Norrbotten, Västerbotten, Jämtland & Västernorrland.

Moderator: Moderatorer

av roband915
#1160851
Hej
Snart går flyttlasset från Norrköping till Skellefteå och jag har märkt att jag inte har någon motorvärmare på min V70 av årsmodell 2004. Över 5000 skulle en verkstad ta för en sådan installation. Jag är inte helt ohändig och tycker det är kul att skruva i all ära men har fått för mig att detta är svårt eller om inte annat så är det kanske dumt att en amatör som jag utför en sådan installation? Jag kommer samtidigt ha en parkeringsplats med eluttag så det känns dumt att inte utnyttja det då. Vad säger ni? Finns det någon som kan tipsa om någon bra verkstad som kan fixa det åtminstone lite billigare? Eller om inte annat kanske det finns någon som vill visa mig hur man gör?

Mvh
Robert
av semmelman
#1160959
Jag skulle på en så förhållandevis äldre bil fundera lite på om inte bara en kupévärmare skulle funka nästan lika bra. Den kan du nog dra in själv, (eller så gör du det enklaste å farliga att dra in sladden genom dörren men obs kollar ofta så den inte bryts av).
av Schmoyoho
#1161019
Går det inte att installera en slangvärmare? Det borde ju vara båda enklast och billigast (och bäst, är väl en kontaktvärmare på P2:orna)? Vet inte hur det funkar med att koppla in kupévärmare men gissar det inte är konstigare än Volvos calix-sats att koppla in sig med en Y-skarv?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1161036
Schmoyoho skrev:Går det inte att installera en slangvärmare? Det borde ju vara båda enklast och billigast (och bäst, är väl en kontaktvärmare på P2:orna)? Vet inte hur det funkar med att koppla in kupévärmare men gissar det inte är konstigare än Volvos calix-sats att koppla in sig med en Y-skarv?
Japp, kontaktvärmare. Den gör ingen märkbar skillnad.

Själv har jag spanat på slangvärmare med hög effekt och cirkulationspump så det skulle jag nog välja om jag skulle installera motorvärmare. Då verkar det bli varmt varmt nog direkt vid start att kupévärmaren inte ska vara så nödvändig heller. Mindre jobb att bara dra en kabel till slangvärmaren också.
av Rådlös
#1161097
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=162

Dyrt? Kanske det, men komfort kostar.

Ett tillägg: Den som är kunnig i elektronik kan ju koppla så att kupéfläkten går på lågfart när motorn är varm. Så har ju dom flesta bränsledrivna värmarna numera. Dessutom kan man ha en kupétermostat som håller 20 - 25°C. Då sparar man lite batteri också. Det vill säga, fläkten snurrar inte i onödan. Bara för att få upp kupévärmen.
av Schmoyoho
#1161228
Volvos kontaktvärmare verkar vara 400W och den som rådlös länkar är på 1100 W, lämnar ju inte mycket effekt kvar till en kupévärmare. Går nog att klara sig på den men blir ju lite fördröjning om det är en massa is att smälta.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1161244
Schmoyoho skrev:Volvos kontaktvärmare verkar vara 400W och den som rådlös länkar är på 1100 W, lämnar ju inte mycket effekt kvar till en kupévärmare. Går nog att klara sig på den men blir ju lite fördröjning om det är en massa is att smälta.
Vindrutan och sidorutorna borde bli frostfria rätt omgående när bilen startas om kylarvattnet är 55 grader.

5-600 W kupévärmare borde man kunna ha samtidigt också och det räcker hyfsat långt för just frosten på rutorna även om det inte blir någon komforttemperatur i bilen.
av Rådlös
#1161279
Ja, kontaktvärmarna är ett "stolpskott". Dom ger inte mycket värme att tala om. På sidan för den elvärmaren med cirkulationspump finns det länk till en utredning som säger att värma vattnet är överlägset att värma oljan i tråget. Nu fungerar inte den länken, men jag minns att jag har läst utredningen tidigare. Och dessutom, som gammal Styr och Reglermekaniker vet jag att "Vatten är den bästa värmeledaren!"
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1161289
Rådlös skrev:Ja, kontaktvärmarna är ett "stolpskott". Dom ger inte mycket värme att tala om. På sidan för den elvärmaren med cirkulationspump finns det länk till en utredning som säger att värma vattnet är överlägset att värma oljan i tråget. Nu fungerar inte den länken, men jag minns att jag har läst utredningen tidigare. Och dessutom, som gammal Styr och Reglermekaniker vet jag att "Vatten är den bästa värmeledaren!"
Ska man värma oljan i tråget verkar de där stora platta värmarna som går att sätta på hela undersidan av tråget ändå bättre än Volvos kontaktvärmare som bara sitter mot på en liten punkt.
av Rådlös
#1161433
SBergdahl: Om du menar dom gummidukar som förekommer i annonser som "motorvärmare" måste jag protestera högljutt. Jag har monterat sådana som värmeelement i manöverbord för IT och teleutrustning. Manöverborden var anslutna till ett datorstativ. Stativen var i sin tur kylda med kalluft. För att inte operatörerna skulle frysa benen av sig, monterade vi dessa dukar på insidan av plåten i manöverborden. Dom låg direkt mot plåthöljet i bordet, men isolerades inåt manöverbordet och stativet. Så långt var det bra. Det fungerade.
Men dessa dukar är enbart till för att sitta i torra och rena utrymmen. Jag skulle aldrig sätta ett sådant element i något motorfordon. Anslutningskablarna hade någon sorts silikongummiisolering i både på ledarna och ytterhöljet. Det gick att skala dessa kablar med tumnageln. Dessutom var dom inte skyddsjordade. Dom måste drivas med en skyddstransformator! Inte nog med det, man upptäckte att dessa skyddstransformatorer hade ett så kraftigt magnetfält så att kvinnor som var gravida fick inte sitta vid manöverborden. Naturligtvis kunde man inte bevisa något om eventuella framtida fosterskador, men man tog det säkra före det osäkra och förbjöd kvinnor som visste att dom var gravida att sitta vid dessa manöverbord.
Så dessa gummimattor med värmetrådar skall man undvika så långt man kan. I alla fall inte använda dom till annat än vad som är tänkt från början.

Menar du någon annan modell av värmedukar, så gäller naturligtvis inte min erfarenhet här. :roll:

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]