle ta ner handbromsen, sätta i drive och köra ut från parkeringen på morgonen vilket skulle kräva ett rattutslag åt höger och bilen skulle släppa ifrån sig detta "gnällande" ljud. Men när bilen blev varm så slutade den med ylandet.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]