Sida 1 av 4

besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 14:36
av Shift
Köpte en v60 för 6 veckor sedan, med 6 månaders Volvo-garanti. Förra veckan ville inte bilen starta, så det blev bärgare till verkstaden. Tydligen var det en skruv till startmotorn som var dålig, och den byttes mot en ny förbättrad, för det här tydligen varit en problemskruv. Verkstaden vill att jag ska betala för bytet, då garantin inte täcker skruvar. Ingen större kostnad, men i avtalet står det inte att garantin inte täcker skruvar. Bara att den inte täcker rost.

Inget ont om verkstaden, de är trevliga. Men är det rimligt att garantin inte täcker en skruv, som är av dålig kvalité. Så pass att Volvo har tagit fram en ny.?

Är jag en gnällgubbe? :-)

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 15:04
av MartinS
Låter självklart att det skall vara kostnadsfritt för mig utan att veta något mer om garantivillkoren.

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 15:58
av Shift

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 16:18
av crumpets
Låter som ett klockrent fall av ursprungligt fel enligt konsumentköpslagen tycker jag.

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 17:10
av Perra83
crumpets skrev:Låter som ett klockrent fall av ursprungligt fel enligt konsumentköpslagen tycker jag.
Absolut!

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 17:44
av Shift
Skönt att höra! Borde ha frågat efter skruv-tillägget när jag skrev under garantiavtalet. Ska ringa konsumentrådgivaren i morgon.

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: mån 11 nov 2013, 19:24
av SvenB
Att en så hyfsat stor firma överhuvudtaget diskuterar detta. Konstigt nog står Startmotorn inte med på vare sig gruppen Motor eller Elsystem.

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: tis 12 nov 2013, 11:09
av Tzzzzzz
Jag fick med bråka med Volvo om ett flertal fel på min S60 2011 och tröttnade till slut och bytte bil.
Synd att dom ska bråka om småsaker som förstör deras premiumkänsla. När jag för tredje gången lämnade in min bil för samma fel och nybilsgarantin gått ut för 1 vecka sedan och dom ville ha betalt för jobbet så blev jag riktigt irriterad. Jag fick själv plocka fram att felet var kännt hos Volvo och skulle hanteras som goodwill. Vi hade tänkt byta till en ny XC60 men valde att byta till Audi istället. Synd för jag gillar verkligen Volvos design.

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: tis 12 nov 2013, 11:34
av Shift
Ja det är fruktansvärt synd! Känns som att de borde ha råd med goodwill!
När jag hämtade min förra bil från verkstaden i våras var det en stor spricka i framrutan. Gick ju inte att bevisa om det hade skett på parkeringen eller i verkstaden. Men efter lite lirkande gick de med på att betala halva självrisken. Det var i alla fall juste!

Konsumentvägledaren sa i alla fall att jag har lagen på min sida. Så jag får åka dit efter jobbet och se om det löser sig.

Re: besviken på garanti och taskig skruv

Postat: tis 12 nov 2013, 13:11
av joel80
Ja herregud! Hur faan kan dom gnälla om det! Konsumentköplagen ger dig alla rätt..