Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rillebeckman
#1242461
Hej alla!

Hoppas kunna få lite hjälp av experterna med detta - då verkstaden inte hittade nåt...
Jag har en V0 T5 -14.
I hastigheter mellan 70 kmh och typ 115 kmh så har jag ett knackande eller knarrande ljud, lite oregelbundet, från området höger bakhjul.
Detta började efter att rekondfirma lyfte bort hela sittdelen på baksätet för att tvätta klädseln.
Bilen har felsökts hos verkstad utan att dom kunde hitta nåt (typ sprucket stag till krängingshämmare eller nåt sånt)
Åtgärder jag själv har gjort:
- Lossat baksätet och satt dit igen, ifall det låg och knarrade.
- Kollat alla grejer som ligger i skuffen, så att inget ger vibration.
- Kollat hjulbultarna. Sitter som berget.

Vad fan kan detta vara? En sten som kommit in nånstans och ligger och skaver? Helvetiskt irriterande är det i alla fall.
Användarvisningsbild
av Dex
#1243568
rillebeckman skrev:Hej alla!

Hoppas kunna få lite hjälp av experterna med detta - då verkstaden inte hittade nåt...
Jag har en V0 T5 -14.
I hastigheter mellan 70 kmh och typ 115 kmh så har jag ett knackande eller knarrande ljud, lite oregelbundet, från området höger bakhjul.
Detta började efter att rekondfirma lyfte bort hela sittdelen på baksätet för att tvätta klädseln.
Bilen har felsökts hos verkstad utan att dom kunde hitta nåt (typ sprucket stag till krängingshämmare eller nåt sånt)
Åtgärder jag själv har gjort:
- Lossat baksätet och satt dit igen, ifall det låg och knarrade.
- Kollat alla grejer som ligger i skuffen, så att inget ger vibration.
- Kollat hjulbultarna. Sitter som berget.

Vad fan kan detta vara? En sten som kommit in nånstans och ligger och skaver? Helvetiskt irriterande är det i alla fall.
Jag fick oljud i en V40 D4 efter jag varit inne på service.
Märkte lite i början lite skorrande ljud när man stängde bakluckan lite kraftigt.
Sedan kom det under körning också.
Hittade sedan att några skyddstäckande plast skivor under bilen framför bakhjulen nog blivit lite tilltryckta när bilen har lyfts.
Plastskydden vibrerade mot karossen på något sätt (hemskt irriterande ljud).
Kolla upp och knacka lite försiktigt på skydden och se om du får fram oljudet eller kanske att du har fått någon sten bakom dem.
av ErikV402015
#1245887
Hade ett knarr från samma område på min V40. Löste det nyligen. Ovanför höger hjulhus bak finns en plastpanel innan taket börjar. Bältet kommer ut från den. Under panelen finns en vit plastdetalj som bältet löper längs. Att den plasten kunnat knarrat så förb....t är ofattbart. Knarrade exakt lika när jag klämde och kände så måste varit det som lät. Sprayade lite smörj under mot plåten och nu glider bilen tyst över farthinder, gupp och ojämnheter. Panelen sitter fast med clips så var bara trycka tillbaka, dock blev det inte helt rakt men inget knarr i alla fall:) LYCKA TILL!
Användarvisningsbild
av Dex
#1246068
Kolla så "hatthyllan" är fastjackad i sina spår.
Så det inte bara är en sådan skitgrej.
Skyddsplastplåtarna under bilen kan skorra med om de blir tilltryckta.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1246204
Jag trode jag hade något som låg och skallrade i höger bakdörr, det visade sig va en plastskiva framför höger bakhjul som slamrade mot underredet.
av NightlyVega
#1258647
ville bara tillägga att jag har hört samma knackande ljud en tid och har blivit helt galen på det. höger bak kom det ifrån.
visade sig att den plastpanel framför höger hjul bak satt lösare än den på vänster sida, bara trycka till panelen och den fastnade ordentligt och nu verkar oljudet var väck, efter en kort provtur.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]