Sida 1 av 1
Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: ons 30 okt 2013, 19:32
av Suunto
Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av NYA Skövde spisen - T5 (245 hk) 144g, aut
Samt nya Automat lådan - Åttastegad Geartronic automatlåda
- Hört någonting om den?
- Provkört?
- Skillnad mot T5 (240HK) (som utgår v.45)
-----------------------------------------------
Bef. Volvo V60 T5 R-design
MY 12
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: tis 05 nov 2013, 19:07
av Suunto
Ingen som har någon info???
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: tis 05 nov 2013, 22:40
av perhall
Den lär ju vara ett rejält lyft för nuvarande T5 är ingen höjdare från något perspektiv.../PH
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: ons 06 nov 2013, 21:22
av Suunto
Jag trivs bra med nuvarande T5. :)
Dock så har nya bättra förbrukning, bättre vrid etc.
Här kommer lite info som jag kommit över:
Typ: Befintlig T5 (240HK) / Ny T5 (245HK)
Cylinderblock: Kedjedrivna överl. kamaxlar / Remdrivna överl. kamaxlar
Turbotryck: 190 / 240 (kPa)
Batteri: 600A / 760A
Cert: Euro 5b+ / Euro 6b
Effekt hk/varv: 240/5500 / 245/5500
Vrid: 320(1800-5000) / 350(1500-4800)
Acc: 7.7s / 6.4s
Förb. blandad: 8.2 / 6.2
Förb. landsväg: 6.3 / 4.9
Förbr. stad: 11.5 / 8.5
Buller (körning): 72 / 69
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: ons 06 nov 2013, 22:56
av simonhalmstad
Får nog ta och provköra den nuvarande t5:an på 4-cyl har inte gjort det än, är den verkligen mycket sämre än den jag har nu, men förbrukningen borde ju vara betydligt bättre än min nuvarade T5a, men i övrigt så är jag sjukt nöjd med min 5-cyl T5a mustigare ljud än 2,5FT speciellt när man kommer upp vid varvtal på 4500 varv, geatronic lådan växlar t.om bättre än den som satt i xc60:in innan. Det roliga med min V70 med 260hk & 350nm är att man kan köra den på lite mindre förbrukning i verkligheten än vad som står i registreringsbeviset vilket är rena omöjligheten med S60in den visa enorma bluffsiffror. 0,63-0,70 brukar färddatorn ligga på i 80 km/h. 0,75 liter milen blev det uppmätt vid pump (85 procent landsväg och med 19" fälgar) 0,75 brukar s60in dra fast då mest stadskörning och motorväg.
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: tor 07 nov 2013, 06:20
av MartinS
Det är enorm skillnad mellan den gamla 5-cyl T5:an och den "gamla" 4-cyl T5:an.
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: tor 07 nov 2013, 18:07
av Exquattro
"Min" säljare ska förmodligen prova de nya bilarna i mitten av november, det är knappast någon annan icke Volvoanställd utöver journalister som testat.
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: lör 07 dec 2013, 00:16
av simonhalmstad
Någon som kört denna motor än?
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: lör 07 dec 2013, 08:33
av ricopet
Har kört S60T6, den nya fyrcylindriga på 306 HP tillsammans med den nya växellådan.
Den var riktigt trevlig, dock inte riktigt samma karaktär som sexan.
Kan tänka mig att T5;an kommer kännas ungefär lika, förutom kompressorn som hjälper till på låga varv.
Acc. siffrorna 0-100 km/h ser helt klart lovande ut för T5:an, i stort sett lika med BMW:s 328i, fast med lägre förbrukning.
MVH/
Re: Nya T5 (245 hk) 144g, aut
Postat: lör 07 dec 2013, 11:00
av perhall
ricopet skrev:Har kört S60T6, den nya fyrcylindriga på 306 HP tillsammans med den nya växellådan.
Den var riktigt trevlig, dock inte riktigt samma karaktär som sexan.
Kan tänka mig att T5;an kommer kännas ungefär lika, förutom kompressorn som hjälper till på låga varv.
Acc. siffrorna 0-100 km/h ser helt klart lovande ut för T5:an, i stort sett lika med BMW:s 328i, fast med lägre förbrukning.
MVH/
Ja, både 328i och nya T5 är förvånansvärt snabba med tanke på antalet hk. 328i aut brukar göra 0-100 på 6,0 i tester, mao som en S60 T6...
Per