Gävleborg, Örebro, Västmanland, Uppsala, Stockholm, Södermanland, Östergötland & Kalmar

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1374784
Jag hittade en intressant bil hos Carpoint AB och försökte leta omdömen utan att hitta något. Telnumret är dock registrerat på E.S Bilar i Örebro AB så förmodligen har det skett ett namnbyte nyligen. Men jag hittar inte så mycket info om den heller.
Finns det någon här som har något bra eller dåligt att säga om firman?
(Det känns som det ringer en liten varningsklocka, men det gör det å andra sidan mer eller mindre varje gång när man kollar på bilfirmor som handlar med bilar < 75000.)
av Lövet
#1379307
Å andra sidan har firman inte byggt bilen och inte kört den heller vanligtvis. Dvs den är i det skick den var innan. Försök få en bild av skicket på bilen och dess historik. Ring föregående ägare och hör med dem. De har ingen anledning att ljuga vanligen om de inte äger bilen längre.
#1379312
Det var upplevelsen av dessa små bilfirmor som gjorde att jag istället köpte en 20 månader gammal bil från Bilia sist jag letade efter begagnat...

Hittar du "rätt" bil kan du köpa var som helst. Jag har dock fått uppfattningen att det är svårare att hitta "rätt" bil på en liten firma med billiga bilar. Jag köper hellre privat -- då av en privatperson som ägt bilen ett tag och inte är en "firma" som vill slippa konsumentköplagen. Alternativt betala mer och köpa från en större firma som funnits ett tag och är med i MRF.
av Lövet
#1379316
Malmstroem skrev:Det var upplevelsen av dessa små bilfirmor som gjorde att jag istället köpte en 20 månader gammal bil från Bilia sist jag letade efter begagnat...

Hittar du "rätt" bil kan du köpa var som helst. Jag har dock fått uppfattningen att det är svårare att hitta "rätt" bil på en liten firma med billiga bilar. Jag köper hellre privat -- då av en privatperson som ägt bilen ett tag och inte är en "firma" som vill slippa konsumentköplagen. Alternativt betala mer och köpa från en större firma som funnits ett tag och är med i MRF.
Helt enig. Det finns noll och ingen köptrygghet ändå på mindre nystartade firmor. De har inga planer på att följa några konsumentlagar och driva en process är meningslöst eftersom de går i konkurs var 10e månad. Ja, jag är cynisk men jag har rätt också ;-) Köper man av "riktig" privatperson, dvs person som ägt och kört bilen och inte bara ska göra business, så är det sällan fel på dem eftersom de själva åker runt i bilarna under tiden.

Sen kan man ju kanske inte heller ha inställningen att en bil som är 10 år gammal och kostar 1/4 av ny är helt felfri. Man behöver ofta fixa och trixa lite varje år. Men besparingen mot en ny bils värdeminskning är ändå stor.
#1379318
Jag har haft min andel av gamla billiga bilar. De kan ge synnerligen billigt bilägande, men för att det ska bli billigt är det nästan en förutsättning att du skruvar en del själv.

Bilar går sönder. Äldre bilar går sönder oftare. Att köpa en äldre bil från en firma som med viss sannolikhet inte kommer att följa konsumentköplagen / ARN ger ingen trygghet (det finns en orsak att många av dessa firmor är relativt nystartade). Billig bil köper jag gärna privat eller på auktion. Där vet jag från början att jag inte har någon större trygghet, men det är i alla fall billigt.

Titta på bilen. Är priset rätt och skicket bra kan det vara en bra affär. Men räkna inte med alltför mycket stöd om det strular.
av Lövet
#1379321
Malmstroem skrev:Titta på bilen. Är priset rätt och skicket bra kan det vara en bra affär. Men räkna inte med alltför mycket stöd om det strular.
Snabbsvar
Bäst är att utgå från 0. Allt annat är bara en positiv överraskning...
#1380738
Uppdatering, jag köpte bilen då den hade "rätt" utrustning, t.ex. bensinvärmare. Jag kontaktade en tidigare ägare och frågade om skicket innan.
Slump eller inte så såg jag tre veckor senare att den läckte olja någonstans vid kamremmen, troligen p.g.a. glappande VVT och möjligen någon packbox. Jag tog kontakt med firman som ville jag skulle komma förbi så dom fick titta. Jag bor en bit bort så jag undrade om det gick att ordna via någon närmare verkstad (olustigt att köra långt med oljig kamrem plus att tid = förlorad inkomst = pengar). Dom skulle höra av sig, vilket dom inte gjort.
Jag bestämde mig för att meka själv istället. Om bilfirman ska fixa det så blir det väl (enligt mina fördomar) förmodligen en halvglapp utbytes-VVT från närmsta skrot som byts hos Billiga Berras Mek & kebab och sedan kränga på samma rem igen. Så istället tänkte jag byta alla tre packboxarna, båda VVT:er (den andra börjar också bli dålig), dit med ny kamremssats och samtidigt göra rent vevhusventilationen som var ganska tät. Jag skickade ett påminnelsemail där jag föreslog att bilfirman bekostar en ny VVT och jag fixar resten, men det har dom inte svarat på. Nu har jag börjar skruva själv, så nu blir det väl svårt att kräva något. Det blir ju en del meck, men då vet man att det är ordentligt gjort sedan och inte fixat på billigast möjliga sätt.
Så ja, det är ju rätt korkat att köpa bil (i lägre prisklass) av en firma egentligen med tanke på prisskillnaden mot att köpa privat och att man sällan får något mervärde. (Den förra bilen jag köpte fick jag iofs motorn bytt på beg-bil-garantin, så den gången hade jag viss nytta av det.)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]