Jönköping, Halland, Blekinge, Skåne, Gotland & Öland

Moderator: Moderatorer

#1568563
Jag klantade mig och kopplade loss stereon på min S80 '99 med batteriet anslutet, så nu har "SRS Airbag Service" tänts i info-fönstret (ej airbag-lampan) så tänkte höra om någon i trakterna Malmö-Trelleborg-Ystad har en lämplig läsare och kan hjälpa mig? Det ska tydligen funka med även lite andra läsare än Volvos egna, men Foxwell 630 som jag lånade gick bet tyvärr... :-)
#1569461
Felkoder för motorstörningar och en del andra kan man släcka genom att koppla bort batteriet en stund. Men, "viktiga" felkoder är kvar ändå. Dock "kostar" det inget att prova. En del felkoder för ABS, TCS och liknande kan tändas vid låg batteri spänning, men slocknar när batteriet har rätt spänning igen. Kanske även vissa SRS koder.
#1570406
lennarte skrev:Felkoder för motorstörningar och en del andra kan man släcka genom att koppla bort batteriet en stund. Men, "viktiga" felkoder är kvar ändå. Dock "kostar" det inget att prova. En del felkoder för ABS, TCS och liknande kan tändas vid låg batteri spänning, men slocknar när batteriet har rätt spänning igen. Kanske även vissa SRS koder.
Jag testade koppla loss batteriet, men det kvarstår. SRS-lampan lyser inte, utan tänds som den ska vid start och slocknar sedan. Däremot står texten om "SRS service" i inforutan (besiktningen brydde sig tydligen inte om det då jag besiktade med det) och det uppkom när jag kopplade loss och kopplade in stereon med batteriet anslutet. Jag har även klassikern "Larm service" som tänds vid start i inforutan och gjorde det när jag köpte bilen, men lås och larm funkar som det ska...
#1571436
Jag köpte Julas felkodsläsare för Volvo idag på vinst och förlust (jag vet att det finns bättre men vill inte lägga för mycket då jag har en riktigt bra Foxwell, men den tar tyvärr bara Volvo efter 2001 och vill inte köpa mer än en "dyr"), Julas Meec kostar trots allt bara 999kr så alltså inte mer än en fulltank idag... :-/

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... vo-015177/

Den funkade klart över förväntan! Läste automatiskt in min 1999 S80 med chassinummer och allt, sen gick jag in i specialmenyn för Volvo (finns även generiska OBD-koder för alla märken i första läget) och där kan man hitta koder från SRS, ABS, automat-växellåda, A/C, stereo/telefon, larm, kaross-relaterat (typ el-hissar, dörrlås mm). Ett par knapptryck så var både koden"Larm Service erfordras" och "SRS Service krävs omedelbart" borta, samt den hittade massor med felkoder på smågrejor. Ska leka med den mer imorgon när det är ljust, men utöver detta verkar den även kunna återställa service-indikator, hjälpa till vid bromsservice när man har elektronisk p-broms mm mm. Klart prisvärt alltså, även om det stör mig lite att jag för ett år sedan köpte en Foxwell för 3500 som kan allt detta på "nyare" Volvos (tex min 2008 Fas2 D5), men alltså ett bra komplement och den säger sig kunna ta så gamla bilar som 850. Rekommenderas! :party:
Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]